Rijden met hoefkatrol ontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:00

Nu is het zeker niet verstandig om die endurance te rijden. Op de lange duur,met een zorgvuldige training zou het best kunnne.
Kijk maar naar Navy Seafire van Navy! hier op bokt, die loop met twee hoeven in haar neus en HKO fase 4 klasse II ritten.
Maa binnen twe maanden al lijkt me te snel.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:48

Mirjam schreef:
Een endurance wedstrijd op korte termijn lijkt me niet een goed idee, ik denk dat de pony dan kapot gereden wordt. Maar maak dat inderdaad een 14 jarig meisje maar eens duidelijk. Die heeft geen zin te horen dat het probleem van haar pony misschien wel aan haar rijstijl ligt en dat ze het rustig aan moet doen. Succes ermee!

Was ze maar 14...... (een jaar of 18 dus....) en luisterde ze maar eens lang genoeg naar andere mensen zodat ze haar rijstijl eens ging veranderen
Wat ze voor haar pony over heeft? Ik hoop toch heel veel (ze is er echt wel gek mee ) want op zich is het een ontzettend lieve pony.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:53

Ja dat is een moeilijke leeftijd. Inderdaad moet je haar eigenlijk zo ver overbluffen dat ze het probleem zelf onder ogen wil zien. Het probleem zit 9 van de 10 bij de amazone/ruiter zelf. Alleen dat moet diegene wel IN WILLEN ZIEN en aan durven te nemen. Maar daar zit ook vaak het probleem.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:29

Dan schrijft ze toch in voor die endurance om er vervolgens op de voorkeuring achter te komen dat ze niet mag starten...... misschien dringt het dan door.
Als de vets ook maar de minste twijfel over de locomotie hebben dan mag ze domweg NIET meedoen!

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:36

flettie schreef:
Was ze maar 14...... (een jaar of 18 dus....) en luisterde ze maar eens lang genoeg naar andere mensen zodat ze haar rijstijl eens ging veranderen
Wat ze voor haar pony over heeft? Ik hoop toch heel veel (ze is er echt wel gek mee ) want op zich is het een ontzettend lieve pony.


Sorry, ik zag 14 staan maar dat slaat op haar pony Haha! Is ze de pony dan nog niet ontgroeid?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:01

Waarom gaan mensen er steeds van uit dat als je 18 bent, je automatisch over moet op een paard?
Mijn paard is 1.45m (Quarter HORSE) en ik ben 1.65m en over de 30....Lips are sealed

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 15:49

Mirjam"]
[quote="flettie schreef:
Was ze maar 14...... (een jaar of 18 dus....) en luisterde ze maar eens lang genoeg naar andere mensen zodat ze haar rijstijl eens ging veranderen
Wat ze voor haar pony over heeft? Ik hoop toch heel veel (ze is er echt wel gek mee ) want op zich is het een ontzettend lieve pony.


Sorry, ik zag 14 staan maar dat slaat op haar pony Haha! Is ze de pony dan nog niet ontgroeid?
[/quote]

Persoonlijk vindt ik dat het nog wel kan, ze is wat aan de grote en zware kant, maar nu ze hko heeft heb ik hier mijn twijfels.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 20:12

Mijn vriendin heeft een pony met een 3 en een 4 in zijn voorbenen.
We hebben lessen gevolgd bij AdB en nu loopt hij weer super.
Vorige week is de Fysio geweest en die was ook uitermate tevreden, kon niet beter zei ze!!!!

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:17

Ik zou haar ook gewoon naar die wedstrijd laten gaan. dat kan echt geen kwaad het paard komt immers toch niet door de keuring als hij kreupel is.

jammer dat ze het dier al heeft laten inspuiten. Het was goedkoper geweest een lesje te nemen bij AdB(of iemand anders die haar kan helpen met rechtrichten). Mocht dat niet helpen kun je altijd nog inspuiten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:19

Je zegt precies waar ik ook al aan dacht. Maar goed, slechter gaat het er niet van worden...(hopen we dan maar)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:20

snepje1 schreef:
Persoonlijk vindt ik dat het nog wel kan, ze is wat aan de grote en zware kant, maar nu ze hko heeft heb ik hier mijn twijfels.


Ik zou me eerder afvragen HOE hij gereden wordt.

Als ze endurance met hem rijdt denk ik zomaar dat hij op de voorhand sloft en dat ze niet dressuurmatig met hem aan het werk is, zodat hij de achterhand er onder brengt en de voorhand zo ontlast. Natuurlijk dit nadat het paard recht is gesteld.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:39

De score van het hoefkatrol op de X-rays zegt helemaal niet zoveel, maar een endurance gaan rijden met een paard wat herstellende is van HKO??
FF inspuiten zodat het paard er geen pijn meer aan heeft, maar vervolgens wel op dezelfde manier verder rijden... daar help je hem echt niet mee.
HKO is op termijn vaak wel te genezen, ook in zoverre dat het paard WEL die endurance of andere sport weer aankan. Maar in het genezingsstadium

Ach, ze zal er snel genoeg achter komen dat er heel streng gecontroleerd wordt bij zo'n wedstrijd. Dan heeft ze het vast snel genoeg afgeleerd Haha!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 15:41

Tildren is toch juist vooral voor HKO????
Ik hoor er alleen maar geweldige dingen over, het heeft veel paarden weer in de sport terug gebracht in Duitsland.
Maar het wordt toch via een infuus gegeven, of niet altijd?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:24

