Gered van de slachterij: lusitano hengst, 23 jaar oud, heeft Z-dressuur gelopen maar heeft nu artrose in voorbenen. Hij staat nu op rust en heeft een stal en wei tot beschikking. Hij kwam wel in goede conditie bij ons. Nu staat hij daar iets meer dan drie weken en we hebben gemerkt dat hij aan het vermageren is, achteraan begint hij wat in te vallen en als hij draait om de achterhand zie je zijn ribben wel duidelijk.
Hij krijgt evenveel eten (korrel voor recreatiepaarden) als drie andere paarden en die vermageren niet.
wat denken jullie?
Ik dacht dat hij misschien wormen heeft, we weten niet wanneer hij het laatst ontwormd is...maar is dit niet een beetje raar, aangezien hij er goed uitzag als hij aankwam? we gaan hem sowieso wel terug ontwormen.
Maar als het dat niet is zou het dus betekenen dat hij te weinig eten krijgt. wat is dan het beste? korrel bijgeven of hooi? of beide? Het is een paard dat niet meer moet werken, iets kleiner dan de andere drie, maar krijgt wel even veel...
ik heb wel al gelezen dat oudere paarden moeilijker op gewicht te houden zijn... hiervoor stond hij ook nooit in de wei en nu voelt hij zich duidelijk terug 5 jaar oud ofzo want hij heeft wel een massa energie

Nog iets waar we een vraagje over hebben: hij heeft al heel zen leven dekens gedragen...op het moment draagt hij er geen (hij rolt wel een aantal keer per dag, die schade is hij wel aan het inhalen

ik hoop dat er iemand ervaring heeft met oudere paardjes en ons wat raad kan geven.
alvast bedankt !!!!
(tips ivm artrose zijn ook altijd welkom)