Centrale discussie over luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 14:16

Vroeg mij net vandaag iemand of ze een paard moest kopen dat luchtzuigt en zodoende kom ik op dit forum terecht. Wat ik me afvraag is kan je spreken over een soort luchtzuigen. Kan het niet inderdaad zijn dat het ene paard gaat luchtzuigen vanwege maagklachten maar dat het andere paard een andere reden hiervoor heeft. Dat verhaal met lucht in de darmen en vaak koliek had mijn pony vroeger ook. Volgens mij zit er in beide verhalen wel een waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 23:11

Ik voer nu ong 5 dagen pronutrin en merk nog geen enkel verschil.
Mijn veearts vertelde mij eergisteren dat ik ook geen verschil ooit ga merken behalve in mijn portomonnee Haha! Heb twee bakken besteld en zal het opvoeren, maar tot nu toe Scheve mond

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 00:08

ik merkte pas verschil na een week of twee pipo... en het was merkbaar. Omdat ik luchtzuigjes tijdens de maaltijden heb zitten tellen..

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 13:59

Ik merkte pas verschil toen de bak bijna op was. met de 2e bak werd het zuigen helemaal stukke minder. ik heb nu net de laatste bak opgevoerd en hij krijgt nu maagcompositum van de groene os. kijken hoe hij het hier op doet. scheelt wel even wat geld. Geld, geld!

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 19:38

Hoi ik ben Katie en ik ben nieuw op de site. Na al die dingen die ik over luchtzuigen heb gelezen weet ik nou nie meer precies wat je nou het beste kan doen. Wij hebben een miracle colar (of hoe dan ook) band. Maar daar zijn ook weer mensen tegen. Ik wil dus graag even weten wat jullie nou het beste lijkt. Alvast bedankt en kusjes.

xxx Katie

P.S. Hij doet het tijdens het eten en poetsen!

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:17

wat is die miracle colar voor band?ik heb bij mijn paard zo'n band over de hals en voor de oren langs.
tegenwoordig laat ik hem zonder band staan,maar hij heeft de watertoevoer gesloopt met zn luchtzuigen(enige plek waar hij t kon doen)nu staat ie dus even met band.
ik geloof wel dat luchtzuigen met het maagsysteem etc te maken heeft...
mijn paard zit bijvoorbeeld niet mooi in zn vacht.ik denk dat dit kan komen door het verwarde maag/darmensysteem etc.
ik smeer in de stal wat anti-crib,en hij staat eigenlijk altijd te slapen als ik kom...dus ja,wat is nou slecht?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 20:21

Paarden hoeven er niet last van te hebben, er zijn genoeg top sportpaarden die luchtzuigen, het is vooral heel hinderlijk voor paard en ruiter........

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 22:29

De miracle band is een band die het luchtzuigen onderdruk. Let wel de band doet niets aan de oorzaak en is alleen ter symptoombestreiding. Hij kan werken, maar ook gevaarlijk zijn. Mijn paard heeft a.g.v. die band een inwendige beschadiging opgelopen aan haar strottenhoofd omdat ik niet snel genoeg gezien heb dat er een wond aan de binnenkant ontstond. Aan de buitenkant was nl. niets te zien.

Lanna heeft de band nu 3 jaar af en mag van mij luchtzuigen. Ze is er gewoon gezond om gebleven. Sinds enkele maanden krijgt ze pronutrin (en later maagcompositum) en is haar luchtzuigen drastisch verminderd. Helemaal afleren zal ze het waarschijnlijk nooit, maar maagklachten heeft ze niet meer. Ze doet het nu alleen nog rond etenstijd een beetje.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 14:58

je hebt toch 2 soorten luchtzuigbanden?
eentje van leer met dubbele band en zo'n vierkant stukje richting z'n keel(tussen de kaken)
en eentje van leer en metaal die ancter de oren word vastgemaakt en in de vorm van de hals is gesmeden.
welke is goed?
ik laat mijn paard ook gewoon luchtzuigen,maar hij heeft nu iets vernielt,en moet dus,tot het gemaakt is,de band maar weer even om.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 15:09

band twee knelt af. Band 1 is miracleband of variant erop. Band 1 staat bekend als de meer paardvriendelijke. Maar met band 1 om heeft mijn paard dus die inwendige beschadiging opgelopen.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 20:25

k*t, hij staat weer te zuigen in de wei. ik heb ong. een kwartier staan kijken en in die tijd heeft 8x een weidepaal te grazen genomen. ik ben nu net 1,5 week bezig met maagcompositum, maar blijkbaar werkt dit voor hem niet goed. Huilen maar ja, zal het nog even aankijken en anders maar weer aan de pronutrin. Geld, geld!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:23

Mijn nieuwe paardje zuigt ook lucht, gelukkig niet veel. Hij staat nu ong. van 8 tot 8 buiten en dan heeft hij genoeg afleiding (eten dus Vingers aflikken ).

Op stal doet hij het vooral tijdens en na het eten (biks). Meestal ook als ik hem net uit de stal heb om te poetsen. Maar dan doet hij het maar een paar keer.

Hij staat verder niet de hele tijd lucht te zuigen, toen ik van de week 's avonds aankwam stond hij heerlijk ontspannen een beetje te dromen Lachen .

Dus ik laat het maar zo, hij ziet er verder goed uit, en is lekker vrolijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:55

Ik heb nu bijna 2 bakken Pronutrin opgevoerd en moet zeggen dat mijn veearts gelijk heeft gekregen. Ze is het niet minder gaan doen. Ik merk eigenlijk helemaal geen verschil. Ze was het voor de pronutrin al stukken minder gaan doen, maar dat kwam omdat ik meer aan het vervelingsprobleem werkte.

