Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, kon daar helaas maar 1 bruikbare reactie in vinden vandaar dit zoveelste topic over hoefbevangenheid

Mijn vriendin heeft een chronisch hoefbevangen Tinkermerrie, rijden zal waarschijnlijk nooit meer gaan (volgens de kliniek heel misschien ver in de toekomst nog) maar ze is volgens de kliniek wel geschikt als fokmerrie.
Nu wil mijn vriendin graag een paard waar ze op kan rijden en ze heeft al 2 paarden die wat mankeren en niet meer beter worden, 1 staat bij iemand in de verzorging en de ander heeft ze in een rusthuis staan om haar dagen daar te slijten, ze heeft super hart voor haar paardjes maar nog 1 waar ze niets meer mee kan wordt haar (begrijpelijk) te veel en deze merrie is gewoon nog veel te jong voor een rusthuis.
Ze is vandaag bij mij geweest, ik heb mijn opvangertjes allemaal aan huis staan en heb genoeg ruimte voor haar merrie erbij, ze is dus op zoek naar een goed thuis voor haar en wil haar merrie aan mij geven.
Uiteraard ben ik zeer vereerd en ben geneigd dit aanbod met beide handen aan te grijpen, ik ben absoluut geen tinkertype maar deze dame is echt mooi, en geloof mij, als ik een Tinker mooi vind dan is dat meestal ook echt zo

Mijn probleem is echter, ik heb absoluut geen ervaring met hoefbevangenheid en heb dus geen idee wat ik mij op de hals kan gaan halen.
Ik wil de merrie graag een goed thuis bieden, heb de ruimte en de mogelijkheid daarvoor maar ik zou haar dan wel zoals voorgesteld door de kliniek willen gaan gebruiken als fokmerrie en daar wordt ik een beetje angstig....
Wat voor effect zou het extra gewicht van de dracht kunnen hebben? Zou ze snel weer bevangen kunnen raken?
De merrie zou dan een stal hebben van 6x12 meter(!) die ze misschien zou delen met mijn Welsh A merrie mits deze 2 met elkaar kunnen opschieten, anders gooi ik 1 van mijn shetjes erbij, dan zou ze nog een uitloop hebben van 5x10 meter, niet betegeld maar daar ligt gewoon zand ruimte genoeg om lekker rond te slenteren dus dat zou geen probleem zijn.
Waar zou ik rekening mee moeten houden en wat ga ik mij hiermee (misschien) op mijn hals halen?
Ik heb alle sites over hoef en been problemen al helemaal doorgespit maar nergens kom ik echt specifieke info tegen over hoefbevangen merries die dan als fokmerrie worden gebruikt dus naar die info ben ik op zoek.
Ik hoop echt dat mensen hiermee ervaring hebben ik weet nl. niet echt of ik het nou moet doen of niet, mijn portomonaie is ook niet oneindig en een geldboompje in de tuin heb ik al helemaal niet

Al vast bedankt voor de reacties