bronchoscopie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 13:49

Vanaf februari zit ik al te tobben met een verkouden paard .Het begon met hoesten (tijdens het rijden) .Aangezien hij vorig jaar ook verkouden is geweest heb ik gelijk de DA langs laten komen . Hij heeft toen een AB kuurtje gehad en een fles ventipulmin . De hoest was binnen no time weg ,maar hij bleef wel (na) knijpen met zijn flanken .Dus na een paar weken weer de DA erbij .Zijn longen waren nog niet helemaal schoon ,dus nog meer ventipulmin en de mededeling dat ie in lichte matig dampig was . Toen de ventipulmin op was nog een keer laten luisteren .De longen klonken schoon en ik kreeg weer het sein rustig aan weer te beginnen . Na twee begon ie weer lekker op conditie te komen en we pakken steeds weer meer dingetjes op . Maar gisteren tijdens het rijden begon ie weer te hoesten , en later hoorde ik van ik van mijn stalgenootje dat ze hem ook heb horen hoesten in de stal .Dus we zijn weer terug bij af .Na overleg met mijn DA wilde hij een bronchoscopie laten doen . Ik heb vanmorgen een afspraak gemaakt en bem morgenochtend al an de beurt . Ik zou graag ervaringen van anderen willen horen . Ik wil eigenlijk weten waar ik aan toe ben en wat ik met mijn paard nog allemaal kan . Kunnen ze me dat morgen vertellen of blijf het maar aftasten . Ik heb zowiezo al besloten dat ie een poos vakantie krijg en lekker buiten in de wei mag .

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:00


Hiepschj

Berichten: 159
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:32

Ik heb ook een paard, dat licht dampig is. Het hele verhaal dat je vertelt, heb ik ook meegemaakt. Ik kan je hooguit een ding zeggen: Zet hem weer op rust, al is het een half jaar. Je kunt best iedere dag een half uurtje met hem stappen, maar zijn longen mogen zich niet inspannen. De Ventipulmin kun je altijd blijven voeren, maar dit onderdrukt het hoesten en verder niets.

Zorg wel dat hij in een buitenbox staat. Dat hij op zaagsel staat en dat hij nat hooi/kuil krijgt. Verder het liefst de hele dag buiten.

Mijn paard is er na een jaar weer helemaal bovenop gekomen. Zelfs de DA stond er versteld van, dat hij weer zo goed is geworden. Hij begint soms 1 of 2x per jaar te hoesten. Ik zet hem dan 2 weken op rust en daarna kan ik weer rustig opbouwen en verder met hem.

Ik wilde mijn paard ook niet altijd aan de AB en aan de Ventipulmin hebben, daarom ben ik nu overgestapt op Homeopatisch. Het spul heet Hoest-Cure en zorgt er in ieder geval voor dat de hoest wegblijft.

Sterkte met je paard, en neem vooral de tijd!!!!!!! OK dan!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 00:04

Onze pony was jaren terug ook aan het kuchelen, ging niet snel genoeg over en ventipulmin werkte nauwelijks.
In Utrecht hebben wij een bronchoscopie laten doen, en daarna hebben ze de druk nog gemeten of zoiets, ze brachten een ballonnetje in haar longen en bliezen dat daar op.
Tijdens de bronchoscopie kun je mooi meekijken.
Bij onze pony leek het net een druipgrot van binnen, allemaal kloddertjes pus hingen er.
Uiteindelijk medicijnen gehad, buitenbox met krullen en voor altijd nat hooi.
En NOOIT meer last gehad (effe afkloppen!!!).
Af en toe wel een kuchje in de zomer, als het warm is en er wordt gehooid of de bak is stoffig, ze blijft wel gevoelig en het is oppassen, maar gaat toppie!

Vooral de buitenbox en krullen of zo stof vrij mogelijk strooisel is belangrijk, geen amoniak gassen dus de stal doen als je paard er uit is en daarna even laten luchten (is eigenlijk bij ieder paard van belang).
En nat hooi is ook erg belangrijk.
Eventueel kun je in de stal iets over het strooisel nevelen, tegen opvliegend stof.

Succes en heb inderdaad geduld!

