Cornage: welke kliniek laten opereren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:27


Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:23

Apart verhaal.. Had eigenlijk nooit van Cornage gehoord.

Wat voor geluid moet ik me er bij voorstellen? Is het duidelijk t horen zodat ook andere ruiters in de bak het horen of is het een zacht geluid?

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:52

ik vind hofland in bodegraven erg goed!!

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:01

Megantjuh, dat wisselt heel erg. Hangt af van de graad van cornage, de weersomstandigheden en de temperatuur.

Bij een lichte cornage hoor je het paard gewoon 'zwaar' ademhalen (het lijkt dan alsof het paard een minder goede conditie heeft of het zwaar heeft qua werk).

Bij zwaardere cornage kan je continue een bijgeluid horen en kan het ook 'fluiten' en 'piepen'.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:25

Ik heb deze discussie met veel interesse gevolgd en ik meen toch dat ik hier iets nuttigs kan over zeggen, want ik heb de beide gevallen meegemaakt.
In 1994 kochten we een paard. Een 12-jarige volbloed vos, ex-steeplechaser, 1m72 hoog, luisterend naar de naam April Fish. Vrij snel was ons opgevallen dat hij niet kon hinniken, maar we stelden ons daar verder geen vragen bij. Na een poosje viel het ons op dat hij constant een uitvloei had uit zijn neusgaten. Hij hoestte evenwel niet. Toen we de DA erbij haalden, constateerde hij bronchitis, entte hem in, en dat was dat. Het ging dan weer even beter, doch na enkele weken zagen we terug neusvloei, ditmaal stinkende, en wat bizar was : er kwam eten uit zijn neus ! Na het eten zagen we duidelijk gekauwde granen uit zijn neus komen en na het wieden gekauwd gras ! Hij leek er echter geen last van te hebben (hoestte niet, geen koorts, normale ademhaling), maar we haalden toch de DA erbij. Toen hebben we een endoscopie laten doen en dat beeld zal ik nooit vergeten. Bij het binnengaan van de endoscoop door de keelholte, zagen we duidelijk de "opgenaaide" stembanden. Voor de dierenarts was het duidelijk. Dit paard was aan cornage geopereerd ! Maar wat erger was : doordat de stembanden "uit de weg geruimd" waren, kon het paard bij het eten zijn luchtpijp niet meer voldoende afsluiten, waardoor er steeds een deel van zijn eten en drinken in de luchtpijp vloeide. Omdat het paard bij het eten zijn hoofd laag houdt, zakte het langs zijn luchtwegen via de neus naar beneden. Maar dit was nog niet eens het ergste. Toen de endoscoop verder in de luchtpijp ging, zagen we grote klodders eten, slijm en groen (waarschijnlijk gras) in zijn luchtpijp zitten. Onnodig te zeggen dat dit paard, na enkele jaren chronische bronchitis, longontsteking kreeg en dood ging. Contact met de vorige eigenaar leerde mij dat hij idd aan cornage geopereerd was op 3-jarige leeftijd. Daarna heeft hij nog zonder enige hinder koersen en steeplechases gelopen tot zijn 6 jaar, dan nog 3 jaar in het jumpingcircuit parcours gesprongen van 1m20, zonder dat iemand iets merkte. Ondertussen was er echter langzaam maar zeker, eten ,water en vuil in zijn longen aan het zakken. Het moet gezegd dat dit een zeer sterk paard was, anders had hij nooit de leeftijd van 17 jaar gehaald (we hebben hem gelukkig nog 5 jaar, tot grote verbazing van de DA, in redelijke gezondheid kunnen houden.)
Toeval wil nu dat we vorig jaar een pony zochten voor onze dochter. Via een bevriende handelaar kunnen we een pony op proef nemen. Gaspar, 5 jaar, 1m35, gebrandmerkt "DRP", een gouden vos, en zo mooi dat we meteen in zwijm vielen. Toen ik hem zelf eens onder het zadel probeerde vond ik hem fantastisch ! Mooi in de krul, wijken voor de kuit, galopwissels, schouderbinnenwaarts, sprong 1 m 20, kortom, deze pony is het einde ! Ik vond wel dat hij bij de galop wat zwaar ademde. Een ander verdacht puntje vond ik de prijs. De pony kostte 1000 €, en dat vond ik voor een pony met deze capaciteiten verdacht weinig. toen ik de handelaar meer info vroeg zei hij dat hij het ook niet wist, maar dat hij dacht dat het "een afgekeurde van de verzekering" was en als ik wou weten wat eraan mankeerde dan moest ik hem maar laten onderzoeken. Zo gezegd, zo gedaan, en wat blijkt ? Deze pony had cornage ! Volgens de DA waarschijnlijk opgelopen bij het niet correct geven van een inenting in de hals, waardoor er entstof naast de ader is gelopen en de stemband heeft verlamd. Volgens de DA had de pony hier zelf geen last van, en is het enkel een schoonheidsfout, waar vooral de eigenaren last van hebben. Hij adviseerde ons de pony te kopen, en dat hebben we gedaan. Wij hebben Gaspar nu één jaar en het piepen is niet verbeterd, noch verslecht. Ondanks dat hij vrij veel werkt, heb ik niet het idee dat hij er last van heeft. Hij kan het natuurlijk niet zelf zeggen, maar het piepen stopt onmiddellijk na het terug overgaan in stap of zachte draf. Zelfs als we galopperen, en hij er duchtig op los piept, maakt hij geen aanstalten om te stoppen en loopt hij met de oortjes rechtop vrolijk door. Ook in de weide zien we hem dikwijls crossen en vliegen, en dit terwijl piept hij als een kapotte fiets, maar we zien dat hij er plezier in heeft en dat hij zeker niet in ademnood is. Ook als hij nerveus is, of gewoon zucht, hoor je het typische geluid. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt hem te laten opereren, en hem dezelfde lijdensweg op te sturen als één van zijn voorgangers...
Dit is een lang verhaal geworden, waarvoor mijn excuses, maar beste mensen, ik wou jullie dit toch meegeven : het is niet voor niks dat cornage operaties in Nederland verboden zijn (en jammer genoeg nog niet in België). Denk aub na voor je zoiets laat doen en bezin je over de gevolgen. Ik zou zeggen : geniet van jullie paardjes met al hun gebreken en leer ermee leven, ook met de commentaar van de medemensen. (na een stevig galopje buiten, worden we dikwijls nageroepen : dierenbeulen ! als ze onze Gaspar zijn geluid horen) Het is niet zoals dampigheid, waar het paard echt ademnood heeft, het is zoals onze DA het zo treffend verwoordt : een schoonheidsfoutje. En hebben we die niet allemaal ?

