nu nog zomer-exeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

nu nog zomer-exeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 12:05

Scheve mond royena heeft zomer-exeem maar ze schuurt nu nog steeds Verward
moet dat zo lang zamer hand niet eens over zijn?
het is immers al oktober, en ik meende dat het dan al over zou zijn Scheve mond

weten jullie dat Clown

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:07

Geen idee...
Misschien ligt dat aan het warmere weer van de afgelopen dagen?
Novia is sinds donderdag zonder Boett te bewonderen, en tot nu toe heeft ze nog niet geschuurd.
*klopt het even af*

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:33

Heeft ze een exceemdeken op of opgehad?
Staat ze op een wei met veel gras en krijgt ze een eiwitrijke brok bijgevoerd of eiwitrijk hooi?
Kunnen allerlei oorzaken zijn.
Mijn paardje heeft ook zomerexceem, maar ik begin al te merken dat haar manenkam soepeler wordt. Ze staat op een klein stukje kort gras, ze krijgt eiwitarm hooi bijgevoerd (hooi uit natuurgebied) en ze krijgt granenmix, waarbij het eitwitgehalte vrij laag is. Sinds gisteren ben ik begonnen met zelfgetrokken gedroogde brandnetels fijn te knippen en over haar voer te geven. Als dit koude weer zich doorzet en dat geeft de weerman ook aan (a.s. zaterdag zou het 's nachts 6 graden worden en overdag 11 graden), zal de verbetering doorzetten, neem ik aan. Ze staat nog dag en nacht buiten met haar exceemdeken en daarover een regendeken van HH.
Normaal schuurde ze altijd met haar hoofd aan de ijzeren ring, waaraan ze vast staat, maar dat deed ze gisteren ook al niet.
Wel zag ik eergisteren om een uur of twee nog allemaal mugjes rondvliegen.
Tevens moet je ook denken aan een bepaalde genezingsperiode, nadat het herstel is begonnen.

Groet Rienke

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:38

nee joh, de schuurtijd loopt vaak wel tot november.. dus nog even geduld.

is inderdaad zo dat bij veel zomereczeem paaren de manenkam hard en dik wordt als ze zeg maar een schuur aanval hebben. kan eigenlijk helemaal nergens wat vinden waard at nou eigenlijk vandaan komt of wat de oorzaak is van die dikke manenkam. wat zit er dan in?

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:54

Een dikke, harde manenkam duidt op ontsteking in het bindweefsel hiervan onder invloed van UV-straling, als gevolg van opslag van gifstoffen in de manenkam. Door ontregeling van de spijsvertering, darmflora, werking van de lever en nieren kan het zijn dat de gifstoffen niet voldoende afgevoerd kunnen worden. Dit heb je vaak bij overvoeding en te eiwitrijk voedsel, terwijl het paard weinig beweging heeft. De gifstoffen dienen tevens als lokstof voor de mugjes.
Veel paardekenners voelen aan de manenkam of het dier zomerexceem heeft.
Ik heb dit allemaal gelezen in de info van Ir. Leen Taal.

Groet Rienke

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:58

mijn pony is ook weer volop aan t schuren Scheve mond
ze is in augustus/begin september ongeveer gestopt met schuren, maar is nu weer volop bezig....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 12:59

mijn pony heeft t gekregen nadat hij een paar jaar geleden een zonne steek gehad heeft.
bij hem zal de lever dan waarschijnlijk niet goed werken.
zijn voeding is goed, staat niet op gras en krijgt verder weinig..

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:02

Dat zal goed kunnen, als de lever niet goed werkt. De lever zorgt voor afvoer van afvalstoffen. Gebeurt dit niet, slaan de afvalstoffen zich toch op.

Groet Rienke

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:22

het paardje van mijn zus schuurt als ze teveel eiwit krijgt ook al dr manen af...
ze krijgt nu Havens reform/kruiden musli,
daar zit heel weinig eiwit in, en sindsdien schuurt ze niet meer!
Misschien een tip?
succes ermee!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:58

Die van mij doet het ook nog steeds. Hij heeft zijn bucas deken niet meer op. Ik vond dat het seizoen nu maar eens afgelopen moest zijn. Maar hij doet het zelfs nog als het regent.

Mijn veearts zei dat ook paarden die echt te vet zijn er last van kunnen hebben, maar dat is bij die van ons niet het geval. Ik denk dat het seizoen dus nog niet is afgelopen.

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:25

Los van de zomerexceem, schuurt mijn paardje altijd even d'r manen als ze nat zijn. Als mijn eigen haren nat worden van de regen, heb ik ook altijd jeuk.

Groet Rienke

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:37

Dus, het kan ook een oorzaak zijn van teveel eiwitten? en hoe te verminderen door het voedsel?

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:03

Teveel eiwitten kan één van de oorzaken zijn. Vaak is het een combinatie van. Slechte spijsvertering, slechte darmflora door te eenzijdig voer, te veel zonlicht. De organen hebben dan zoveel werk de afvalstoffen af te voeren, dat ze het niet aankunnen. De gifstoffen blijven dan toch in het lichaam achter (o.a. in het bindweefsel van de manenkam). Probeer klein stukje wei i.p.v. volle wei. Niet overvoeren (het zijn paarden, geen mensen). Veel beweging is belangrijk.
Eiwitarm hooi (dus niet het mei-hooi dat gemaaid is) en eiwitarm brok (zijn er verschillende van)
Per ras is dat ook nog verschillend.

Groet Rienke

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 16:41

Scum schreef:
Die van mij doet het ook nog steeds. Hij heeft zijn bucas deken niet meer op. Ik vond dat het seizoen nu maar eens afgelopen moest zijn. Maar hij doet het zelfs nog als het regent.

haha, dat vind ik in april al, dat het seizoen maar es over moet zijn. Helaas...zo werkt het niet. En hoelang het duurt hangt volledig af van het weer. Dus...als het meezit in oktober, als we pech hebben in november..ofzo. Ik hou haar boett deken op tot het echt veel kouder wordt en blijft bovendien.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:59

hey, ik heb haar wel op "eiwit arm " voer staan, wel staat ze nog op het land.
en is niet te dik hoor, temenste dat valt reuze mee.
Ik heb er idd wel van gehoord dat het door te veel eiwitten komt, zins dien krijgt ze dus bix voor sobere rassen.
maar wel bedankt voor de reacitie, gewoon nog even wachten duss.

volgend jaar met booth dek hopen dat dat helpt

friezegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:39

mijn paard heeft schuurt nu ook en is ook nie tedik en krijgt ook bijna geen eiwit rijk voedsel, dus komt mischien toch door het weer.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:59

bij die van ons is het nu vrijwel over

ze staan nog gewoon in het land net zoals anders

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:00

kan tot november door gaan hoor!