*hoevenvraagje voor de smid (DA mag trouwens ook...evenals b

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 22:03

Sinds kort staat er een jaarling bij ons op stal waarvan de hoeven het afgelopen halve jaar niet onderhouden zijn. Ik heb nu gezien wat een ellende dat is als zo'n paardje geen voetjes geeft en de smid niet kent...met touwen hebben ze de hoefjes kunnen bekappen (opbinden) maar dat is natuurlijk verre van ideaal!!! Nou krijgt mijn merrie volgend jaar een veulen en ik weet dus iig dat ik dat anders wil aanpakken!!! Nou wil ik graag weten vanaf wanneer ik mijn veulen kan leren om voetjes te geven en vanaf wanneer ik de smid voor het veulen zou kunnen laten komen...al is het maar "alsof" als hij er toch voor de merrie is, gewoon zodat het veulen gelijk maar kan wennen zeg maar...en ook zou ik graag weten door wie ik mij het beste kan laten voorlichten over de beenstand van het veulen. Ik heb namelijk begrepen dat je bij een veulen als hje tijdig begint nog een hoop kan corrigeren/voorkomen. Alvast bedankt voor het lezen allemaal!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-10-12 19:35 ]</font>

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:53

Hai Vikki

wij hadden vroeger vaak veulens, vanaf de eerste dag aanraken, voetjes optillen, zacht halstertje omdoen enz. inprintfase is dit. Bij ons heeft dit altijd gewerkt, de hoefsmid komt toch regelmatig dus gewoon vragen of hij iets aan de voetjes van een veulen moet doen. Zo deden wij het altijd.
Pjati is de enige die ik vanaf de veulen tijd nog over heb, de hoefsmid die ik nu heb is heel blij met zon opgevoede pony en keurige hoeven, zelfs nu nog op zn 27 ste.
Hoop dat je hier iets mee kan, ben wel nieuwsgierig naar het veulen hoor, maar duurt nog wel even.
we wachten in spanning af.

doei doei

Geral
(Amanda)

Wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 01:39

Vikki,

Ik fok zelf ook, ik had dit jaar 3 merries drachtig, helaas is er 1 van dood gegaan een week geleden.

Maar de veulens die ik fok moeten natuurlijk zowiezo hun voetjes kunnen optillen (zou wat zijn hé het paard van de hoefsmid enz.

Op het moment dat het veulentje is geboren en voor het eerst bij de merrie heeft gedronken, ga ik er mee spelen. Ik steek een keer mijn vinger in het oor en pak zijn neus vast en til ook de voetjes op en hou dat ook even omhoog.

Een pasgeboren veulen is net een spons en alles wat je wilt aanleren kan je dan doen en de eerste weken een paar keer herhalen, Dit heet Inprinting.
Zo'n veulen gaat vanaf de eerste dag met een halster naar buiten en moet vanaf de eerste dag ook keurig links langs de moeder naar de wei lopen.

Er is een Amerikaans boek hierover dat beschrijft al deze zaken en heet ook; Inprinting.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 20:23

Citaat:
Op 2001-10-10 01:39, schreef Wil:
Er is een Amerikaans boek hierover dat beschrijft al deze zaken en heet ook; Inprinting.

Imprinting is in theorie leuk, maar weet wel waar je mee bezig bent. Doe je het verkeerd dan verpest je een paard voor de rest van zijn leven door de negatieve uitwerking die het op hem heeft.
Zoals met alles zijn er voor- en tegenstanders van deze 'leerwijze' . Zoek eens op het net (engels), daar is een hoop over te vinden.
Er is ook een video van.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-01 21:00

Ik ga zeker even kijken en gelukkig heb ik tegen de tijd dat het allemaal zo ver is ook hulp van iemand (staleigenares) die wel ervaring heeft met het opvoeden van veulens! Party!! En ik weet dat ze het goed gedaan heeft want een van die veulens staat als volwassen paard op stal. Ik hoop een hoop te kunnen leren van anderen iig.