Doorgezakte rug bij 3-jarige hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:44

Persoonlijk zou ik het paard ook eerder naar de slager brengen. Hij kan de sport niet in, hij kan het tuig niet in. Hij kan dus alleen maar dienen als gezelschappaard.

Ik heb laatst natuurlijk ook een actie uitgehaald waarbij ik een paard bij het slachthuis heb weggekocht. Al moet ik zeggen dat die toch echt heel wat duurder was dan slachtprijs, want die afkeuring is gewoon teruggedraaid. Maar dit ging om een beter sportpaard die volledig gezond was en alleen wat luchtzoog ( ja en volgens de eigenaresse een zeer lastig karakter, maar dat is dikke onzin)

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 00:24

Sugarmiss schreef:
Ach in het 'ergste' geval ben je 2 paarden 'rijker'. Daar is al juresprudentie over.


In die richting zitten we nu dus ook al te denken, maar ja... is niet echt mijn stijl. Hoe zit dat dan met die jurisprudentie ? Wat is er over gezegd ?
Er is in elk geval stalgeld verschuldigd, volpension.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 00:59

Pipo schreef:
Persoonlijk zou ik het paard ook eerder naar de slager brengen. Hij kan de sport niet in, hij kan het tuig niet in.


Maar moet ie daarom dan dood?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 01:03

Kunnen we hem niet als bokt-project annex mascotte adopteren??

Ik heb er wel een maandelijkse bijdrage voor over.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 01:04

ellenlouise"]
[quote="Pipo schreef:
Persoonlijk zou ik het paard ook eerder naar de slager brengen. Hij kan de sport niet in, hij kan het tuig niet in.


Maar moet ie daarom dan dood?
[/quote]

Voor mij hoeft dat niet zo nodig, maar ja. We zullen zien wat de eigenaar zegt.. ik hou mijn hart vast na wat ik vanavond gehoord heb en wie weet ...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 01:17

Kan ik me voorstellen! Ben benieuwd hoe het afloopt alhoewel ik het ergste vrees voor dat dier.

Dus toch maar een bokt-project van maken? Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88748
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:34

lageveld"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Ach in het 'ergste' geval ben je 2 paarden 'rijker'. Daar is al juresprudentie over.
In die richting zitten we nu dus ook al te denken, maar ja... is niet echt mijn stijl. Hoe zit dat dan met die jurisprudentie ? Wat is er over gezegd ?
Er is in elk geval stalgeld verschuldigd, volpension.
[/quote]
Als je kunt aantonen dat er een bedrag is afgesproken en dat wordt niet betaald. Hierbij komen de kosten die je moet maken om de gezondheid te waarborgen, die ook niet te verhalen zijn. Hiertegenover s taat de waarde van het paard. Komt het bedrag door jou uitgegeven hierboven dan heb je het recht om je het paard toe te eigenen c.q. niet zonder terugbetaling aan de eigenaar mee te geven.
Natuurlijk moet eea officieel aangekaart worden, maar daar zijn al eerder gerechtelijke uitspraken over gedaan.

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 10:14

mondelinge afspraken gelden toch ook?

als je er een getuige bij hebt moet dat wel lukken, is altijd rot als mensen niet betalen, ik heb wel eens zadels en dergelijke in beslag moeten nemen...

maar goed over de hengst: kwestie van geluk hebben denk ik...

Serendipity1

Berichten: 6045
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:11

Hij hoeft toch niet perse naar de slager(ook al is ie wel erg jong, heeft nog heel lang voor zich...)

Pepper heeft t ook een super(lui) leventje...

Net als wat Flettie en Snepje1 ook zeggen:
Dan moet je Pepper zien zeg! (Maar dies 28 Bloos )

Ik heb er wel foto's van, weet alleen niet hoe ik ze hier op krijg Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 00:36

Van mij hoeft hij ook zeker niet naar de slager, maar het blijft raar. Hoe moet ik het nu zien ? Tot op heden nog steeds niets gehoord van de eigenaar zelf. Wat is op dit moment wijsheid van handelen.
Het gaat trouwens niet alleen om de "topic" hengst maar ook nog om een andere schimmel-bonte hengst van ongeveer 1.45 die ook meegekomen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:39

Even het weekend afwachten? Dan maandag proberen telefoonnr te achterhalen en adres. En dan bellen of langsgaan!

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:11

ken die situaties wel, mensen die helemaal niet op kwamen dagen...na drie weken de paarden ergens anders neergezet.

toen ze eindelijk kwamen waren ze woest natuurlijk,
maar eerst betalen en dan de paarden terug. politie erbij...
pfff wat een gedoe soms zeg..
voortaan laat ik iedereen van te voren stalgeld betalen, en nooit meer achteraf...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:44

Pipo schreef:
Persoonlijk zou ik het paard ook eerder naar de slager brengen. Hij kan de sport niet in, hij kan het tuig niet in.


Waarom zou hij het tuig niet inkunnen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 12:45

ellepel schreef:
voortaan laat ik iedereen van te voren stalgeld betalen, en nooit meer achteraf...


En dan? Heb je voor een maand tevoren stalgeld gehad. En de maanden daarop? Als ze niet met geld over de brug komen, bindt je het paard dan aan het hek vast?

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:12

ja, politiebegeleiding erbij en ze zijn vertrokken.

soms kom je een in situatie waar je het allemaal liever anders ziet, maar er zijn gewoon mensen die zo raar met hun paard omgaan. als je het niet betalen kan, koop dan geen paard.

we hebben het 2x meegemaakt. en 2x moest de politie erbij komen omdat er mondeling niet te praten was met die mensen.

heel erg..

