Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:08

Ach ja... koliek en luchtzuigen... daar is het weer. Laat ik het maar bij mijn eigen paard houden. Luchtzuigt blij op rubber als ze op stal staat, al jaren zonder band. Nog nooit koliek gehad, zeker niet te mager, gewoon gezond paard dat af en toe rond etenstijd luchtzuigt.

Djayden

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 20:46

Anya schreef:
Ach ja... koliek en luchtzuigen... daar is het weer. Laat ik het maar bij mijn eigen paard houden. Luchtzuigt blij op rubber als ze op stal staat, al jaren zonder band. Nog nooit koliek gehad, zeker niet te mager, gewoon gezond paard dat af en toe rond etenstijd luchtzuigt.



ach ja jij heb geluk met je paard dat ze er geen koliek van krijgt. mijn paard is ook niet te mager maar een paard wat zonder draad DE HELE DAG door luchtzuigt dat is niet te vergelijken met jou paard dat het alleen doet rond etenstijd

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:08

Ze zoog vroeger de hele dag... Inmiddels (na Pronutrin) niet meer.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:11

Wat is dat pronutrin?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 21:19


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:32

Mooi, dat zou ik ook eens kunnen proberen en bestellen bij de drogist. Typisch is dat ik haar alleen op luchtzuigen betrap bij het eten van krachtvoer. Is het duur spul?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:34

Luchtzuigen hoort bij eten Desiree. Het is duur, iets van 40 euro. Tegenwoordig is er ook Settelex op de markt, dat is speciaal ontwikkeld voor luchtzuigers. En sinds korte tijd ook in Nederland te koop.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:37

maar doe je er dan ook lang mee? Want als je 3 maanden vooruit kunt met die 40 euro en het is daarna misschien wel opgelost is dat het nog wel waard.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:43

Die settelex doe je langer mee. Je hebt volgens mij twee van die potten nodig. Daarna is er een onderhoudsdosis. Die heb ik nooit gebruikt. Lan's luchtzuigen is afgenomen naar ca 15% van wat het was (ik heb luchtzuigjes zitten tellen). Dat vind ik genoeg. Voor de rest mag ze van mij af en toe een luchtzuigje doen. Meestal als ze een snoepje krijgt of zo.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:45

waar kun je dat dan halen, settelex? ook bij de paardendrogist of ook Hofland?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 22:54


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:03

sorry kan de nederlandse verkoper zo gauw niet vinden (is er wel, en heb de link op mijn werk denk ik).

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-05 23:30

Ulseraze
In ieder geval is het nieuwe product van NAF op de markt... Zie paardendrogist.

sanne98

Berichten: 450
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 14:24

ik heb ook een paard dat lucht zuigt het is gekomen door verveling andere pony`s gehad gelukkig niet over genomen
we hebben ook een band geprobeerd maar is er bijna in gestikt (geen goeie ervaring mee)
doen we ook niet meer het is minder geworden loopt overdag in de wei kan hij ook niks pakken
hij krijgt op stal twee keer per dag hooi s`ochtens en s`avonds

amber_rinova
Berichten: 94
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: sneek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-05 23:40

JollyJumper schreef:
Ik heb mijn luchtzuiger net een emmer vol Pronutrin opgevoerd en inderdaad is het zuigen zeker met de helft afgenomen. Hij werd heel erg sloom van zijn gezuig. Hij deed het nooit echt heel erg veel, maar opeens vanaf februari wel. De hele dag door stond ie ergens aan te hangen... Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd door de DA, maar een echte oorzaak is er niet gevonden. Dus, toen is zijn hooirantsoen nog meer opgevoerd (hij krijgt nu ong. 3/4 baal (flinke balen...) per dag). En zijn brok/muesli rantsoen is verminderd. Verder ben ik dus Pronutrin gaan voeren en daar zag ik na een paar dagen al verbetering in. Alleen is dat spul inderdaad allemachtig duur. Dus ik ben nog op zoek naar een goed alternatief hiervoor. Het mooiste zou natuurlijk een wei zijn (Jumpr zuigt trouwens niet op palen oid.) maar daar strijd ik al jaren voor en dat lijkt vooralsnog uitzichtsloos (tenzij Henny Huisman binnenkort langskomt ) helaas.
ik heb het idee dat ze luchtzuiger veel meer in het land zetten ivm verveling.en het is me opgevallen dat veel van deze paarden koliek gevoelig zijn.zou het ook mogelijk zijn dat dat veel in het land staan en dus onbeperkt veel kan worden gegeten ook een oorzaak kan zijn van de koliek?.ik weet dat ze in de natuur ook onbeperkt kunnen eten.maar daar lopen ze ook veel meer.en ze moeten er vaak ook veel meer voor doen om aan eten te komen.en ik heb ook veel over rennies gelezen en een te veel aan zuur.rennies bestaat vooral uit kalk met een smaakje.zou ik m,n paard ook schoolbordkrijt kunnen geven.want dat is toch ook maar gewoon kalk.en veel goedkoper?.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 00:13

Rennies bestaan uit calciumcarbonaat:
Citaat:
Calciumcarbonaat of Krijt, CaCO3, is het koolzure zout van calcium.(Het is een zout en dus een polaire molecule.) Het komt in de natuur zeer verbreid voor als kalksteen en in metamorfe vorm hiervan als marmer. De schaal van eieren van vogels en de schelp van slakken en schelpdieren bestaat grotendeels uit calciumcarbonaat. Het is ook een versterkend mineraal in de schalen van kreeften en andere schaaldieren en veel insecten.


