Help!! Veulen begint luchtzuigen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 21:15

Nou zeggen sommige mensen dat ik het veulen van de merrie moet af halen.. Ze is nu 3 maanden en 3 weken.. Is dat te jong? Of kan dat al?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:16

rainbowcash schreef:
Ik had het mijn DA ook gevraagd en ook hij zegt dat veulens het wel degelijk overnemen... En ze zuigd ook nog niet echt lucht, maar wannneer het andere paard aan het luchtzuigen is, et zij ook dr handen op haar kleine voerbakje maar ze "zuigt"er nog niet echt aan.... Scheve mond Dus lijkt het wel of ze het wil na doen maar het nog niet echt snapt...
Verder staat ze overdag de hele dag buiten en 's avonds meestal ook krijgen ze genoeg en vaak eten heeft ze 2 speelballen....
Wat kan ik nog meer doen?
Dag en nacht op het land is geen optie... (heb het aan de DA gevraagd)
en kan het bij ons op stal ook niet...
Ik weet het ook niet meer..... Verward


Hallo zeg... Dat is geen luchtzuigen dat is normaal veulengedrag. Die onderzoeken alles. En dat doen ze o.a. met hun tanden. In mijn profiel zie je een foto van mijn veulen dat met een emmer loopt te sjouwen.. Ik kan je er ook een laten zien van een veulen met een stok in zijn mond, en een uitproberend hoe een weidepaal kapot kan gaat.

Ik zou me niet druk maken.

En drie maanden is veel te jong. Laat je niet gekmaken joh, niks aan de hand. En als je DA vindt dat dit luchtzuigen is, dan zou ik eens een andere dierenarts bellen... Niet iedere DA weet evenveel van luchtzuigen.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:18

Anya schreef:
Hallo zeg... Dat is geen luchtzuigen dat is normaal veulengedrag. Die onderzoeken alles. En dat doen ze o.a. met hun tanden. In mijn profiel zie je een foto van mijn veulen dat met een emmer loopt te sjouwen.. Ik kan je er ook een laten zien van een veulen met een stok in zijn mond, en een uitproberend hoe een weidepaal kapot kan gaat.

Ik zou me niet druk maken.

En drie maanden is veel te jong. Laat je niet gekmaken joh, niks aan de hand. En als je DA vindt dat dit luchtzuigen is, dan zou ik eens een andere dierenarts bellen... Niet iedere DA weet evenveel van luchtzuigen.


Goh , toch nog iemand met een wijze opmerking , heb nog wel een foto voor je dat ons veulen met een skippybal loopt te slepen , ook met zn bekkie open , niks aan de hand hoor meid ! Hoort er allemaal bij

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 21:22

Ik ben er ook niet de hele dag maar het hele stal personeel zegt dat het lucht zuigen is.... En die zullen er wel verstand van hebben (denk, dacht ik) Ik heb bijna de hele avond bij de stal gezeten en ik zie niets... Maar hoor het wel van een aantal mensen op stal..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:35

die van mij sleept ook met van alles.. deed hij als veulen al, alles wat vast te pakken is en te verslepen gaat mee Haha!

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:52

Anya schreef:
Geloof is een mooi iets ....

Hahaha.....maar immitatie bij paarden is niet zo'n vreemd iets hoor.
Bailey (arabier met lange maantop) zwiept altijd met zijn hoofd als hij los rondrent zoals een arabier dat kan doen.
Na een paar maanden deed zijn quarter-weidegenoot (zonder maantop Haha! ) het net zo. Geen gezicht!

Maar na je hele verhaal zou ik me ook niet zo'n zorgen maken, hoor.
Behlave dat je veulen niet opgroeit met soortgenoten, komt hij verder niet echt wat te kort, geloof ik.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:20

ik zou het gaan afspenen. Dat mag vanaf 4 maanden, dus waarom zou je het niet doen? Verward

