Paard wordt vervelend na een week stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Masrino

Paard wordt vervelend na een week stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 21:33

1 van mijn verzorgpaarden staat nu ongeveer een week/anderhalve week al stil, omdat hij kreupel is. Hij had zijn knie verrekt en heeft heel misschien ook last van zijn artrose.
Nu is het paard op zich al een heerlijke etter, maar nu hij stil staat is het er niet beter op geworden. In plaats van dat hij speels wilt bijten, begint hij nu ook wel eens vals te bijten. Hij is gewoon enorm hyperactief (en geef hem eens ongelijk).

Het probleem is dat we hem zo veel mogelijk proberen te stappen, maar ik hem al een keer naar stal heb gebracht, omdat hij gewoon té vervelend werd en een gevaar voor zichzelf aan het worden was.

Ik ben echt niet iemand die te bang is voor dit paard, want verder is hij hartstikke leuk en lief. Hoe zouden jullie hier nou mee omgaan? Het paard mag absoluut niet een stap te veel zetten zeg maar.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:24

Sowieso krachtvoer terugbrengen naar bijna niets; veel hooi geven. Als hij niet rustig is met stappen evt. proberen of hij goed reageert op bach rescue remedy: wil nog wel eens helpen! Anders met de veearts overleggen voor verdovingsmiddelen zoals bijv. vetranquil. Gebruik ook de zoekfunctie eens hier is al veel over geschreven (paard op rust / peesblessure)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:50

welke voorzorgmaatregelen heb je al getroffen?

krachtvoer weg
extra hooi
speelattributen
stappen met een zweepje erbij

probeer verder begripo te hebben voor zijn situatie,heeft hij vollop in trainig/beweging gestaan net voor de verplichte rustperiode?

verder heb je nog rustgevende middelen zowel homeopathisch als gewoon.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 07:15

mijn pony heeft dat ook gehad. ik heb hem de eerste paar keer dat hij buiten mocht stappen iets kalmerends gegeven. Wees duidelijk dat hij niet mag bijten. ook niet een beetje want dan wordt het steeds erger.
vraag anders een keer raad aan een dieetist die kan je misschien advies geven over het voeren van je paard.(je kan ook je voervabrikant vragen die weten ook heel veel.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:47

neem aan dat je dat al doet maar iig met hoofdstel om stappen en miss zelfs daarbij een hengstenketting gebruiken... voer terug brengen naar bijna niets en idd consequent zijn....

succes iig!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:13

Mijn paard had dat ook, ze was otnzettend druk en ge-irriteerd. Ze kreeg ook steeds minder eetlust enz. Gelukkig is ze nu sinds een week weer helemaal opgeknapt, dus het was gewoon dat ze niet lekker in haar vel zat, doordat ze zo'n last van haar been had. Het was erg lstig maar het stappen was echt nodig. Jou geval is wel ietsje extremer, ik weet eigenlijk niet hoe je dat kunt oplossen, aangezien je al van alles geprobeerd hebt.

Masrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 21:02

Ja, Mas mag nu ook af en toe wat draven, dat is gelukkig wel beter. Maar iig bedankt voor de tips!