Melk, maar niet drachtig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Melk, maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 20:22

Ik heb een merrie van 15 jaar die nog nooit een veulen heeft gehad.
Nu heeft ze plotseling een gigantisch dikke uier waar druppen melk aan hangen. Haar achter benen zitten er ook onder.
Ze kan echt niet drachtig zijn.

Heeft iemand dit ook eens meegemaakt of weet iemand wat dit kan zijn? Want ik maak me best wel zorgen...

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Melk, maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:37

Mijn merrie had pas een dikke tepel waar melk uitkwam zonder dat ze drachtig is, schijnt iets hormonaals te kunnen zijn.

Het kan echter ook een onsteking zijn. Nou klinkt het wel als veel melk wat er dan uitkomt bij die van jou.
Ik zou toch maar morgen even de da bellen en naar diens mening vragen. Als het een ontsteking is kan je er maar beter morgen bij zijn dan pas later.

mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Re: Melk, maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 20:47

Ik had de dierenarts al gebeld. Het kwam haar niet bekend voor.
Maar als het een ontsteking is, dan zou de huid er omheen rood moeten zijn. Dat is niet het geval.

Kimmb
Berichten: 529
Geregistreerd: 16-01-05

Re: Melk, maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 21:02

De baarmoeder kan een infectie hebben (gehad). Die geeft dan "seintjes" naar de hersenen, die zegt dat de uier melk moet gaan produceren (hoe is haar hengstigheid?).
Het wordt ook gezien bij granulosaceltumoren, dat klinkt wel eng, maar het valt reuze mee. Er is dan een tumor aan een van haar ovaria, die allerlei hormonen afgeeft.
Sommige mensen noemen dit beeld ook schijndracht, maar dat bestaat niet bij paarden.
Dus er is niks mis met de uier, maar wel met je paard (en waarschijnlijk dus haar baarmoeder, of ovaria).
Best even na laten kijken dus (En het komt niet veel voor, dus vandaar dat de DA niet meteen wist wat het zou kunnen zijn).

tessacheyenne
Berichten: 627
Geregistreerd: 02-07-02

Re: Melk, maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 05:37

Mijn merrie heeft in april 2004 een veulen gekregen dat in oktober 2004 is gespeend. Aanvankelijk slonk het uier prima maar in december 2004 kreeg ze uierontsteking. Wijdbeens lopen, benen onder de melk en uier loeiheet! Direct door de DA behandeld en t ging over. Maar iedere hengstigheid (netjes om de 3 weken) geeft ze toch weer wat melk. In 2005 is het uier door de DA ingespoten met antibiotica nadat een staphylococcen bacterie was vastgesteld. Heeft 2 maandjes geholpen en nu geeft ze dus nog steeds melk tijdens de hengstigheid. Volgens de dierenarts is dit een hormonaal probleem en kan t geen kwaad. De eierstokken en baarmoeder zijn al meerdere malen gescand en opgevoeld en ze vinden helemaal niets raars! Zijn er nog meer merries met dit probleem? En is er wat aan te doen? Groetjes Tessa

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Melk, maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:43

Mijn merrie van 28 geeft al een jaar melk.
De dierenarts zegt dat het geen kwaad kan en het hormoniaal is.
Ze zegt dat het wel vaker voorkomt ook bij jongere dieren.
Allen je mag er niet aan zitten dan bevorderd je het alleen
En ze mag absoluut niet bij merries met een veulen op de wei want dan heb ik kans dat ze het veulen inpikt ofzo .

Mijn merrie heeft ook nog nooit een veulen gehad.
Niets aan de hand dus Lachen

mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Re: Melk, maar niet drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 15:38

Kimmb: Ze is dit hele jaar nog niet hengstig geweest.

Maar het is nu, en week later, al weer een stuk beter. Ze zijn gelukkig alweer een stuk minder dik.