Spat; ijzers met wigjes of bloothoefs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Spat; ijzers met wigjes of bloothoefs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 15:48

Vanmiddag is bij onze pony hevige spat (met botwoekeringen en een behoorlijk bult) geconstateerd. Dit door middel van foto's en eerder een buigproef.

Het komt erop neer dat ze nog in de groeifase zit. de veearts adviseerde om het eerst volledig dicht te laten groeien. Als het dicht zit, is er kans dat we af en toe wat rustige buitenritjes kunnen maken. Hij rekende voor het dichtgroeien toch zo'n 1 a 2 jaar.

Nou is ze erg gevoelig op haar hoeven. Zonder ijzers loopt ze snel een beetje onregelmatig.

Nu is de vraag; Als we haar op het land zetten voor rust, kan ze beter met ijzers met wigjes, gewone ijzers of bloothoefs lopen. Het is dan de bedoeling dat ze hele dagen op het land komt te staan en we niet rijden.

Kan het zijn dat de hoeven herstellen als we haar zonder ijzers zetten (ze staat nu op ijzers)? Dat ze dan sterker worden en het hoefmechanisme verbetert?
Ze heeft er geen pijn aan zolang ze op het land staat, maar zouden ijzers met wigjes wel beter zijn?

Iemand tips of ervaring?

juud
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:55

mijn paard heeft vrij lang op wigjes gestaan en mijn huidige hoefsmid zegt dat dit heel slecht voor haar is geweest, ze heeft nu netural balance beslag en daar doet ze het heel goed op, ik zou het is aan de hoefsmid vragen, als er iemand verstand van paardebenen heeft is die t wel

succes ermee.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:59

dat zul je in overleg met de veearts moeten doen !!!
als ze geen ijzers nodig heeft, dan moet je ze eraf laten !!
ijzers bellemmeren het hoefmechanisme en blootsvoets is dus beter, zeker als ie niet gereden word!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 16:00

Hoe ging het dan in beweging? Reed je haar dan nog af en toe, of stond ze volledig op rust/ pensioen?

Ik heb ook gehoord/ gelezen dat wigjes het tegengestelde effect kunnen hebben. Wat houdt natural balance beslag in en hoe is ze er toen op vooruit gegaan?

juud
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:00

soms weet de hoefsmid meer van benen dan de dierenarts, maar heb je het hier niet met je dierenarts over gehad? anders bel je m toch nog ff vindt ie vast niet erg

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 16:05

We hebben het er met de veearts over gehad. Hij adviseerde om haar 2 jaar op het land te zetten zodat de boeld dicht kon groeien. Ijzers/ wigjes of blootvoets had hij niet echt advies voor. Hij zei dat dat een kwestie van uitproberen was, omdat het een behoorlijk ernstige spat is.

Hij zei dat het het verstandigst is om te overleggen met een hoefsmid daarvoor.

Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie.

juud
Berichten: 17
Geregistreerd: 05-04-04
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:06

natural balance is voor ijzers zonder klipjes en achter met kleine klipjes komt er eigenlijk op neer dat ze hun voet beter af kunnen rollen, het draaimoment ligt verder naar achteren, mijn paard komt nu makkelijker los in haar rug.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:17

Ik vind het raar dat je veearts zegt dat als de spat straks in dichtgegroeid dat je dan enkel nog wat buitenritjes kan gaan maken. Als de reactie in het gewricht weg is kan je meestal weer best goed uit de voeten met zo'n paard. Een kennis van me rijdt ook een paard met een 4 op de foto op de spatplaats. Twee van de 3 gewrichtsplaten daar zijn volledig dichtgegeroeid. Zij rijdt nu Z2 met dit paard en doet 3e fase Orun. Je kan nog best veel met een paard wat spat heeft hoor. Maar zorg voor goed beslag en wat ondersteunende supplementen.
Bij spat adviseren de meeste veeartsen of de wiggen (X-benig zetten) of eggbars eronder slaan!
Overleg goed met je veearts en ook je hoefsmid!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:20

Als je je paard op het land zet en er verder niet op rijdt, zou ik geen ijzers doen. Met ijzers is de kans dat ze uitglijden op nat gras erg groot, bovendien werkt het hoefmechanisme minder goed met ijzers onder.
De smid kan aan de manier van bekappen al heel veel doen dat de stand van de benen veranderd.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 16:27

Hij bedoelde ermee dat het niet een superdressuurpony zou kunnen worden Knipoog Het is namelijk een Haflinger en al niet een van de soepelsten. Maar na twee jaar zouden buitenritten ed wel kunnen, maar wel met mate. Dit omdat het geen schone spat is, er zitten behoorlijk veel botwoekeringen omheen. Dit + dat de boel dichtgroeit zorgt ervoor dat de buiging in de spronggewrichten minimaal wordt en er gauw sprake is van overbelasting.

