hoe dit te behandelen (bulten door zadel, foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

hoe dit te behandelen (bulten door zadel, foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 10:43

zadelmaker wordt zometeen gebeld, laat dat meteen duidelijk zijn!
dit zadel heb ik 4 jaar, is voor Q op maat gemaakt en wordt geregeld wat aangepast, nu had hij 3 mnd stilgestaan en was dus dikker geworden ivm vet en ook op sommige plaatsen smaller ivm verlies van spieren

t zadel lag nog gewoon prima, al moet mn singel wel 1 of 2 gaatjes losser dan anders, maar na een uur of 2 uur rijden had hij geen gevoelige rug of rare plekken op zn rug

gisteren heb ik meegedaan met de postelrally en heb van 9.00-18.00 op zn rug gezeten, vorigjaar ook en toen was er geen enkel probleem

na het afzadelen zat er 1 bultje, ik dacht nog aan een insect of iets onder mn dekje, maar vond niets op de onderkant van mn dekje

toen ik thuis e zweetdeken eraf haalde en zn rug wilde masseren zaten er echter aan iedere kant van de schoft een grote bult, en deze morgen zaten er op meer plaatsen bulten/bultjes op zn rug
de 2 bij zn schoft zijn iets geslonken, maar die andere zaten er dus gister niet

wat kan ik hier het beste aan doen zodat het zsm weer weggetrokken is?

en voor andere tips graag nog ff hier kijken! [VMR] zadelprobleem Scheve mond want nu zadel aanpassen en strax dus met een te breed zadel zitten is ook niets, heb wel een zadel dat een maat groter is, wel zelfde type(is van mn moeder's paard) maargoed daar laat ik dus de zadelmaker voor komen, maar ben benieuwd naar ervaringen van anderen

de foto's Scheve mond

links bij de schoft de grote bult die er gisteravond al zat, maar inmiddels zie je dus dat je heel de afdruk van t zadel zelfs kan zien Verdrietig
Afbeelding

Afbeelding

grote bult rechts, kleiner bultje links
Afbeelding

Afbeelding

grote bult rechts die er gisteravond al zat, links de kleintjes zijn er vanancht bijgekomen
Afbeelding

en nog wat foto's in de zon, ziet er weer net wat anders uit dan in de schaduw zoals vorige foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de volgende foto's zijn van na het longeren, vandaar dat je de adres op sommige plaatsen zo goed ziet. hij loopt gelukkig wel goed.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 10:56

Dergelijke zwellingen moeten eigenlijk direct goed (minimaal 15 minuten) gekoeld worden, daarna heeft koelen weinig zin meer.

Je schrijft dat je niet aan de onderkant van je dekje kon ontdekken. Misschien is de vulling van de kussens 'opgepropt' geraakt waardoor deze drukkingen veroorzaakt. Wel typisch dat het aan beide kanten is...
Zie ik het goed dat ook de rand van het zweetblad aan de achterzijde bultjes heeft veroorzaakt? (Oja dat schrijf je zelf ook al). Lachen
Gelukkig heb je de zadelmaker al besteld. OK dan!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 11:06

mn zadel is begin dit jaar nog netjes opgevuld, heb er nooit problemen mee gehad, en dan nu dit Scheve mond
heb het idee dat doordat hij een kilootje of 50 zwaarder is geworden(minstens) het zadel te smal/te klein is geworden voor hem, dat zou ook verklaren waarom het ook bij de kussens en bovenaan aan de achterkant van t zweetblad heft gedrukt

de bulten kwamen pas later op de avond, toen het zadel er al een uur of 2 vanaf was, toen ik het eraf haalde zat er 1 klein bulte waardoor ik dacht aan een insectenbeet, vanmorgen schrok ik me kapot toen ik hem ging longeren, overal bulten! voel me echt schuldig hierdoor Scheve mond

maar koelen heeft nu dus geen zin meer, dan laat ik hem verder in de wei staan vandaag, voorlopig komt er iig geen zadel op!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:20

wow idd flinke bulten!

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:22

Ik weet er niet zoveel van af, maar mijn verzorgpony heeft er ook wel eens last van gehad. 9uur op je paard zitten is ook wel erg lang. Gelukkig heb je de zadelmaker al bestelt en verder zou ik hem even lekker rust geven. Hoop voor je dat de bulten net zo snel verdwijnen als dat ze te voorschijn kwamen!!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:24

ik zou het denk ik gewoon rust geven. Misschien nog insmeren met arnicazalf oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 11:24

Daar gaat Quentin idd een paar "prachtige" vaagwitte plekken van krijgen... Mijn pony heeft door verkeerde bepakking van een trektocht het ook gehad, die had twee hele grote bulten aan weerskanten van de schoft ter grote van een gespreide hand. Ik heb gekoeld, en daarna nog vrij lang niet gereden eigenlijk. Pas toen de bulten helemaal weg waren, en toen nog een paar dagen voor de zekerheid gewacht. Maar ze zien er precies hetzelfde uit... beetje grillige vorm en een stuk dikker...

