Wratje..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 20:17

Wat kan je daar aan doen? en kan dat kwaad aardig zijn? Mn pony heeft namelijk een wrat bij zn achterbeen, zo groot als een dubbeltje ofzo, dus niet echt groot... Maar was een aantal maanden terug kleiner als nu, nu vroeg ik me af of het misschien kwaadaardig kan zijn en ik er misschien toch een dierenarts bij moet halen? of komen zulk soort wartjes wel vaker voor en is het niet erg?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:15

Het kunnen denk ik 2 dingen zijn, een wrat of een sarcoïd, beide veroorzaakt door een virus:

Wratten

Het wrattenvirus (Equine Papilloma Virus) kan vooral bij jonge paarden wratten veroorzaken. De besmetting vindt plaats door contact via kleine wondjes of schaafplekjes. De incubatietijd is 2 à 3 maanden. Het volledig uitgroeien van de wratten duurt 3 à 4 maanden, waarna ze meestal doordat er weerstand wordt opgebouwd, spontaan verdwijnen. Wratten komen meestal op een aantal plaatsen tegelijk voor, voornamelijk op de neus en rond de lippen en soms aan de onderbenen en de uitwendige geslachtsorganen.
De wratten groeien slechts langzaam maar kunnen toch vrij groot worden, tot 10 cm. Ze zijn doorgaans onregelmatig van vorm en het oppervlak is meestal ruw met een bloemkoolachtig uiterlijk. Soms worden ze door hun uiterlijk verward met wratachtige sarcoïden.
Wratten hebben meestal geen behandeling nodig en genezen doorgaans spontaan in 3-6 maanden. Indien de wratten zeer uitgebreid voorkomen of wanneer een wrat op een lastige plaats zit, kunnen ze door een dierenarts operatief verwijderd worden. Hierbij moet men zich realiseren dat bij dieren met ernstige blijvende wratten vaak sprake is van een verminderde afweer en dat deze dieren doorgaans ook lijden aan allerlei andere aandoeningen.
Het aanstippen van wratten met allerlei middeltjes is voor het paard onaangenaam, hoewel het als het regelmatig gebeurt wel helpt.

Sarcoïden

Het sarcoïd is een vrij veel voorkomend gezwel (tumor) van de huid en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een papillomavirus. De gezwellen kunnen er verschillend uitzien. Sommige zien eruit als een wrat met een droog, verhoornd oppervlak en een bloemkoolachtig uiterlijk. Er bestaan een aantal behandelingsmethoden, zoals bevriezen of operatief verwijderen. De dierenarts maakt, afhankelijk van de situatie daaruit zijn keuze. De vooruitzichten van sarcoïden zijn niet altijd gunstig, hetgeen afhangt van de grootte en de plaats van de gezwellen. Bovendien bestaat er altijd een kans dat de gezwellen terugkomen.


Afwachten dus of het vanzelf wegtrekt en als dat te lang duurt naar je zin gewoon de dierenarts bellen. Of je laat hem even kijken als hij er toch is om te enten ofzo.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 21:39

oo dank je wel!
Ik denk dat het een sacroide is dan.. want het is maar 1 wrat... voor de rest nergens, en ze is al 6, en heb nooit gezien dat daar een klein schaafwondje of plekje zat...

Maar die sacroide, is dat erg als je dat gewoon laat zitten? of wordt het dan erger etc.? Want zit niet echt op een plek waar ze er last van heeft ofzo.. en ze heeft er ook helemaal geen last van als ik eraan zit.. Dus zou het alleen weg laten halen als zij er ook last van heeft, ziet er misschien wel niet zo mooi uit (niet dat het erg opvalt hoor)...
Maar zal idd ff aan mn instructrice vragen en anders als de DA komt zal ik hem er ff naar laten kijken...
in ieder geval bedankt!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:48

bij mijn haffie hielp appelstroop op de wratten heel erg goed, en hij voind het ook nog lekker,
had van die veulenwratjes, maar doe ze er ook op bij Youri en renske als ze ze zouden krijgen,