Wat ik weet wordt het direct ingegespoten...En ik heb er wisselende resultaten over gehoord.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-04 13:08

Ze rijdt niet dressuurmatig.
Voorheen crostje ze alleen maar in het bos, vorig jaar heeft ze 1 keer een endurance gereden. Ze had er niet voor getraind ofzo...... Huilen
Ze is vierde geworden...... Verward
Als ze al in de bak reed dan was de pony altijd erg stijf, niet vooruit te branden, en van aanleuning was al helemaal geen sprake.
Ze reed 5 min. in stap op de hoefslag, galopeerde aan en bleef galloperen totdat de pony een half uur later bezweet en warm in de stal stond en mevrouw was verdwenen Verdrietig Boos! Boos! Boos! .
Ze reed ong 3-4 keer in de week ofzo

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:15

Zo te horen kan ze beter een hobbelpaard gaan aanschaffen.

Geef het hko paardje dan maar aan mij.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 20:01

Mac schreef:
En dan heb je ook nog verschil tussen chronische hoefkatrolontsteking en niet-chronische hoefkatrolontsteking. De niet-chronische variant kun je vergelijken met een "gewone" peesontsteking, alleen is de de HKO vanwege de plaats in het lichaam nog pijnlijker. Meestal is de niet-chronische variant de voorloper van de chronische variant.


ben het met de laatste zin niet eens.
als je de niet chronische variant goed behandelt, dan gaat mijn voorkeur uit naar Antoine de Bodt, dan ben ik van mening dat je het kunt genezen, of in ieder geval het proces kunt stopzetten.

fionaenco
Berichten: 106
Geregistreerd: 29-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:26

kijk eens op de site van antoine de bodt: www.hoefkatrol.com erg interessante site over hoefkatrol en hoe deze paarden door anders trainen weer pijnloos kunnen functioneren!

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:32

ik heb een paard gehad met hoefkatrol onsteking en na 1,5 jaar docteren heb ik hem in moeten laten slapen omdat ie niet meer beter zou worden.
Dat is nu ongeveer 8 jaar geleden. is er ondertussen wel iets gevonden wat wel helpt dan?
ik heb er niks over gehoord

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 22:45

Cassidy schreef:
Ieder paard heeft een hoefkatrol. Maar als ze er een ontsteking aan krijgen hebben ze HoefkatrolONTSTEKING, en dan zou het wel fijn zijn als iedereen het beestje bij zijn naam noemde.

Sorry, personal pet peeve. I'll shut up now Lips are sealed


helemaal mee eens Haha!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:15

Mijn oude merrie was 15 en scoorde een 4 op de schaal daarnaast waren haar pezen in dat gebied volledig verkalkt.. Of tewel erger kun je het niet hebben. De DA gaf haar weinig kans op een pijnvrij leven maar wilde het toch proberen als we dat er voor over hadden. Na 6 weken allen kleine stukjes aan de hand stappen speciaal beslag en medicatie.

Uiteindelijk is ze op haar 26e overleden aan kruislamheid. Tot die tijd hebben we toch recreatief goed kunnen rijden met af en toe een sprongetje, dressuur en buitenritten. We keken per dag hoe ze liep en gelukkig gaf ze zelf ook aan of ze last had of niet.

Periodes ging het goed en soms ging het minder dan had ze gewoon weirust.

Deze diagnose hoeft dus zeker niet het einde te betekenen, maar eindurance zo kort nadat ze nog kreupel is, lijkt me niet echt een realistisch plan.

Als ik haar manier van rijden zo lees dan is dat dezelfde manier waarop mijn paardje bij de vorige eigenaar haar hoefprobleem heeft opgelopen. Oook zij deed niet aan losrijden, reed een tijd niet en scheurde dan vrolijk in de rondte en veel springen. Dit heeft een spier/hoefbevangenheid en later dus een gekanteld straalbeentje opgeleverd. ZOu ze zo door blijven gaan met die pony dan heeft hij vrees ik niet eens de kan om te genezen.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-04 22:20

De pony van mijn stalgenootje is vorige week door de da genezen verklaart, ze mocht er alles weer mee doen wat ze voorheen ook deed en ze mocht gewoon over twee maand de endurance rijden.
Dus wat doet ze de volgende dagen? Jekkeren met de pony. Iedere keer kwam de pony bezweet en buiten adem terug.
Gisteren was de pony weer kreupel. Da gebelt; die dacht dat het misschien spierpijn was. De pony was aan allebei de voorbenen kreupel en aan 1 achterbeen, mocht het niet beter worden dan komt maandag de da.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 11:53

Wat denken jullie spierpijn of niet?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:17

Het klinkt niet echt als spierpijn, dan zit het meer in de billen, boeg ed. En ze worden ern misschien heel stijf van maar normaal gesproken niet kreupel. Het is ook niet echt slim om zo met je pony om te gaan. Heeft ze nog niet eerder van opbouwen gehoord.

Mischien is het tijd voor een goed gesprek met deze persoon. ZO krijgt een pony nooit een eerlijke kans om te genezen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 18:59

fionaenco schreef:
kijk eens op de site van antoine de bodt: www.hoefkatrol.com erg interessante site over hoefkatrol en hoe deze paarden door anders trainen weer pijnloos kunnen functioneren!


Ik vind het een beetje dubieus om met een kreupel paard te gaan rijden eigenlijk:? rechtrichten is natuurlijk altijd goed, maar om dat nou bij een kreupel paard te gaan doen...