Verder kan je volgens mij idd niet veel doen...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 13:46

Sponsen in azijn drenken en dat erop leggen en daar een elastieken singel over leggen. Werkt echt super!!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:51

Hmmm, ik vraag me af of dit wel drukkingen zijn, want als je de foto's goed bekijkt (oa de laatste) kom je ook nog plekken ( zij het minder dik) op plaatsen halverwegen de ribben. Als het zadel daar al gelegen heeft, kan dit nooit een drukking geven.
Kan het niet een allergische reactie zijn op het schabrak of zadeldek, of eventueel op de waspoeder waarmee dit is gewassen?
Ook op de een na laatste foto zie je achter de singel, iets hoger als de punt van de elleboog ook nog 2 bultjes zitten en daar is het zadel niet in de buurt geweest.
Ik vind de bulten zo wie zo meer op een allergische reactie lijken dan op een drukking.
Voor de zekerheid, zou ik de huid afspuiten ( zonder te wrijven) met lauw warm water, daarna eventueel deppen met azijn en zo laten opdrogen.

Als het idd allergie is, moet je op zeer korte termijn verbetering kunnen zien.
Ik kan me nauwelijks voorstellen, dat je met een goedliggend zadel, zelfs al is hij wat dikker geworden, een dergelijke hoeveelheid drukkingen kunt oplopen.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 15:25

Ik sluit me hierbij aan.
Dacht ook meteen aan het sjabrak.
Teveel zweet dat niet werd afgevoerd of verkeerd wasmiddel (wasverzachter?).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 16:41

het is het zelfde dekje als mn wedstrijddekje, en t zelfde dekje wat ik vorig jaar met de rally heb gebruikt, ook zelfde wasmiddel etc.... dus t is niet van het zweten of een reactie op wasmiddel, hij heeft ook niet echt gezweet eigenlijk omdat we rustig hebben gereden ivm los ijzer bij t paard waarmee ik samenreed

die 2 bulten bij zn schoft zijn echt drukkingen volgens mij, de zadelmaker had vandaag geen tijd en morgen zijn ze heel de dag gesloten, hij belt woensdagmorgen terug voor een afspraak

maar een allergie op 11 jarige leeftijd ineens ontwikkelen, kan dat? heb van 't voorjaar nog met dit dekje gereden op wedstrijd, terwijl hij zich kapot zweette, en geen bulten of nix...
ik hoop stiekem dat het een allergie is, kan een zadelmaker of DA het verschil tussen allergie en drukking zien? de bulten zijn trouwens niet gevoelig

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:07

Een allergie kan op elke leeftijd komen opduiken. Ik zag ook een bult bij de singel op de 1 na laatste foto.
Ik vind dit er niet echt goed uitzien eigenlijk...

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:07

Een Da moet het verschil wel kunnen zien, hij kan hem ook eenmalig een cortisone injectie geven, dan is hij, als het allergie is, binnen 24 uur voor het grootste gedeelte van de symptomen af.

Helaas allergie kan ook nog op 11 jarige leeftijd, ineens accuut optreden.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:29

de bult bij de singel zit er niet, is een rare vertekening op de foto(ben net nog gaan kijken)
er zitten aan beide kanten naast de schoft een grote bult, en dan nog waar de kussens de rug raken wat kleinere bultjes, haren staan daar ook wat uit elkaar, daarom is t op de 1e paar foto's zo goed te zien, op de foto's in de zon zie je die een stuk minder goed
en aan 1 kant zit er bovenaan net achter t zweetblad ook en paar bultjes

op die2 grote na, is de rest vannacht pas komen opzetten

ik snap er echt helemaal nix van en baal er echt heel erg van, is hij ook een keer een hele dag braaf, heeft ie ineens zn rug vol bulten Scheve mond

ik ga morgenochtend een handdoek die helemala doorweekt is met azijn erop leggen en met een singeltje vastmaken zoals youngster zei, als het daarna niet minder is, bel ik de DA, die zal wel denken, dr pony is nog niet genezen of dr paard heeft weer wat, ik bel zeker 1x per 3/4 weken de DA, en helaas nooit onnodig.... Scheve mond maarja ik wil iig weten wat Q heeft!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:33

Ik heb het dit voorjaar ook ineens gehad. Toen kwam het duidelijk door het schabrak. Die bulten zien er idd hetzelfde uit.
Ik houd het op een allergie. Weet je zeker dat er met hetzelfde wasmiddel is gewassen of dezelfde wasverzachter?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:49

Wat voor merk zadel is dit? Een kennisje van mij hier op bokt heeft ook na 2 maanden dit soort plekken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 21:54

een kieffer lech profi

het zadel heb ik nu 4 jaar(nieuw gekocht) en is op maat gemaakt voor Quentin, al 4 jaar rij ik er zonder problemen mee, vorig jaar ook deze rit gemaakt en dus van 9.00-18.00 gereden en nergens last van

nu nadat hij een zomer stil heeft gestaan, en dikker is en minder bespierd is, heeft hij na het rijden van gister ineens deze plekken....

maar als haar paard al 2 maanden die plekken heeft, is er dan nog geen DA/zadelmaker bij geweest? wat zei die er van? ben wel benieuwd namelijk!

