stekelroosje schreef:Waarom hou je je paard niet op zaagsel dan ,als ie gevoelig is voor stof?Als ie eenmaal allergisch is voor stof dan blijft ie dat .
Maar dat geld eigenlijk voor alle paarden met een stofallergie. Weg met dat stro ,en hooi ,veel buitenlucht ,niet vegen , paard niet in de stal met opstrooien. Dat hooi beter verteerbaar is dan kuil is echt onzin ,kuil is gewoon beter voor paarden met een stofallergie . Als je je aan al deze dingen houd ( mischien iemand nog een aanvulling) heb je al een hoop gewonnen . En als je paard eenmaal dampig is betekent dat ook niet het einde . Daarin heb je ook verschillende gradaties.
Hoi Stekelroosje,
Nu destijds stond ze op een stal waar zaagsel een mogelijkheid was. Nu kan dat niet meer. Haar dampigheid is inmiddels niet meer merkbaar en ik gaf de voorkeur aan een stal waar ze zomers dag en nacht het weiland op kan en s winters ook gewoon lekker buiten kan staan. Dat kon daar niet. Hier wel. Kwestie van wat is belangrijker. Nu staat ze op stro, heeft daar nooit meer last van want ze staat relatief gezien veel minder op stal. Overigens heeft ze als 2 jaar geen kuch meer gegeven en eet ze gewoon weer droog hooi. Daarbij moet ik wel vertellen dat haar dampigheid dusdanig was dat mijn eerste va haar wilde afschrijven.
Dat kuil beter is voor paarden met een stofallergie is niet per noodzaak waar. Over het algemeen is hooi ruwer dan kuilgras. Waardoor ze beter moeten kauwen en wat de vertering ten goede komt. Vandaar dat de voorkeur is voor nat hooi.
An_J