Wie kent paardenziekte Cushing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LianneJantje

Wie kent paardenziekte Cushing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 13:41

Wie kent de paardenziekte "Cushing"? Wie weet waar ik informatie kan vinden of wie kan mij informatie geven?

Arme Zeus staat nu op de uithof en gaat onderzocht worden hierop.

Dus echt informatie over de paardenziekte en niet cushing bij honden/katten/enz.

Ik weet dat het een zeldzame ziekte is, maar ik hoop dat iemand me wat informatie kan geven.

LianneJantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 13:49

Dank je wel!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:15

Cabochon is er niet zo lang geleden aan overleden! En idd bovenstaande topics vast genoeg info!

LianneJantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 18:20

Ja, heb op die oude topics genoeg info gevonden. Stom van me om niet eerst zelf even te zoeken.

Ik ben niet blij geworden van wat ik heb gelezen, het is nog niet zeker dat Zeus het heeft, maar al meerdere DA dachten het en nu ik erover heb gelezen ben ik ook erg bang dat hij het inderdaad heeft. Huilen
Hij staat nu dus op de uithof om het zeker te weten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:58

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:23

Ik hoop voor je dat Zeus het niet heeft.. Ik duim voor je mee.. dat de test anders uitwijst.
Zoals je waarschijnlijk al in een van de bovenstaande topics hebt kunnen lezen had mijn paard Cindy het ook.. Mocht je meer willen weten, je kan mij altijd een Pbtje sturen..

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 20:32

mijn pony (zie profiel) had ook de ziekte van cushing, en in combinatie met hoefbevangenheid, hebben we hem moeten in slapen...

LianneJantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 08:34

Loena schreef:
Ik hoop voor je dat Zeus het niet heeft.. Ik duim voor je mee.. dat de test anders uitwijst.
Zoals je waarschijnlijk al in een van de bovenstaande topics hebt kunnen lezen had mijn paard Cindy het ook.. Mocht je meer willen weten, je kan mij altijd een Pbtje sturen..

Tnx!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:43

Wij hebben op stal ook een pony met Cushing staan. Het dier gaat inmiddels richting 40 en hobbelt nog vrolijk rond. De ziekte heeft niet bij ieder paard hetzelfde verloop denk ik.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 22:11

hmmm bizar is het Scheve mond

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:37

ik heb ook gehoord dat een paard met cushing best heel oud kan worden ! het heeft inderdaad niet op elk paard dezelfde uitwerking !
sommige paarden worden er echt stokoud mee !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:46

Cushing is in heel veel gevallen niet meteen het einde....

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:23

Bij mijn paard helaas wel... Maar als je er nu over gaat nadenken had ze het al langer voordat het geconstateerd werd..
Vaak is de combinatie hoefbevangenheid en Cushing wel het einde.. misschien als je ze op tijd stabiel krijgt niet.. het is gewoon het lichaam die veel te veel cortisol aanmaakt en zichzelf hoefbevangen maakt.
Maar om positief te blijven als je het topic van mij destijds leest zijn er inderdaad veel mensen die een paard kennen met Cushing die wel nog jaren geleefd hebben!

bimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:45

Wij hadden ook een pony van 25 jaar met cushing op stal. Hoelang hij het al had is niet helemaal duidelijk. Hij kwam later wel erg moeilijk door zijn haren heen. Op een gegeven moment had hij een vacht met pijpenkrulletjes en moest hij 2x per jaar geschoren worden.
Het is trouwens niet alleen een paardenziekte. Ook mensen kunnen deze ziekte hebben.

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 15:59

ik heb op de paarsdenkamp stage gelopen.
toen waren er 2 onderzoekers die bij de uithof werkte die daar onderzoek naar deeden.
helaas weet ik niet de uitslag van dit onderzoek.
ik weet wel dat er 1 pony/paard was die krulletjes had en geschoren was.
ik weet verder de oorzaak van cushing ook niet helaas

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:57

Bij ons op de manege hebben ze een week of 3 terug een paard in laten slapen.
Hij had ook de ziekte van cushing en was zo ziek dat hij niet eens meer op de trailer kon vor onderzoek.
Aan zijn vacht te zien en de andere symptomen moest het de ziekte van cushing zijn, maar omdat ze hem verder niet wilde laten lijden zijn ze niet meer naar utrecht gegaan om hem daar te laten onderzoeken op de ziekte van cushing.
Hij had er hoefbevangenheid bij en waarschijnlijk ook suikerziekte.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:43

Wij hadden ook een pony met cushing...
Als ze hoefbevangen zijn in combinatie met suikerziekte, heb je een dikke kans dat het door de cushing komt...
Veel succes met je paard, hopenlijk heeft hij het niet.
Onze pony zou nou nog heel lang door kunnen leven,
maar omdat dat dan in combinatie ging met veel medicijnen, haast niet kunnen lopen enz. hebben we besloten hem in te laten slapen. Verdrietig Huilen
Maar er zijn paarden/pony's die er minder last van hebben en nog gewoon verder kunnen leven Lachen

-xxx- _MaanMeisje_

lumorko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 12:57

Cushing heeft niet altijd gelijk de dood tot gevolg hoor? Ook bij andere dieren en zelfs bij mensen komt het voor. Ik ken mensen en beestjes die daarmee nog goed oud mee zijn geworden , maar hebben wel vaak andere klachten naast de Cushing gekregen wat vaker een oorzaak was voor allerlei klachten.

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:13

Bij mensen kunnen ze opereren, dan verwijderen ze de tumor..Bij honden en katten spuiten ze de hele klier kapot. Aangezien dieren wel het aangemaakte hormoon nodig hebben zullen ze de rest van hun leven die hormonen in medicijnvorm moeten innemen.
Bij paarden kan er niet geopereerd worden, dat is dus het grote verschil! De ziekte is niet te genezen, maar idd ze kunnen er toch nog behoorlijk oud mee worden... het zijn de bijwerkingen van deze ziekte die vaak funest zijn.. zolang het bij een slechtere/krullende vacht blijft is er weinig aan de hand!

Maar we zijn al een aantal weken verder en ik ben eigenlijk benieuwd hoe het is afgelopen met Zeus...

BenI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:46

Cushing uit zich vaak in een later stadium. Je weet dan niet hoe lang ze het al hebben. Vaak uit het zich in veel plassen en een lange vacht met krulletjes, s'zomers heel slecht uit de vacht komen. Ik heb zelf een paard gereden wat Cushing had. S'winters werd ze ineens ziek koliek aanval, hoesten, de veearts wist niet waar het vandaag kwam. Maar waarschijnlijk van de Cushing. De volgende zomer ging ze het land in en werd aangevallen door een nieuw paard (net gecastreerde hengst) waardoor ze viel (ze was aan 1 oog blind). Ze had atrose in haar achterbenen. Door de val is dat acute artrose geworden en kon ze haar kogel moeilijk buigen. Ze stond na de val niet op, we hebben haar moeten helpen. Na een week rust in een ander land ging het niet beter, nog steeds kreupel. Toen ze op een vrijdag niet meer op kon staan na het liggen hebben we haar in het land in laten slapen op 18 jarige leeftijd.

Pas geleden is er bij ons op stal een paard met cushing overleden en die is 26 geworden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:43

Mijn pony is er 25 jaar mee geworden, waarvan de laatste 6 jr de diagnose Cushing!

ze is vorig jaar overlden aan een hersenbloeding ten gevolge van de hersentumor, natuurlijk heel erg, maar ze heeft hoe ontzettend dom het ook klinkt een snelle dood gehad waar mening paardeneigenaar op zou hopen, een beetje geluk bij een ongeluk dus.