Verlaagt wormenspuit de weerstand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Verlaagt wormenspuit de weerstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 10:07

Zoals de titel al zegt... Verlaagt het geven van een wormenspuit de weerstand? Met name de equimax wormenspuit van Virbac?

We moeten volgende week eigenlijk ontwormen maar we hebben droes op stal en nu zijn er meerdere net als mij die hun paard hoog in weerstand proberen te houden.

Wat is jullie mening hier over?

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:44

Ik heb er nog niks over gehoord, gelezen... maar ik zou het echt niet weten! Aan de ene kant zou het natuurlijk niet mogen, maar ja... ik heb zelf ook geen ervaring met Virbac... al aan DA gevraagt?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:37

Wormen verlagen de weerstand, dus een wormenspuit kan alleen maar helpen.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 12:19

We houden ons aan een strak ontwormingsschema, maar nu zou die grote wormenspuit erin moeten.

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:33

Ja, lijkt me inderdaad heel slecht voor de weerstand....VAN DE WORMEN Haha!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:43

Zannekin schreef:
Wormen verlagen de weerstand, dus een wormenspuit kan alleen maar helpen.

Inderdaad, ik zou maar ontwormen. Enkel als de paarden reageren op het afbreken van de worm in hun lichaam worden ze hiervan een beetje koliekachtig maar dan gaat het over een paard waarvan de algemene toestand al niet gezond is, want ze gaan er normaal enkel op reageren als ze bv veel bloedwormen hebben ten tijde van de ontworming. Maar of door het ontwormen zelf de weerstand verminderd lijkt mij straf.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:15

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat een wormenkuur iets met de weerstand zou doen. Ook nog nooit iets van gemerkt bij mijn paarden. Overleg met de DA wat het beste is....... ik verwacht gewoon ontwormen, maar wie weet Verward

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:18

ja hoor je mag het geven, equimax heeft GEEN contra-indicaties bij zieke en/of herstellende dieren.

En idd wormen zijn weerstand verlagend

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:27

Denk dat het alleen maar goed is, om goed te ontwormen en heb nooit gehoord dat het de weerstand van het paard aantast. Vraag het anders voor de zekerheid even aan je dierenarts.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:51

Natuurlijk ontwormen ! Maar toch is de vraag zo gek nog niet. Wel of niet ontwormen is per definitie een keuze tussen twee kwaden (al zou het alleen maar om de kosten gaan) en dan kies je de minst kwade.

Wormspuiten zouden heel goed andere effecten kunnen hebben dan alleen het beoogde effect. Vlg. mij zijn daar nog niet zo gek veel onderzoeken naar gedaan. Waar ik wel van gehoord heb is dat er een verband zou bestaan tussen overdoseren en bepaalde allergieën. En hebben allergieën ook niet met weerstand te maken ?