Fitz, ik heb mn moeder tot 3x toe(en nog vaker maar toen gaf ze geen antwoord meer Clown ) gevraagd of ze toch echt nogsteeds dezelfde spullen gebruikt, en dat is echt zo, ze wordt nu bijna boos als ik vraag of ze het wel echt heel zeker weet Bloos dus ik geloof haar nu maar.

wat wel zo kan zijn is dat de samenstelling van het wasmiddel is veranderd door de fabrikant, doen ze wel vaker(werk bij c1000 en nu is er bv van Viscuisine ook de samenstelling veranderd, en laatst bij iets van Cif ook, dus dat gebeurd wel vaker) maar ik hoop zo erg dat het dat is! laat dan sowieso naar mn zadel kijken omdat hij dus zoveel dikker is geworden, maar als je van 9 uur rijden zo'n plekken krijgt, moet je dat ook na een rit van 2 uur zien lijkt me, en hij heeft dit nog nooit gehad!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 06:51

Heb je eergister gekoeld en er iets opgesmeerd?
Ik heb 1 keer zoiets meegemaakt (al was het vele male minder ernstig) en heb het gelijk gekoeld en daarna gemasseerd met Traumeel, dit heb ik dagenlang gedaan en er is nooit een wit plekje ontstaan. (Bij mij kwam het doordat het shabrack was gaan schuiven.)
Dit lijkt inderdaad wel of er een allergie bij is komen kijken, maar bovenstaand kan nooit geen kwaad, het zal iig altijd verlichten.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 07:48

Kan het soms ook zijn dat je voor de rit je paard hebt gewassen en dat er per ongeluk zeep resten op de huid zijn achter gebleven, of dat hij behandelt is met vliegenspray oid.
Ook dit kan allergische reactie's geven.
Ben eigenlijk benieuwd hoe het vanmorgen met hem is.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 09:38

het is nogsteeds hetzelfde helaas

hij is niet gewassen, geen vliegenspray's, anti-klit oid op zn rug, echt helemaal niets...

sjuimpje, toen ik thuis de zweetdeken afhaalde en die bulten zag heb ik idd gekoeld en gemasseerd met koelende sportcreme van mn moeder, die van VSM(had zo snel ff niets anders Clown ) maar dat heeft niets geholpen.
die sportcreme heeft hij al vaker op zn lijf gehad, dus die extra bulten die 's nachts zijn gekomen komen ook niet daardoor lijkt me

ik moet zo naar mn werk en de azijn was bijna op, heb dus op 1 kant van zn lijf een doek met azijn gehad, na mn werk ga ik er meteen weer heen en krijgt zn hele rug een handdoek met azijn erop, hopen dat dat ook verlicht

zagen die plekken bij jou er ook zo uit, toen t shabrackje was gaan schuiven?

hij is nogsteeds niet gevoelig op die plekken gelukkig

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:16

Renske20 schreef:
hij is nog steeds niet gevoelig op die plekken gelukkig

Als het drukkingen zouden zijn, zou je toch verwachten dat het juist wel gevoelig zou zijn.

Toch maar een telefoontje naar de VA?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:21

Bij mij ging het om een klein bultje achter de schoft, totaal niet te vergelijken met deze bulten.
Maar koelen en Traumeel bevorderen de doorbloeding, dat kan nooit geen kwaad en zal helpen met het afvoeren van het vocht wat er nu zit opgehoopt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:25

Mijn oude paard heeft ook een keer zulke bulten gehad, ook aan beide zijden van het zadel. Heb ik toen 2 sponsen met azijn opgelegd een nacht en de volgende dag was het weg..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-04 10:26

de DA wordt idd vandaag gebeld, tussen 13.30 en 14.00 heeft ie telefonisch spreekuur en krijg ik hem zelf te spreken ipv de assistente, dus ga zometeen bellen!
t voelt ook niet echt als vocht, t zijn keiharde bulten, echt vreemd Scheve mond maar dan kan het idd nog wel geoon vocht zijn, maar omdat de huid gespannen is zal het dan wel hard aanvoelen

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 10:59

Ulissa schreef:
Wat voor merk zadel is dit? Een kennisje van mij hier op bokt heeft ook na 2 maanden dit soort plekken.

Het zadel heeft zij nu 2 maanden. Sinds vorige week krijgt haar paard na het rijden verdikte plekken. Deze zijn na 1 dag weer redelijk weg.
De zadelmaker moet nu opnieuw naar haar zadel komen kijken.