Peesproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kennal
Berichten: 3
Geregistreerd: 28-09-04

Peesproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:13

Mijn verzorgpaard is een half jaar geleden op stal komen te staan. De eigenaresse geeft aan dat het paard daarvoor een jaar eerder een half jaar heeft stil gestaan ivm peesproblemen (mocht maar 15 minuten per dag de stal uit om te stappen). Zij is ontzettend voorzichtig met het paard en hij mag niets, niet springen, niet lang rijden, niet hard galloperen, niet in mul zand rijden/wei staan, etc. Sinds hij hier op stal staat heeft het paard nergens meer last van, heeft geen enkele keer meer met dikke pezen gestaan en staat toch gewoon in mul zand, er wordt gewoon mee gereden, etc. Volgens de eigenaresse gaan de problemen niet meer over en kan het elk moment weer opspelen, maar mijn mening is dat peesproblemen over gaan. Als hij al een half jaar nergens meer last van heeft en toch af en toe best gek doet????

Graag zou ik weten of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben.


Djinti

Berichten: 27
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Haaltert, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:01

met peesproblemen moet je inderdaad wat opletten..

Ik weet niet wat je paardje juist heeft voorgehad, maar wanneer door een blessure de pees is uitgerokken blijft dit ook zo.

Dit is net hetzelfde als bij de mens, maar bij ons opereren ze sneller niet waar..

Een uitgerokken pees komt nooit meer op dezelfde lengte als vroeger, maar dat wil niet zeggen dat hij er héél veel last zal van ondervinden..

Toch voorzichtig blijven!! Bij onverwachte bewegingen bestaat er nog altijd de kans dat er iets misloopt..

Succes!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:04

Als je zelf een half jaar hebt gestapt ben je ook voorzichtiger hoor. Peesproblemen kunnen een heel leven lang opspelen, je kunt maar beter voorzichtig zijn. Nu hoef je hem niet meteen in watten te pakken, maar rijden in mul zand zou ik niet zo snel doen. Verder uitkijken met beenbescherming omdat het toch erg warm wordt onder die beenbeschermers, en na het rijden koelen met coolpacks.

Je suis Charlie.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:34

ik ga met cassidy mee en wil toevoegen dat elke dag minstens een kwartier op het harde stappen ook de kwaliteit van de pezen bevorderd.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 18:07

Vooral in en uitstappen op het harde is heel belangrijk. Voorzichtig aan met rijden en niet te gauw teveel willen, dan kan het nl. na een lange tijd alsnog fout gaan. Het is toch vaak een zwakke plek, dus daar moet je rekening mee houden. Als je dat doet, kan het best zijn dat hij er nooit geen last meer van krijgt.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:59

als een paard ernstige peesproblemen heeft gehad dan blijft het volgens mij altijd een beetje gevoelig.

en ookal heeft je paard nix gehad moet je altijd oppassen met de pezen van je paard.

je moet voor en na het rijden een tijdje op het harde stappen.
en na het rijden de pezen koelen met koud water (of coolpacs)

ik spuit na het rijden altijd mn paard dr pezen af en zij heeft nooit iets gehad doe het eigenlijk uit voorzorg.

.¨:
`.
Don Zhivago
Paardrijden is geen individuele sport... Het is een TEAM sport!!!
Z2 startgerechrigd. Met actief pensioen.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:03

Als een paard een beschadiging aan zijn pees heeft gehad
dan hersteld zich dit met bindweefsel en bindweefsel is nooit
zo sterk en flexibel als de pees dan voorheen was, dus dit
blijft altijd een gevoelige plaats. Je zult er dus altijd voorzichtig
mee moeten zijn anders heb je kans dat het terugkomt

"The world is best viewed through the ears of a horse" [EA-CO] gezondheidsprodukt voor mens & dier


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, For_Que en 22 bezoekers