rot straal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-01 09:46

Wat kan je nou precies eraan doen? en hoe kan je het het beste voorkomen?

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:12

voorkomen:
als ze veel in modder staan of vieze stal: paar keer per week insmeren met teer en goed uitkrabben

genezen:
vaak hoeven uitkrabben en insmeren met egyptische zalf, daar word de straal weer hard van

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:48

Teren zou ik dus niet te vaak doen, dan kan de hoef niet meer "ademen" . Als ze in de box staan, dan liever met modder in de hoef, urine (amoniak) is ten slotte agressiever als modder !
Als ze al rotsraal hebben : hoef goed schoon maken, kopersulfaat (krijg je in de apotheek) er met een theelepeltje in "proppen", dan een stuk watten o.i.d. er in proppen (voorzichtig voor je handen, is giftig!). De volgende dag, de straal met een stuk gaasverband "flossen", zodat de viezigheid er goed uitgaat. Procedure herhalen. Na de derde dag géén kopersulfaat meer er in doen, dan droogt de hoef teveel uit! Dit gedoe kan je het beste met z´n tweeen doen, één houd z´n been op, de andere behandelt. Zorgen dat er zo weinig mogelijk pies in de box is (urine/amoniak = agressief !). Als je paard de hele dag in de box staat : meermaals pd de natte plekken eruit halen !!!
Mijn paard had door de "matrassen stalling" in de vorige stal ook rotstraal. Had al veel uitgeprobeerd, wat niet hielp. Dit was de tip die ik van m´n (nieuwe) hoefsmit kreeg Lachen !

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 13:16

Dit is de tip van mijn hoefsmid ,een echte killer tegen rotstraal!RWL Dessiccatio.

Kijk op http://www.rwl-quality.nl

Ook in het buitenland leverbaar.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 15:23

Ik heb paars spul van de paardendrogist, Hoef en Zool ofzo. Werkt goed.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 17:29

Ik smeer er altijd teer op en na een paar dagen is het dan wel. Die van mij had het toen maar heel iets, maar bij grote gevallen helpt egyptische zalf geloof ik wel heel goed.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 20:10

Ik gebruik teer om het te voorkomen, egyptische zalf om te genezen...Scaal heeft 1 keer rotstraal gehad omdat mijn bijrijdster dacht dat ik geteerd had en andersom... Frusty toen hebben we egyptische zalf gebruikt om het te genezen!!! Hielp prima, was zo over. Mijn vorige smid (is helaas ge-emigreerd, maar geukkig weer een fijne smid gevonden) heeft een vriendin van mij onverdunde jodium aangeraden toen de rotstraal bij haar paard maar niet over ging (zij had zelf andere smid) en dat hielp ook erg goed! Maar het belangrijkst blijft een goed stalklimaat, stalbodem mag zeker niet te nat zijn! En als je paard veel buiten komt dan moet je goed op de voetjes letten en zodra de voet (zool/stralen) dan een beetje zacht begint te worden doe ik er een laagje teer op. Doe ik trouwens niet als de smid bijna moet komen, lijkt me zo lastig bekappen, zo'n hard hoefje... Haha!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-10-14 19:58 ]</font>

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 22:10

Egyptische zalf helpt wel, maar zodra ik er mee stop is de rotstraal binnen 2 weken weer terug. Teren vind ik niks zolang het niet helemaal weg is. Ik ben bang dat ik het afsluit en dat het dan binnen verder rot.

Mijn smid zegt dat ik me niet druk moet maken en hij komt het netjes bijkappen als ik dat wil (tussen de beslaan-beurten door) en dat is fijn.

Die van mij heeft rotstraal in de middelste straal richting de hoefballen. Ik ben nu al een jaar bezig maar het gaat gewoon niet écht weg.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 22:25

Citaat:
Op 2001-10-10 22:10, schreef Manon 2:
Egyptische zalf helpt wel, maar zodra ik er mee stop is de rotstraal binnen 2 weken weer terug. Teren vind ik niks zolang het niet helemaal weg is. Ik ben bang dat ik het afsluit en dat het dan binnen verder rot.

Mijn smid zegt dat ik me niet druk moet maken en hij komt het netjes bijkappen als ik dat wil (tussen de beslaan-beurten door) en dat is fijn.

Die van mij heeft rotstraal in de middelste straal richting de hoefballen. Ik ben nu al een jaar bezig maar het gaat gewoon niet écht weg.

Hoi Manon,
Probeer het eens met kopersulfaat. Zéér belangrijk is het "flossen", daarmee haal je alle bakterien er mee uit die de rotstraal veroorzaken. Dat spul is wel duur, maar je kan het bij ons per gram krijgen en je hebt niet veel nodig, met een paar gram kom je al een heel eind! (Als ik me niet vergis had ik 20 gram voor 10 piek, heb de helft nog over Lachen !

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 22:51

Kopersulfaat is naar de mening van mijn smid niet het beste middel Verward (is erg giftig!)

Ander middel dat direkt voor handen is :voeten schoonwassen,goed drogen en dan inspuiten met betadinejodium.Niet met scherpe of harde hand in de stralen krabben,anders creer je zo weer voedingsbodem voor de bacterie die goed gedijt zonder en met zuurstof .Schone stal en omgeving!

Dessicatio werkt snel en goed(weet alleen niet wat het kost Verward )

Surf even naar RWL en stuur een e-mail over je vragen mbt rotstraalprodukt!

Succes.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gerrie op 2001-10-10 23:03 ]</font>

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 23:30

Gerrie heeft wel gelijk, kopersulfaat ís giftig, daarom moet je het ook niet langer dan een paar dagen gebruiken en is flossen héél belangrijk!
Ik heb erg lang getobt met dit probleem en met het kopersulfaat was het met een week opgelost Lachen ! En tot nu toe ook niet meer terug gekomen (is nu ong. 10 mnd geleden).
Ik ga in ieder geval even kijken bij dat middel wat Gerrie aangeraden heeft, als dat ook goed helpt en het niet giftig is, is dat natuurlijk altijd beter !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 00:55

Van te voren wassen met soda helpt de bacterien te doden, maar niet langer doen dan 3 dagen en dan 3 dagen rust.
Bij de ruitersportwinkel kun je blauwsel in een flesje met een tuutje kopen, daarmee kun je makkelijker in de straal komen, blauwsel ontsmet heel goed.

simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 10:45

hallo tegen rotstraal moet je eerst de hoef uitkrabben dan de straal afspuiten met water en dan ff lopen en dan klauduw op kwasten en dan weer ff lopen dat het intrekt van klauwduw word de straal weer hard klauwduw word ook wel blauwsel genoemd maar dit moet je elkedag doen. en dan gaat het langzaamerhand over. Party!! Cool *LOL* Party!!