Is dit zadeldwang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

none

Is dit zadeldwang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 18:38

Mijn paard was voordat ik ging rijden 7 jaar niet bereden. Ik rijd hem nu al ongeveer een klein jaartje maar er is nog niet veel van gekomen.
Hij bokte altijd als ik opsteeg. Ik longeerde hem altijd voor het rijden zodat ik daarna meestal rustig op kon stijgen.
Maar nu zakt hij steeds door zijn benen met opzadelen. Als ik het zadel heb liggen en het hoofdstel pak zakt hij door zijn benen. Als hij te eten heeft doet hij het niet. Soms denk ik dat hij het doet om onder het rijden uit te komen. (ik zette hem eerst op stal als hij dat deed)
Met opzadelen en aansingelen en opstijgen doet hij ook heel chagerijnig. Nu heb ik gelezen dat dit heel erg op zadeldwang lijkt. Wat kan ik hieraan doen? moet het gewoon slijten en moet het paard maar wennen? Een andere singel? Of gewoon een hele tijd rondstappen of longeren voor de tijd? Heeft iemand een tip of een idee wat dit is?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:51

In elk geval je zadel laten nakijken door een ervaren zadelpasser. Zijn inderdaad verschijnselen van singeldrang. Als het niet aan het zadel ligt, voorzichtig en niet te strak aansingelen (gaatje voor gaatje), even stappen aan de hand of longeren voordat je opstapt.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:03

wat je zowieso kan doen met opzadelen: de singel op het eerste gaatje vast maken. dan eerst ff een rondje lopen, wat aansingelen. dan nog even lopen en dan pas opstijgen.
veel oefenen en rustig blijven succes!

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:22

Nu longeer ik altijd. Als ik hem een tijdje longeer en alle gangen heb gehad gaat het meestal wel goed. Vorige keer ging ik alleen stappen en draven en ging hij toch weer een beetje bokken. (niet erg hard en hoog)
Zou het over kunnen gaan door veel oefenen?

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:29

Meestal komen ze er niet meer helemaal van af, kan wel minder worden. Maar vergeet niet je zadel na te laten kijken! Dat kan al veel schelen.

Mama_Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:27

Ik zou je zadel nalaten kijken en je paard met heel veel geduld en liefde benaderen... Iedere keer als je het zadel erop legt belonen.. En iedere keer als je op een redelijk normale manier hebt kunnen opstijgen weer belonen.... En vooral veel geduld

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:09

Yep, zadel nakijken.... misschien dat het net niet helemaal goed ligt en hij daarom blijft reageren. Kende een paard die het had (zadeldwang) en als je daarbij iets te snel aansingelde (absoluut niet strak!) ging ze liggen. Dan schrik je wel!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:02

mijn pony heeft al iets van 8 jaar zadeldwang, het is echt iets psychisch bij haar, want zelfs als je doet alsof je de singel vastmaakt, gaat ze al schudden en klooien met haar hoofd en benen. Doe je het te snel, dan hangt ze zichzelf op, of gaat de lucht in. Wel kun je het heel rustig steeds opnieuw proberen, en als je het in het 1ste gaatje hebt gekregen, gewoon niets meer doen tot je in de bak bent. Zo'n paard reageert natuurlijk ook op de reacties van de persoon die ernaast staat, en vaak stralen mensen dan ook wel iets uit van "ojeeh straks doet hij het weer"en ja, dan doet hij het inderdaad, omdat hij het aanvoelt.
Zadeldwang hoeft niet te liggen aan een slecht passend zadel, vaak ligt het aan de manier hoe je het zadel aansingelt (vaak te snel en te strak)
Bij het opstijgen heb ik maar 1 tip, doe het snel, (niet in de beugel blijven hangen) en ga zacht zitten. Deze tips werken echt, want ik gebruik ze ook, en merk het verschil echt.

natuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 19:27

singeldwang kan je laten behandelen door een goede osteopaat.
het is onderandere een geblokkeerde rib dat de pijn en op langere duur nog meer ellende veroorzaakt, zoals problemen aan botten en pezen in de voorbenen enz.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:15

bij ons stond een (oud) paardje die je alleen op harde ondergrond kon aansingelen, zodra je het in bv de bak deed ging ze liggen, je kan eens proberen te singelen op harde ondergrond, je weet maar nooit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 23:48

zadel nakijken en - nog belangrijker - rug laten nakijken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 18:58

Ik heb er ook één die zadeldwang heeft gehad.
Nu ligt m'n zadel goed en heb ik een singel met elastiek, en is haar rug goed (door fysio, osteopaat en natuurgeneeskundige behandeld, ze heben allemaal hun steentje bijgedragen), en dus doet ze het niet meer.
Denk erom, meetsla doen paarden dit echt niet omdat zevervelend wille doen, maar omdat ze fysieke problemen hebben! Ik zou dus toch de boel eens laten nakijken als ik jou was.

Die van mij moet ik trouwens nog steeds wel voorzichtig singelen en met het zadel op eerst even stappen voor ik opstap, en ze krijgt altijd brokjes als ik erop stap. Maar dat is een soort ritueel geworden. Heb nu nooit meer problemen (die van mij sprong altijd als een gek in het rond).