Citaat:
Schoolbordkrijt is tegenwoordig van een andere samenstelling, nl. calciumsulfaat (gips) met wat toeslagstoffen.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 01:38

Anya schreef:
Ach ja... koliek en luchtzuigen... daar is het weer. Laat ik het maar bij mijn eigen paard houden. Luchtzuigt blij op rubber als ze op stal staat, al jaren zonder band. Nog nooit koliek gehad, zeker niet te mager, gewoon gezond paard dat af en toe rond etenstijd luchtzuigt.


Die van mij heeft in 9 jaar 1 grote koliek gehad en 3 kleintjes. Vlgs artsen dus niet te wijten aan het luchtzuigen. Wat jij dus al in een eerder topic verteld heb over koliek en luchtzuigen werd mij al in Utrecht in de kliniek verteld. Vandaar dat ik er ook niet om maal of Lumorko nou een luchtje meer of minder zuigt. Hij doet het ook alleen met eten of als hij een snoepje krijgt. In het land zuigt hij nooit!!! Ook niet zomaar in de lucht. Ik ben gestopt jaren geleden met een band wand meneer werd er kaal van en kon zijn afvalstoffen niet kwijt(klieren). Het gaat goed zo. Ik geef hem veel hooi en heb hem op minder krachtvoer staan. Paard glimt als een gek en is alles behalve mager. Daarbij geef ik hem ook lijnzaad.

Anoniem

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:37

Shervine schreef:
Anya schreef:
Ach ja... koliek en luchtzuigen... daar is het weer. Laat ik het maar bij mijn eigen paard houden. Luchtzuigt blij op rubber als ze op stal staat, al jaren zonder band. Nog nooit koliek gehad, zeker niet te mager, gewoon gezond paard dat af en toe rond etenstijd luchtzuigt.



ach ja jij heb geluk met je paard dat ze er geen koliek van krijgt. mijn paard is ook niet te mager maar een paard wat zonder draad DE HELE DAG door luchtzuigt dat is niet te vergelijken met jou paard dat het alleen doet rond etenstijd


Probeer de middelen eens die Anya aandraagt, of is dat te duur en schrikdraad een lekker dieronvriendelijke goedkope "oplossing" ?

Djayden

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:38

Probeer de middelen eens die Anya aandraagt, of is dat te duur en schrikdraad een lekker dieronvriendelijke goedkope "oplossing" ?[/quote]

waar slaat dat op is het te duur je kent me niet eens en als je me zou kennnen zou je zo niet praten en niks is te duur voor mijn paarden .maar ieder lost het op z'n eigen manier op en ik doe dat zo en als jij dat dieronvriendelijk vind is dat jou probleem niet de mijne

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:47

Mijn paard zoog vroeger met band en al de hele dag lucht. Met de middelen (toen nog rennies want er was niets anders) is het luchtzuigen snel minder geworden en nu beperkt tot het eten.

Overigens is er nog een nieuw product op de markt zie ik...
Afbeelding
QUITT 1.7 kilo van Farnam
24% van alle paarden zijn kribbebijters.
Het komt op alle leeftijden voor - van jonge veulens tot oudere paarden.
Met kribbebijten worden niet alleen hekken en stallen `gesloopt`, maar het beschadigtook
het gebit en de mond van het paard en het kan tot koliek leiden.
De hoofdoorzaak van kribbebijten is een tekort aan voedingsmiddelen
Onderzoeken hebben uitgewezen dat één van de hoofdredenen dat paarden kribbebijten,
een tekort aan bepaalde voedingsmiddelen is.
Een specifiek tekort bij de geteste paarden was een aminozuur.
Nieuwe QUITT is een combinatie van essentiële vitamines, micro- en macromineralen en
vetzuren die het tekort aanvullen en de druk om te kribbebijten elimineren.
QUITT is onschadelijk voor uw paard
QUITT bevat alleen natuurlijke ingrediënten in zeer smakelijke alfalfa brokjes die
zo uit de hand kunnen worden gevoerd of door het voer worden gemengd.
Als u QUITT voert adviseren wij u om beschadigd hout te vervangen en uw paardregelmatig
beweging te geven.
In tests zijn 90% van de paarden die QUITT kregen, binnen 1 week, gestopt met
kribbebijten.
DOSERING: 60 gram per dag = 2 maatschepjes.
Ik heb hier geen ervaring mee. Iemand anders?

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:01

oh? nooit van gehoord. kun je dit gewoon bij de meeste ruiterspeciaalzaken halen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 17:30

dit spul komt van jordenshippo

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:02

Ik heb wel van het spul gehoord. Ik dacht dat hier toen ook een soort niet goed geld terug garantie op zat. Ik weet alleen niet zeker of het met dit spul was of met wat anders. Ik had er volgens mij ergens een topic van gelezen. Dit spul was volgens mij niet bedoelt voor kribbebijten in de zin van iets vastpakken en zuigen, maar meer voor kribbebijten in de vorm van alle hekken slopen.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 18:07

gevonden op pagina 7 van het luchtzuigtopic:

Yuma schreef:
O en nog vergeten. Men geeft een geld terug garantie. Dus dacht ik, komop niet geprobeerd altijd mis.
Heb dus gevraagd om geld terug omdat hij nog steeds luchtzuigt. Heb inmiddels een berichtje terug, quitt is niet voor luchtzuigers maar voor kribbebijters Tja wat moet je daar nu op zeggen?

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Centrale discussie over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:28

huh is QUITT nu voor luchtzuiger? of voor kribbebijters?