Schoft, is dit hinderlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Schoft, is dit hinderlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 22:43

Een kleine omschrijving bij de foto.
Prima in elkaar stekend paardje, kan leuk bewegen, op zich helemaal niks mis mee, maar de schoft vind ik een beetje zorgelijk.
Zelf heb ik het nog nooit gezien, maar bokt zou bokt niet zijn, als ik hier niet met mijn vraag heen zou kunnen.

Ik heb geen hele foto genomen, maar denk er gewoon even de rest van het paard bij zoals ik boven heb omschreven. Het gaat om een 2 jarige.
Wie kan mij iets vertellen over de schoft.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door holly op 18-06-04 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 22:58

wat zou er mis zijn met de schoft?
misschien een beetje een uitsteeksel erop, maar dat trekt na verloop van tijd wel wat bij, en als je later een goed passend zadel hebt hoeft dat geen probleem te zijn
wel denk ik dat het niet leuk gaat zjn om zonder zadel te rijden Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 23:17

Ik wil niet meer van het paardje erop zetten dus vandaar alleen dit stukje.
Je moet het zo zien dat op elke foto je de schoft zo als een hobbeltje op zijn rug ziet liggen. Zowel bij een stand als een bewegings foto.
Zijn rug is niet ingezakt, al lijkt dat wel een klein beetje nadat ik dit stukje dus uit had geknipt.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:57

dat is toch niet erg dat de schoft "erop" ligt?
het paard voelt er zich niet ongelukkiger door, en als het niet is door een ongeluk ofzo, en ze heeft er geen last van, dan kan het denk ik geen kwaad
alleen ga je moeilijker een zadel enzo vinden, maar ook dat is geen onoverkomelijk probleem

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:54

Maar Holly, die hals is toch ook nog helemaal niet ontwikkeld? Als ie wat ouder is komen daar wel wat spieren op en dan valt het een stuk minder op. Dan hou je gewoon je paard over met een wat hoge schoft.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 01:11

Ja oke dat snap ik, maar omdat ik niet het hele plaatje laat zien is het misschien wat onduidelijk.

Je moet je dus een gewoon paardje voorstellen dat met het hoofd naar iets in de verte staat te kijken (zoals op de foto)
Alles is eigenlijk wel af, maar het storende is dus die schoft die je echt goed ziet. Die loopt dus niet netjes door, maar is echt een hobbel.
Hij zit er dus echt heel duidelijk.

Is dit iets wat verkeerd zit of vervaagt dat naar mate hij ouder zal worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:45

Er is een volbloed dekhengst die ik bij VDL heb gezien, die ook zo'n maffe schoft heeft, hoe heet dat dier ookalweer?

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 02:43

joh, dat paard is nog helemaal niet volgroeit! En als het dan toch blijft... dan heeft het paard gewoon een hoge schoft.... Niets om je druk over te maken.... Tenzij je zonder zadel zal moeten rijden, haha.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 10:32

ook niet vergeten, een 2 jarige is meestal nog wat benig
de schoft ziet er ook nog benig uit, dus stel je haar over een jaar of 2 voor
inmiddels onder training, de nek wat meer ontwikkeld, zelf is ze een beetje breder uitgegroeid,spieren op de rug, dan valt de schoft minder op hé.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:46

een paard met een hoge schoft, en zoals je al zei het paardje is nog maar 2 hij moet nog groeien, dus dan hebben ze vaker van dit soort dingen, de verhoudingen kloppen allemaal nog niet. maar je hoeft je zeker geen zorgen te maken hoor!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 19:11

ja, heeft zo een beetje een hoge schoft ja. Het enige waar je je wel op moet voorbereiden voor later is evt. een zadel met verhoogde of uitgesneden voorkamer, is iets duurder. Maar bij een 2-jarige is dit heel geen verkeerd plaatje hoor, er komt nog een grotere spiermassa op de rug als de training start en vordert. En een 2-jarige kan idd. wat 'benig' zijn. Die schoft wordt over een tijdje ergens tussen normaal of hoog in. Komt goed.
Een plaatje van het hele paard zou wel wat beter zijn voor het totaalbeeld, kan er wat beter geoordeeld worden.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:46

wij hebben eengelderse merrie met net zo'n schoft. Ze is 13 en er dus niet overheen gegroeit zoals sommige mensen hier zeggen. Ze heeft er geen last van, het zadel en tuig past prima , maar het ziet er niet zo mooi uit. Het lijkt inderdaad of ze een doorgezakte rug heeft, wat zeker niet het geval is. Lachen

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:50

Mijn merrie heeft ookm zo'n hoge schoft. Enige probleem dat dit geeft is met het passen van zadels.
De SF hengst Fantastique fokte dit nogal door. In de KWPN lichting van vorig jaar zat een springer ? x Fantastique die had dit ook, zo'n probleem zal het dus wel niet zijn.