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 09:14

Het gekke is,ik heb hem nu bijna 4 jaar waarvan hij het eerste 2 jaar bij ons op de manege gestaan heeft in en binnenbox waar het af en toe behoorlijk stoffig was .In die periode heeft ie nog nooit een kuch gegeven .Sinds ik hem thuis heb staan in een buitenbox is het eigenlijk mis in de winterperiode . Hij krijgt al kuilvoer ,maar hij staat wel op stro ,mischien dat dat ook maar anders moet .Voor de rest staat die hier op een ideale plek .Ik ga straks naar de kliniek met hem ,ben wel erg benieuwd naar wat ik te zien en te horen krijg .Jullie horen het nog wel.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 10:09

sterkte ermee,vandaag,ik heb ook een paard wat astma heeft,en heb ook een bronchoscopie toen laten maken,en er zat ook allemaal slijm in toen,heeft toen ook ventipulmin gekregen en ab.het gaat op dit moment weer hetzelfde er aan toe helaas,heeft gisteren alweer een spuit gehad voor de benauwdheid,en krijgt vandaag nog poeder voor de allergie erbij,hopelijk is ze gauw weer opgeknapt...

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 14:28

IK ben net terug van de kliniek . Het is wel interessant om je paard eens van binnen te zien . De DA vond het er wel onrustig uitzien in zijn keel/luchtpijp .Het zag er een beetje rood en geirriteerd uit .Er was nauewelijks slijm te zien (1x een klein beetje). Op zich was de DA vrij positief en denkt met de goede medicatie en de juiste behandeling hem er zo goed als (hij blijft wel altijd gevoelig) er weer bovenop te krijgen. Hij krijgt nu een lage dosis ontstekingsremmers tezamen met een lage dosis ventipulmin .Die combinatie van medicijnen geven een extra versterking ervan . Voor de rest mag ik elke dag rijden om zijn luchtwegen schoon te maken/houden maar wel relaxed ,dus niet intensief en in het zweet rijden . Hij moet van het stro af en op zaagsel staan en voor de rest kuilvoer en buitenbox ,maar dat was al aan de orde. Over een week of 3 gaan ze dan kijken of de medicijnen het gewenste resultaat geven . Ik ben eigenlijk heel opgelucht .

banjer2003

Berichten: 338
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Mi Casa in Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:14

Bij welke da ben je geweest, ik heb namelijk bijna het zelfde probleem met mijn pony gehad, heb er 1 jaar mee gelopen, dan weer wel hoesten en dan weer niet, weer da laten komen, weer aan de ventipulmin, dit hielp allemaal niets, achteraf gezien, ik ben toen naar de kliniek geweest in wassenaar, kostte me erg veel geld, heb een bronchoscopie laten maken, daar kwam uit dat de longen en luchtwegen geirriteerd waren, heb toen gelijk bloed af laten nemen, want daar zou volgens de da gelijk uit komen wat al al die tijd het probleem was, nou 3 weken wachten op de uitslag, en ja hoor, een allergie voor diverse grassoorten, ben terug gekomen op stal, heb mijn pony op zaagsel gezet en lekker veel naar buiten gegaan en in de wei gezet, ik ben nu inmiddels een jaar verder zonder medicijnen te hebben gegeven, alleen een luchtige en schone omgeving en hij is helemaal kerngezond en heeft sindsdien niet meer
gehoest. Ik kan ook gewoon weer lekker rijden zowel binnen als buiten, dit is ook geen probleem meer. Ik wens je veel succes en als je meer wil weten over mijn ervaring dan kun je me altijd pben

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:48

ik ben ook benieuwd bij welke kliniek je geweest bent en hoe je paard er onder was (deed het pijn? worden ze verdoofd?)

Mijn pony moet binnenkort ook voor een bronchoscopie naar de kliniek. Ze heeft bijna altijd na het rijden een witte snotneus, en ze maakt een cornage-achtig geluid bij het (dressuurmatig) rijden. verder hoest ze niet dus dat is wel "vreemd". ze knijpt ook niet met haar flanken maar is wel vrij snel buiten adem.

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 13:42

Ik ben in bodegraven geweest . Ze hebben daarbij ook een goede uitleg gegeven . mijn paard was er vrij rustig onder ,wel met een praam op z,n neus en als dat niet zo helpen dan zou ie een lichte verdoving krijgen. Ik heb niet het idee dat het pijn doet hoor. De bronchoscopie koste 72,00 euro . succes met je paardje