Zwelgje, hoe heeft die kennis het dan gedaan? Gelijk op wigjes gezet en door blijven rijden? Of eerst op rust gezet zodat alles dicht zou groeien?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:01

Mijn paardenkliniek adviseerde wel mijn pony in beweging te houden, omdat dat de botgroei stimuleert en het daardoor minder lang duurt voor het dichtgroeit... Ik had je al vertelt dat mijn pony, die voor erg gevoelig is door dunne zool, langzame hoefgroei en iets gekanteld hoefbeen in 1 van de hoven) zonder ijzers staat. Ik kan ook zonder ijzers prima rijden op hem zolang zijn hoeven niet te kort slijten. In die paar maanden niet intensief rijden zijn ze toen mooi bijgegroeid en zelfs draven en dribbelen op het asfalt gaat nu prima zolang de hoeven niet te kort worden. (ik dus niet te vaak rijd)

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 20:49

Mijn paard kreeg spat na een gebroken griffelbeentje, volop weidegang (geen boxrust ) speciaal beslag of bekappen was in haar geval niet nodig. dit heeft 4mnd geduurd voordat het dichtgegroeid was en weer pijnvrij ook in draf, kan er alles weer mee, incl springen. Helaas duurt het bij sommige paarden veel langer (kan tot 2 jaar) Misschien is het nieuwe medicijn, Tildren, welke goede resultaten hebben geboekt bij spat (zoekfunctie)...oh ja, enne, als ik in deze naar mijn Da had geluisterd, dan was mijn paard nu met pensioen of dood, want dat waren de enige opties, het is nu meer dan 4 jaar geleden!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:02

Piaffe schreef:
Hij bedoelde ermee dat het niet een superdressuurpony zou kunnen worden Knipoog Het is namelijk een Haflinger en al niet een van de soepelsten. Maar na twee jaar zouden buitenritten ed wel kunnen, maar wel met mate. Dit omdat het geen schone spat is, er zitten behoorlijk veel botwoekeringen omheen. Dit + dat de boel dichtgroeit zorgt ervoor dat de buiging in de spronggewrichten minimaal wordt en er gauw sprake is van overbelasting.

Zwelgje, hoe heeft die kennis het dan gedaan? Gelijk op wigjes gezet en door blijven rijden? Of eerst op rust gezet zodat alles dicht zou groeien?


Zij is er met vele ups en downs doorgekomen. Het gewricht is volledig dichtgegroeid en na een aantal inspuitingen en supplementen is hij ook op spatbeslag gezet. Hij loopt nu 100% rad maar heeft nog steeds zijn ups en downs. Een week hard trainen is garantie voor weer een weekje rustiger aan doen. Ze moet er gewoon heel verstandig mee omgaan. Ze gaat 2 keer per maand op concours en doet de Orun met het paard en dat gaat goed.
Maar als jou paard al botwoekeringen heeft dan is de kans dat het volledig dichtgroeit ook kleiner. Er blijft dan makkelijker een reactie in het gewrict waardoor de boel gaat afbrokkelen en het gewricht uiteindelijk een gatenkaas wordt.
Ik heb een ruin van 7 en hij heeft artritis op het spatbeen. Hij heeft dus de pech dat het niet zal dichtgroeien en er een hardnekkige gewrichtsontsteking blijft bestaan. Dit is moeilijk te behandelen. Mijn paard wordt nu behandeld door inspuitingen met Cortisonen en over 3 weken wordt ook hij op spatbeslag gezet. Hoe hij het hier op gaat doen valt nog af te wachten maar in zijn geval zal hij met deze aandoening niet bijster oud kunnen worden. Wij gaan hem nu nog helpen nu het nog zin heeft en zodra hij slechter wordt nemen wij een drastisch besluit om er mee te stoppen. Hij doet het nu nog prima op de behandeling... de vraag is alleen; hoe lang nog???

Succes ermee en ik weet hoe het voelt om je dromen uit elkaar te zien spatten!