Paard gevoelig bij aansingelen, wat kan het zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoefijzers

Paard gevoelig bij aansingelen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:16

Hallo,

Ik probeer het kort te houden. Een merrie die gevoelig is wanneer je aansingelt. Doet dan hoofd omhoog gooien en een stapje naar voren. Soms doet ze een gilletje hierbij. Dit is met het mentuig. Wanneer we maar rustig aansingelen gaat het wel. Dit is al jaren zo.

Ik zou graag onder de man willen rijden. Dit is wel gedaan 6 jaar geleden maar voor de wagen gaat beter, werd gezegd door de vorige eigenaar.
Ik logeer haar met een zadel op en laat hierbij de stijgbeugels uithangen. Dit geeft geen probleem.
Wanneer ik op het opstap bankje sta en gaat hangen gaat goed. Wanneer ik mijn voet met druk in de stijgbeugel zet dan gaat ze gillen/piepen en komt wat omhoog.
Ze geeft dus aan ongemak te hebben.

Met poetsen wil ze dit ook doen op de plaats van de singel.

Nu is mijn vraag aan jullie wat kan er aan de hand zijn.
Laatst bijgewerkt door hoefijzers op Gisteren, 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannetje86

Re: Paard gevoelig bij aansingelen, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Met het aansingelen dan denk ik te snel aan maagzweren... (eerste wat dan in me opkomt...)

Maar het kan ook zijn dat het zadel niet lekker zit/ last heeft van de rug en dat haar pijn doet en dat aan aansingelen linkt? (Ik heb die van mij gekocht met zijn zadel, dat zadel was zo scheef als iets, dus nooit gebruikt ;) maar als ik de singel met nog een vuist er tussen (zo los) vast maakte, ging hij altijd hangen in het begin... Die linkte het echt... Het werd met een passend zadel en veel "goede momenten" wel beter... maar in het begin...) Dus eerst checken: last van rug en ligt het zadel goed?

En bij het tuig, ook even kijken, want het kan zijn dat die pinnen van die ringen door de kussens heenkomen, dus dat je bij het aansingelen die pinnen in de rug duwt ;)

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:39

Maar ze doet het ook wel met poetsen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Maagzweren is ook het eerste waar ik aan denk. Dat ze het ook doet bij poetsen betekent niet dat het geen maagzweren zijn. Al is het maar vanwege de associatie: poetsen = werk = pijn van de maagzweren. Of het doet haar pijn wanneer je over de buik/singelstreek poetst vanwege de maagzweren.

Deed ze het al voordat je af en toe het zadel erop legt?

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:01

Het zadel is er sinds vorige week weer op gedaan. Daarvoor doet ze het ook met borstelen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:17

Ik zou haar ook gynaecologisch laten nakijken. Ze kan ook last van cysten op de eierstokken hebben. Druk op de rug betekent gedekt worden. Cystes op de eierstokken betekenen dat een paard meestal blijft hangen in het hormonale stadium van net niet hengstig zijn en dus afslaan naar de hengst. En dat ben jij dus, die op de rug wil klimmen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:02

Naast de goede tips die al gegeven worden kan het ook zijn dat ze vast zit in de thoracic sling, die spier loopt precies waar een schoftje of zadel ligt. Is ze weleens behandeld/ losgemaakt? En ligt het schoftje goed? Want die kan ook te strak/ smal zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Eerst medisch nakijken door een dierenarts. Daarna iemand die haar los kan maken. En daarna tuig, of het passend is en goed zit.

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:56

Ze is echt gevoelig achter het voorbeen.