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:27

Afspenen kan inderdaad al, veulen is er oud genoeg voor. En verder is tanden op de voerbak zetten inderdaad iets anders als met iets rond gaan slepen zoals een emmer. Onze jaarling deed dit dus ook in het begin, en wij vonden dat toch ook echt de beginselen van luchzuigen! Nu hielp bij ons een bal, als dat niet had geholpen zouden we de bakken uit de stal halen en een stroomdraadje in de stal spannen, zodat ze nergens meer haar tanden op kan zetten. Onze luchtzuigende fokmerrie staat zo ook op stal, werkt prima tegen het luchtzuigen. Dit moet je dus zo snel mogelijk doen, nu kun je het aanwensel nog voorkomen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:43

Ja hoor gewoon afspenen. Lekker jong een veulen afspenen, goed idee. Hoezo vonden jullie het al de beginselen van luchtzuigen? Ervaring (20 keer meegemaakt? oonderzoek gelezen?) Of gewoon toch maar een uit 'angst voor luchtzuigen' geboren idee?

M.i. wegen dat soort ideeen niet voldoende om een veulen nu maar belachelijk vroeg af te spenen....

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:54

Ook helemaal eens, gewoon vroeg afspenen! Krijg je in ieder geval geen luchtzuiger. De problemen die het (te) vroeg afspenen geeft los je dan later wel weer op.
Sorry, even serieus, zou toch merrie met veulen dag en nacht buiten zetten, dan maar een klein stukje, minder krachtvoer, is dat geen optie?

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:03

niet afspenen! 3.5 maand is veel te vroeg. als het echt luchtzuigen is, maakt afspenen niets goed, want dan zit het er al in. gewoon laten staan en voor alle zekerheid de voorkant verduisteren voor het veulen. is er geen mogelijkheid om bv ergens een loopstal met andere merries en veulens te vinden voor bv een maandje of 2? heeft hij gelijk vriendjes om mee te spelen, iets meer afleiding. en de merrie kun je dan zo'n speciaal grasding omdoen zodat ze niet teveel eet? (is alleen mogelijk bij veel pensionstalling, ik weet het)

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:41

Volgens mij als je vroeg gaat afspenen krijg je eerder kans op zulke "afwijkingen" Ik heb dat ooit eens ergens gelezen, alleen waar geen idee meer..

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:28

Citaat:
M.i. wegen dat soort ideeen niet voldoende om een veulen nu maar belachelijk vroeg af te spenen..


dat is dan jouw mening...

Het is bewezen dat een veulen vanaf 4 maand van de moeder af kan.
In dit geval lijkt het verstandiger het veulen af te spenen, waarna het lekker in de wei kan.

Wat heb je liever? een veulen op stal en luchtzuiger voor het leven, dan een vroeg afgespeend veulen dat dartelt in de wei?

In het leven moet je soms keuzes maken....

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:46

Het veulen luchtzuigt niet... het vertoont normaal veulengedrag. Je kunt iemand ook harstikke gek maken.

Verder beveel ik je wat studies aan over groepsgedrag, spenen e.d.
In het leven moet je soms keuzes maken. Ik raad een andere aan.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:14

kan die luchtzuiger aan de overkant niet, verhuizen naar een hoek stal

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 22:25

Niemand wil opeens ruilen! Opeens is iedereen zo bang dat hun paarden het ook over gaan nemen! En dat paard staat al 5 jaar of langer bij ons op stal! Zeikers!

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 09:17

Mijn veulen is met 3 maanden afgespeend. moeilijk verhaal; drachtige merrie verkocht met behoud van veulen en door omstandigheden geen ideale relatie meer met nieuwe eigenaresse. Zij wilde op vakantie met de moeder toen de kleine 3 maanden oud was en de dierenarts zei dat het veulen zelfstandig genoeg was om zonder moeder door het leven te gaan, dus ik kon haar komen halen.
Ik moet zeggen dat het erg goed gaat, ze heeft in mijn andere merrie een pleegmoeder gevonden waar ze heel de dag achteraan kuiert en ze eet netjes haar brokjes op, dus krijgt voldoende voedingsstoffen binnen.
Toch vind ik het niet ideaal, als mijn andere merrie volgend jaar een veulen krijgt wil ik ze toch tot een maand of 5 bij elkaar houden.

Conclusie: afspenen kan (officieel geloof ik vanaf 100 dagen), maar is -indien niet noodzakelijk- geen aanrader.

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:23

Ja dat vind ik ook.. Daarom is het voor mij niet de meest voor de handligende manier.... En probeer ik elk andere mogelijke manier behalve afspennen...

