Honey is snel vermoeid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-01 19:41

Honey is vrij snel moe, en blijft na het werk lang buiten adem.
Tot voorkort heb ik hier nooit last mee gehad.
Het maakt niet uit of we over de weg gaan of in de bak.
Het maakt niet uit of ik erop zit of een kind.
Rijden is naar mijn idee wel wat vermoeiender, maar ook met longeren raakt ze snel buiten adem en staat ze te hijgen als een hijgend hert.
Haar vacht en ogen glimmen, slijmvliezen zijn allemaal ok, ze eet en drinkt goed, zweet niet overdreven bij het werk.
Ze zit wel al behoorlijk in haar vacht.
Moet ik me echt zorgen maken? Of zou ze wat last hebben van de warmte van de laatste paar dagen (voor de tijd van het jaar is het natuurlijk heel mooi weer geweest)
Ze staat volledig op de wei, en krijgt hooi en ong. een halve emmer lucerne met daardoor een handje foenegriek per dag bij.
Temperatuur is ook OK...

[Edit] titel aangepast [/edit]

_________________
Teo Torriatte konomama iko, Aisuruhito yo
Shizukana yoi ni, Hikario Tomoshi
Itoshiki oshieo idaki.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-22 00:24 ]</font>


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 19:51

Ik weet niet wat het is, maar misschien is het goed als je ook iets zegt over haar conditie, en hoeveel keer per week ze moet werken en wat precies? Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 19:52

Grote kans dat het door haar dikke vacht komt. Het is afgelopen dagen echt belachelijk warm geweest voor de tijd van het jaar, pony's zijn al bijna helemaal voor bereid op de koude winter, lekkere dikke vacht en dan krijg je zulke temperaturen! En zo snel zijn ze zo'n dikke vacht echt niet kwijt, het is geen jas die je even snel uittrekt. Grote kans dat ze ook ontzettend aan het verharen is, dat doen er bij mij op stal ook een paar.
Vergelijk het met gaan sporten met een dikke donsjas aan, dat hou je ook minder lang vol dan in een t-shirtje, het is gewoon veel vermoeiender als je het warm hebt. Paarden zijn als het kouder is, meestal ook een stuk frisser dan bij hogere temperaturen.
Ik gok dus dat het door haar vacht komt, het zou dus beter moeten worden als het kouder wordt. Eventueel kun je bloed laten prikken om te kijken of ze misschien iets onder de leden heeft, bloedarmoede, wormbesmetting en er zijn vast nog wel meer mogelijkheden!

Nulla tenaci invia est via

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 19:54

Je zegt dat ze een dikke vacht heeft en weinig zweet. Ik kan het van zo niet beoordelen, maar het kan zijn dat ze haar warmte niet goed kwijt kan en dat dan probeert door veel te hijgen. Honden doen dan ook, die zweten helemaal niet. Misschien dat het daar wel aan ligt.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 19:59


Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 20:01

De Ijsco's zitten ook al flink in de vacht... een kwartiertje longeren en ze zijn echt zeikend nat en volledig buiten adem...

(het is ook niet normaal meer die bikini-temperaturen)

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 20:58

Dennis had er ook last van. Volgens mij dus gewoon een dikke vacht.
Maar sinds een paar uurtjes vast niet meer. Hij is vanavond geschoren. Foto's volgen nog.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 17:05

Kan inderdaad van de dikke vacht komen, de warmte kan er niet meer uit. Ze gaat nu de warmte verliezen via de mond vandaar dat gehijg. Je ziet het ook vaak bij honden, die gaan dan ook nog eens lekker kwijlen. Je ziet op dit ogenblik ook veel hoestende mensen, heeft allemaal met de weersomstandigheden te maken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 18:28

Chess heeft hier dus ook echt last van en ik maak me ook flink zorgen. Zelf weet ik niet goed wat ik er aan kan doen.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 19:13

Jullie kunnen ze natuurlijk scheren maar de temperaturen gaan ook naar beneden dus dat zal ook helpen. Heel veel paarden hier in de buurt hebben last van koliek.De afgelopen tijd was het ongewoon broeierig, beetje onnatuurlijk zelfs.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 21:56

Indien geen snelle verbetering raad ik uitgebreid longonderzoek aan. Met name onderzoek van de kleinere luchtwegen d.m.v. longspoeling om cellen te verzamelen kan hier veel informatie opleveren.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 08:05

Eerst die dikke vacht afscheren lijkt me makkelijker en een stuk goedkoper..... Als er dan idd geen verbetering optreedt, zou ik er zeker een VA bijhalen, maar ik denk dat de kans > 80% is dat de klachten over zijn als ze die bontjas uit heeft.....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 08:17

Nou ik zou me het advies van Offereins maar goed in de oren knopen!!!!!!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:33

de paardjes bij ons hebben er ook last van elke keer heel lang uitstappen voor ze op adem zijn en zweten erg komt waarschijnlijk door de dikke vacht

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, jitskenienke, Mizsz_Kitty, Room_Soesje en 91 bezoekers