Ik heb haar een jaar of 2 geleden laten scannen om te kijken of alle eileiders en de baarmoeder ok waren. Gelukkig was er nix aan de hand.
Ik heb toen een tijd, zo ong een jaar lang progesteron gegeven. Ging super, nergens meer last van, HEERLIJk.
Toen heb ik iris laten dekken. En zoals sommige al weten is daar een merrie-veulentje uitgekomen. Ik hoopte dus eigenlijk dat de hengstigheid na de dracht eigenlijk "beter" zou zijn, maar helaas ze is weer behoorlijk hengstig. Ze Gaat tegen de muur aan staan en bolt haar rug en probeert dan ook nog de stal of spuit iets wat groter te maken door met haar volle gewicht tegen de muur aan te duwen. Dit is niet erg leuk als je er tussen staat kan ik je wel vertellen. Ze reageert dan ook bijna nergens op en moet echt tegen haar schreeuwen en soms ook echt onwijze slaan (en dit vindt ik nou niet echt leuk om te doen).
Met rijden is ze dan ook zo plakkerig, traag reagerend en zo lekker dat ze het vindt als ik drijf of haar een tik met de zweep geef.
Heeft iemand hier ook ervaring mee? Wat heb je eraan gedaan? Zijn er ook nog andere middelen die helpen dan echte hormonen (want die geef ik liever niet).
!! Ik zie het al helemaal voor me een merrie die stil gaat staan omdat ze opgewonden wordt van benen, sporen of een zweep. De merries die ik rijdt worden over het algemeen sneller tijdens de hengstigheid en dwarser. de fries bij ons op stal wordt juist heel rustig, maar wordt niet opgewonden als je je been aanlegt..
) Nu ze weer zonder man staat begint het gedonder weer, maar ik heb me er bij neergelegd, deels omdat Moody Mare best duur is, deels omdat ik er nu aan gewend ben.