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:16

Citaat:
Conclusie: afspenen kan (officieel geloof ik vanaf 100 dagen), maar is -indien niet noodzakelijk- geen aanrader.


uit boekje: merries-voeren-veulens (onderzoek voeding in relatie tot ocd)

vanaf 4 maanden (dat is dus bijna 125 dagen) leeftijd kunnen veulens worden gespeend. Het maagdarmkanaal is dan inmiddels grotendeels ingesteld op de vertering van gemakkelijk verteerbaar vast voedsel. Na het spenen wordt het gemakkelijker om de groeisnelheid te sturen.

Ik wil daar gelijk niet mee zeggen dat iedereen zijn veulen maar met 4 maanden moet afspenen, maar als er redenen toe zijn, het wel verantwoord is.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:24

Dat is een behoorlijk fysieke argumentatie. Dan kun je een baby ook wel snelen als hij olvarit kan eten...

Het gaat om de combinatie. Een veulen heeft een speciale band met de merrie en v.v. En het leert ontzettend veel van de merrie juist in de periode na drie maanden.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:56

Citaat:
En het leert ontzettend veel van de merrie juist in de periode na drie maanden.


precies, ook voernijd en wand trappen Cool

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 16:50

Tja... een veulen hoort buiten in de wei... dan hoef je niet te wand trappen Lachen

rainbowcash

Berichten: 882
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 09:31

Ze staat zo lang mogeliuk buiten, t kan niet langer (hebben we van de week geprobeert) maar wanneer de andere merries met veulens (dus ook soort genoten) uit de wei gaan, gaat mijn merrie alleen met heen en weer rennen en dat mag niet voor haar benen waaraan zij kreupel is.

Ook kan de "luctzuiger"niet in een andere stal want niemand wil die "luchtzuiger"naast zijn of haar merrie hebben... Mijn merrie met veulen kan niet in een andere stal wegens alle matten, schuim etc wat in de stal hangt... En ze niet in een kleinere stal kan van wege haar veulen...

Ik zorg dat ze ze niet vervelen met ballen, hooi, slobber etc...
Meer kan ik toch niet doen? Verward

Ik weet ook niet wat ik moet doen... Afspenen of niet?
Als ik dr afspeen staat ze wel met allemaal soort genoten (waaronder dr half broertje Haha!) Maar ik heb dr liever nog een maand of 2 bij dr moeder..

Ik vind de keuze zo moeilijk Verdrietig

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:56

Gewoon buiten. Ee merrie die een veulen zoogt kan absoluut niet teveel eiwitten binnenkrijgen. Dat is onzin. Er zijn genoeg studies daarover die aantonen dat een merrie op de top van de zoogperiode zelfs zowieso aan een tekort eiwit komt.
Het beste voor het veulen is 24 uur buiten, ook voor de beenderontwikkeling.

Zet er gewoon nog een andere merrie bij?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:33

rainbowcash schreef:
Ze staat zo lang mogeliuk buiten, t kan niet langer (hebben we van de week geprobeert) maar wanneer de andere merries met veulens (dus ook soort genoten) uit de wei gaan, gaat mijn merrie alleen met heen en weer rennen en dat mag niet voor haar benen waaraan zij kreupel is.


Als ik alles goed gelezen en begrepen heb kan jouw merrie niet zonder de andere merries op het land blijven en zodra ze op stal staan hebben jouw stalgenoten moeite met het feit dat het veulen luchtzuigt?

Maar waarom gaan die andere merries met veulen dan eigenlijk naar binnen?

Ik zou zeker niet nu al spenen. Buiten de opvoeding, krijgt het veulen ook nog de nodige afweerstoffen via de moedermelk.

Daarbij heb ik zo mijn twijfels of paarden/veulens luchtzuigen van elkaar overnemen. Ik vind de verklaring dat paarden gaan zuigen vanwege maagklachten heel aannemelijk. Misschien dat anderen je kunnen vertellen hoe je dit kunt laten bevestigen?

Als de mensen bij jou op stal zo inflexibel zijn zou ik misschien maar eens naar een andere stal gaan uitkijken. Laat je niet gek maken en volg je eigen gevoel.