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:43

ellenlouise schreef:
Dus toch maar een bokt-project van maken? Knipoog


Ben al onderweg Knipoog heb waarschijnlijk een plekje hier op de manege, zijn ze nog op zoek naar leuke, goedkope paarden voor de kar Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:57

In het tuig zullen ze met de achterhand moeten stuwen, die trekkracht wordt via de rug naar het front overgebracht.
Het is gewoon onmogelijk dat deze rug sterk genoeg is om een kar te trekken.
Daarbij, waarom zou je een paard wat niet 100% gezond is van de slacht redden als er nog steeds zat jonge èn gezonde dieren ook gewoon bij de slacht belanden. Dan zou ik liever één van die gevallen redden.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:02

Sjuimpje schreef:
In het tuig zullen ze met de achterhand moeten stuwen, die trekkracht wordt via de rug naar het front overgebracht.
Het is gewoon onmogelijk dat deze rug sterk genoeg is om een kar te trekken.
Daarbij, waarom zou je een paard wat niet 100% gezond is van de slacht redden als er nog steeds zat jonge èn gezonde dieren ook gewoon bij de slacht belanden. Dan zou ik liever één van die gevallen redden.


Ze hebben er nog zo een lopen, die doet het prima en ze hebben aangepast tuig. Sowieso gaat hij nog een jaar de wei op... Ze kopen wel meer slachtpaardjes om ze nog een kans te geven. Als het uiteindelijk niets word gaan ze als gezelschapspaard de wei op, naar een nieuwe eigenaar als gezelschapspaard of uiteindelijk alsnog naar de slacht. Maar ze krijgen iig een kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:39

Mystica schreef:
Afbeelding
Op deze foto staat zijn voorhand naar voren, waardoor zijn kont hoger komt te liggen dan zijn kont. Logisch dat het lijntje niet recht is.

Afbeelding
Op deze foto is het echter andersom. Zijn schoft hoort hier hoger te liggen, wat dus niet het geval is. Lijntje loopt nog steeds naar boven. Conclusie, zijn voorhand moet nog omhoog. Ik zeg niet dat het dan goed is, maar vast en zeker minder.


Bij de bovenste foto ligt de achterhand hoger, wat inderdaad kan komen door de manier waarop het paard schuin voor de camera staat (hoewel je ivm het perspectief dan juist zou verwachten dat de achterhand lager wordt (verder weg = kleiner, de reden waarom quarters juist andersom geparkeerd worden)).

Foto twee heeft echter ook een vertekend beeld, omdat het paard hier nu in een spreidstand staat: de achterbenen staan niet onder de achterhand, maar daarachter waardoor de achterhand daalt. Wij hebben een overbouwde shetlander die ook wel eens zo staat en dan lijkt het meteen een heel ander beestje qua rug. Zou dit paard zijn benen weer rechtstandig onder het lichaam zetten, dan komt de achterhand meerdere centimeters hoger te liggen.

Al met al ben ook ik er van overtuigd dat dit paardje overbouwd is. Misschien is zijn rug inderdaad wat diep, maar je moet ook niet vergeten dat tuigers vaak een erg hoge en van de ruggegraat afstaande schoftpartij (hoogte wordt veroorzaakt door lange dooruitsteeksels op de wervels, dus niet door wervels die vreemd geplaatst zijn) hebben. Een 'normaal' paard heeft dan een tamelijk rechte rug waaruit de schoft als een berg oprijst, maar bij een paard met een overbouwde achterhand zal die rug na de hoge schoft dus weer de lucht in moeten naar de achterhand.

Als de voorhand nog een tiental centimeters omhoog komt zal de rug er veel beter uitzien. Bovendien vind ik het paard in alles nog erg jong enin alle opzichten op een tweejarige lijken, dus ik zou over zijn onbruikbaarheid nu zeker nog geen conclusies durven trekken. Ik denk dat het er over een jaar stukken beter uitziet, met voldoende rust (zeker voor een tweejarige) en daarna een goede training.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:43

Ik vind het in ieder geval een leuk, aansprekend dier.
Enne Shamal, ben jij er nu serieus mee bezig???

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:15

Ja, maar geef geen garanties... Iemand anders die interesse heeft: ga er voor! laat het niet van mij afhangen, ik gun dit manneke het allerbeste!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 19:19

Zojuist meldde de dochter van de eigenaar zich hier met de mededeling dat het dier morgenochtend opgehaald zou worden. Ik heb aangegeven dat er "mogelijk" andere opties zouden kunnen zijn, en ik hoor als het goed is zo meteen nog de (slacht)-prijs ?
Het is op dit moment dus echt "5 voor 12 " !

Oh ja, het is een tuiger, met papieren, en ik hoor zometeen ook de afstamming ..

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 19:38

Kom er opeens achter dat het geen driejarige is, maar een tweejarige. Geboren op 28-5-2002; vader AHOY, moeder Kora (v. Farao) uit Walona (v. Hoogheid)
Op het KWPN papier staat als type: GP

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:41

Verbaasd me eerlijk gezegt niets... Er zijn overigens al een aantal mensen die opgemerkt hebben dat het paard eerder 2 dan 3 is... Wisten de eigenaren dat? Of komen ook zij er net achter? Vooral in combi met de rest van het verhaal zou ik er nl niet van staan te kijken als ie al ingereden zou worden...

GP, is dat niet Gelders Paard?
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 18-05-04 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47363
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:41

hehe was ook wel duidelijk te zien dat het een tuiger was, en dat ie overbouwd was.

dus eentje met papier nog wel?
gaat je prijs omhoog!