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 21:38

Ik heb gelezen dat een paard die geopereerd is aan cornage ,niet meer verkocht mag worden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:15

Dat klopt ! Cornage-operatie en een doorverbrande pees zijn koopvernietigend. Toch hebben we Fish gehouden. We konden er niet meer van scheiden. Bovendien hebben we dit maar ontdekt na een aantal weken/maanden zoeken en sukkelen. De vorige eigenaar zag er ook geen graten in, omdat hij nog gekoerst en gesprongen had na zijn operatie. En niet zonder succes : heeft 4,3mio Bef (+-100000 €) aan prijzengeld bijeen gewonnen in zijn race-tijd !

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:24

Mist schreef:
Een vriend van mij heeft zijn paard laten opereren in Belgie bij DA Parmentier (Schoten)


Daar gaan wij ook altijd heen, voor operaties.Zijn hele vakkundige mensen daar en het prijs verschil met NL is groot.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:26

briandylan schreef:
Ik heb gelezen dat een paard die geopereerd is aan cornage ,niet meer verkocht mag worden.

Dat is onzin.je bent alleen als eigenaar verplicht om het er bij te vertellen.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:55

Dat is geen onzin je mag zo'n paard volgens de wet niet verkopen.

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:57

maverick schreef:
briandylan schreef:
Ik heb gelezen dat een paard die geopereerd is aan cornage ,niet meer verkocht mag worden.

Dat is onzin.je bent alleen als eigenaar verplicht om het er bij te vertellen.

Lees maar eens op deze site daar staat het


http://www.keerhoeve.nl/cornage.htm

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Re: Cornage: welke kliniek laten opereren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:22

ik heb de website gezien.staat daar idd.
Maar een kennis van mij had een paard dat geoperreerd is aan cornage en die mocht gewoon verkocht worden.Je bent alleen als eigenaar verplicht om het er bij te vertellen.Paard was geopereerd in belgie maar ze heeft ook navraag gedaan bij faculteid Utrecht en Bij de Linge Hoeve in kesteren en die zeiden alle 2 het zelfde