Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:volgens mij bestaat kogelkatrol ontsteking niet, er zit ook geen katrol in de kogel...
Dit staat er letterlijk in het attest: Citaat:Sesambenen lv: lat. klasse 2-3, mediale klasse 4! Sterk afwijkende mediale sesambeen, fors vergroot, afwijkende contour en dichtheid, veel voedingskanalen en verkalkingen. Advies: Paard heeft er op dit moment geen last van, maar heeft zeker verhoogd risico om problemen met de kogelkatrol lv. te krijgen.
Verder weet niemand hier iets vanaf?
) Citaat:gebruik de zoekfunctie is mischien helpt dat
Citaat:De term kogelkatrol wordt wel niet zo vaak gebruikt, maar het bestaat wel. Het is precies zoals jij beschrijft: het sesambeentje is niet helemaal gaaf meer en hierdoor kan de pees die eroverheen loopt geirriteerd (en daardoor ontstoken) raken. Hetzelfde eigenlijk als hoefkatrol, maar dan een gewrichtje hoger
Even in het kort; Ik heb mijn paard nu zo'n 8 maanden, bij de koop goedgekeurd en verder nooit kreupel geweest oid. Had wel altijd al een verdikte kogel lv. maar vertoonde verder geen problemen. Toen ik serieus met haar ging dressuren bleek plotseling dat ze bepaalde dingen niet kon en extreme moeite had met stellingname ed. Op advies van de dierenarts is er toen een kreupelheidsonderzoek geweest en zijn er foto's gemaakt. Alle buigproeven en oefeningen op de voltes (zware bak en op de stenen) waren goed, ze liep geen pas onregelmatig. De foto's wezen echter totaal iets anders uit, hierboven stond het al regelrecht over genomen uit het verslag van de dierenarts:Citaat:Sesambenen lv: lat. klasse 2-3, mediale klasse 4! Sterk afwijkende mediale sesambeen, fors vergroot, afwijkende contour en dichtheid, veel voedingskanalen en verkalkingen. Advies: Paard heeft er op dit moment geen last van, maar heeft zeker verhoogd risico om problemen met de kogelkatrol lv. te krijgen.
Hoe zou ik oa. problemen aan de kogelkatrol kunnen herkennen? 
Als ik nog iets vergeten ben of je wilt nog iets weten, pb me gerust! Citaat:Ik begrijp uit je verhaal dat alleen de sesambeentjes linksvoor afwijkend zijn?
Ik ben hier nu al weer een kleine maand van op de hoogte maar uiteraard blijf ik gewoon bezorgt over het feit of haar niet overbelast ed.Citaat:Is er niet iets te doen met ijzers?
Bespreek het eens met je hoefsmid
Citaat:Ik heb het trainingsschema van mijn Fjord aangepast toen ik hoorde wat hij had: ik longeer niet meer (kleine circel = hoge belasting) rijd veel rechte stukken, minstens 10 minuten opwarmen, liever niet meer springen. Ook rijd ik niet vaker dan 2 à 3 keer in de week, de rest van de tijd ga ik wandelen of freestylen met hem.
Aangezien ze dus nooit kreupel/onregelmatig heeft gelopen vond de dierenarts het niet nodig om het aan te passen. Ik rijd momenteel dus zo'n 4 a 5 keer per week. Springen heeft hij wel afgeraden. Longeren doe ik eigenlijk haast niet meer maar volgens de da mocht dit nog wel gewoon (mits de cirkel niet te klein is en mits het longeren niet te lang duurt)
Was jouw Fjord destijds (toen de diagnose werd gesteld) wel kreupel(omdat jij wel je trainingsschema aan hebt gepast, een omdat hij op zooltjes staat)? En met welke oefeningen lijkt jouw Fjord moeite te hebben? Citaat:Nog eventjes twee vraagjes voor jouw Jessy Was jouw Fjord destijds (toen de diagnose werd gesteld) wel kreupel(omdat jij wel je trainingsschema aan hebt gepast, een omdat hij op zooltjes staat)? En met welke oefeningen lijkt jouw Fjord moeite te hebben?
) tot hij wonder boven wonder weer rad werd & drenzerig omdat hij zich de pl&%ris verveelde.
) in bescherming. Het gaat nu overigens al 2 jaar goed met hem