Vraag was koliek? DA geweest. Ze had idd een lichte gaskoliek en daarvoor heeft ze een darmontspanner gekregen.
Waar ik mij echter nog het meeste zorgen om maak is dat ze opgezette klieren onder haar kaak heeft. Ze slikt moeilijk en houd haar hoofd iets naar voren gestoken. Zodra je haar onder de kaak pakt, gaat ze uit haar dak. Ze heeft duidelijk pijn. Ze eet ook niets. De DA gaf aan dat het mogelijk droes zou zijn, een reden waarom hij geen antibiotica wilde toedienen. Ook zou het een virus of keelontsteking kunnen zijn. Ze had een temperatuur van 39.6. Als de klieren onder de kaak verder zouden opzetten en de temperatuur rond de 39.6 zou blijven, zou het wel droes zijn...Als de temperatuur verder oploopt zou het een virus kunnen zijn.
De DA gaf aan dat het een oudje is en dat het echt verkeerd kan gaan met haar. Ik vind haar niet oud, maar we hebben er nog twee lopen van 31 en 25 jaar, die het ook nog nooit gehad hebben...
Afgelopen vrijdag is de hoefsmit geweest. Verder komt er nooit iemand van buitenaf op stal en we reizen de laatste jaren niet met de paarden. De smit dacht ook niet dat hij in een stal was geweest waar droes heerste.
Ik moet er niet aan denken dat ik er 1 ,2 of 3 paarden aan zou verliezen.
De jongere shet en de jaarling zouden er wel goed overheen komen volgens de DA (mochten ze het krijgen) omdat ze nog jong zijn,... maar de oudjes...een heel groot risico.
Reden waarom ik dit op Bokt zet, is dat ik het zeker noodzaak vind dat men aan een hoefsmit, bezoekers, pensionklanten oid. aangeeft dat er droes heerst in een stal/manege, want nu zie je maar....hoe moeten ze het anders oplopen op een vrij geisoleerde stal/weide????
Ik zou echt gillend gek worden als ze het heeft en zij en/of de rest van mijn oudjes er door komen te overlijden!