Rotstraal door manier van bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:48

als je stralen waar al rotstraal in zit gaat teren, sluit je de bacterie op en kan ie alleen nog maar verder naar binnen, is mij altijd afgeraden.

Er is mij geleerd dat je alleen zou moeten teren ls de smid de stralen net heeft uitgesneden en er geen rotstraal (meer) in zit.

Maar goed, ik heb geen paardenopleiding in Nederland gedaan, dus kan het wel eenbeetje afwijken van de staandaard die hier geldt.

Ik teer nooit en Morrie heeft ook wel eens rotstraal, ik spuit dan blauwspray of CTC-spray, droogt het goed en is het zo weer weg.

Nu Morrie blootsvoets staat, is er overigens geen spoor meer van rotstraal en het land staat behoorlijk blank, dus hij staat het grootste gedeelte van de tijd in de nattigheid.

Chantal123

Berichten: 14
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:23

smurf schreef:
als je stralen waar al rotstraal in zit gaat teren, sluit je de bacterie op en kan ie alleen nog maar verder naar binnen, is mij altijd afgeraden.

Er is mij geleerd dat je alleen zou moeten teren ls de smid de stralen net heeft uitgesneden en er geen rotstraal (meer) in zit.



Klopt, teer sluit af en dan kan de bacterie dieper naar binnen treden.
Het voordeel met Trush Remedy is dat je niet meer hoeft te teren (indien dit nodig zou zijn en je paard/pony geen rotstraal heeft) omdat dit de hoef ook hard maakt.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 14:52

Ja, ik vraag gewoon nog even door hoor! Haha!

Voordat ik teer ontsmet ik de hoef altijd. Dan heb ik die bacterie toch opgeruimd?
Heb pas ergens gelezen dat je de boel niet te hard mag maken omdat anders het hoefmechanisme niet meer optimaal kan werken.
Klopt dat, en zo ja, zou je dan dus eigenlijk helemaal niet moeten teren, Trush-Remedyen en dat soort dingen?

En zou het helpen om de paddock voor zijn schutstal te bestraten (nu zand) omdat zijn voeten dan net weer iets droger blijven, of is dat weer slecht voor de gewrichten?

Zucht, volgende keer neem ik een hobbelpaard....