Jammer maar helaas..............

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:33

mijn mening is doe er wat aan! hou een luchtzuig band om. De pony van mijn vriendin is dood gegaan doordat hij aldoor koliek had door het lucht zuigen (had een band om) de laatste koliek werd hem fataal, pony was 9 of 10

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:53

Door de luchtzuigband kunnen ze ook weer verwondingen oplopen, en zelfs spieren kaopt maken, omdat ze door de band heen willen zuigen. Ik ben wat dat betreft anti-luchtzuigbanden.

Simon doet het zo weinig, dat ik hem niet voor die paar keer een hoop gedoe aan wil doen. Laat Simon maar een vrolijke, gelukkige luchtzuiger zijn.

Ik geloof meer in de oplossing(-en) zoals bv. Anya die aandraagt.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:44

Nou zelfs met luchtband zuigt die van mij nog lucht! we hebben er iemand bijgehad die op allemaal topstallen werkt en er veel vanaf wist. op een bepaald moment had hij die band zo strak gedaan dat je Lowara kon horen piepen omdat ze haast geen lucht meer kreeg, maar ze bleef luchtzuigen. Die jongen stond toen ook een beetje voor een raadsel geloof ik..ahum. En in de wei doet ze het ook gewoon, ze hoeft niets meer vast te pakken om het te doen. Ikzelf ben tegen zo'n band, Lowara werd er doodongelukkig van, en het is niet eens bewezen dat (mits met extra voorzorg) je paard er slechter van wordt. waarom dat beest zo laten lijden alleen omdat WIJ vinden dat het moet? stel ze hebben 10 jaar lang zo'n band om, je kan mij veel vertellen, maar niet dat die dingen lekker zitten...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 08:50

bij ons op de manege is er een manege pony die ook luchtzuigt. De vee-arts is al bij een paar koliek aanvallen komen kijken, en zegt elke keer dat we wel een band kunnen kopen maar dat hij niet zoveel werking meer zal hebben omdat het al tever gevorderd is.

ik en mijn vriendin teren elke keer alle randjes van zijn stal, zodat hij niet kan luchtzuigen. Het helpt wel, maar om bij ons op de manege een band te kopen heeft niet veel zin, dan word hij vast toch gestolen...

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:58

Marijke82 schreef:
[edit:Jantien]Split van het luchtzuig-sticky[/edit]

Ik heb zelf een luchtzuiger en ze staat met band om, ik baal hier echt van want ze krijgt plekjes en het zit gewoon niet lekker voor haar.
Maar ze is wel heel koliek gevoelig, dus durf de band eigenlijk niet zo goed af te doen.
Ik heb wel is gehoord dat paarden niet kunnen boeren, maar als mijn paard zonder band heeft gestaan hoor ik haar echt lucht op boeren.
Heb je deze info trouwens van internet?

anders moet je een muilkorf kopen helpt echt

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 20:59

je kan dan beter een muilkorf kopen helpt denk beter en kan ze niet luchtzuigen.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:18

Maar ook niet eten, in ieder geval niet gemakkelijk. Waardoor ze zich eventueel weer kunnen gaan vervelen en dan maar andere dingen verzinnen.

Misschien werk het ook wel, maar ik ben niet zo voor dat soort hulpmiddelen.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 08:22

Als het een 'echte' luchtzuiger is maakt een muilkorf niet uit. Daar zuigen ze ook gewoon mee.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:11

Dexterzorro schreef:
je kan dan beter een muilkorf kopen helpt denk beter en kan ze niet luchtzuigen.


met een muilkorf voorkom je alleen het kribbebijten. maar de rede waarom ze kribbebijten/luchtzuigen blijft.

ik zou dus eerst kijken waarom hij luchtzuigt/kribbebijt.

die van mij is nu ook weer begonnen met kribbebijten. maar nu op het muurtje van z'n stal. de dierenarts wilde eerst dat ik weer begon met pronutrin op onderhoudsdosis omdat hij het hier goed op deed. maar omdat dit zo ontzettend duur is en het kribbebijten toch ergens vandaan moet komen, gaat hij ws. bij m'n paard een maagonderzoek doen.
kijken wat hier uit komt.

MiekSpeciaal
Berichten: 2813
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: Den-Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 14:20

Generaal zuigt dus ook lucht met behulp van zijn drinkbak. Maar hij zuigt vooral lucht als hij aan het eten is. Dus je geeft hem bijvoorbeeld een stukje appel, hij eet het op en gaat vervolgens staan luchtzuigen. Of hij is z'n hooi aan het eten en hij begint weer (vaak met nog een pluk hooi in z'n mond). Wijst dit dan op een probleem met zijn maag ofzo? Ik heb geprobeerd hem af te leren om lucht te zuigen en zolang ik in zijn stal ben, doet hij het ook niet meer. De vraag is alleen, moet ik dit volhouden en hem dus blijven verbieden lucht te zuigen of heeft hij dan alleen maar meer last van z'n maag (bijvoorbeeld) en ben ik dus eigenlijk heel gemeen bezig geweest? Scheve mond
(Generaal is overigens een manegepaard dus ja... )

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:38

waar komt dat maagcompositum vandaan?bij de paardendrogist kan ik alleen pronutrin vinden...ik wil dit erg graag weten,ivm het luchtzuigen van mijn paard.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:17

www.puurnatuur.nl en dan op de groene os klikken. hier verkopen ze het maagcompositum. bij mijn paard heeft het jammer genoeg weinig tot geen effect gehad. ben dus maar op de pronutrin gebleven.