Weideseizoen! Gaskoliek voorkomen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Weideseizoen! Gaskoliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 17:39

Vorig jaar heeft mijn paard tijdens het wennen aan de weide koliek gekregen, wat echt heel heftig was. Dit jaar zijn we opnieuw begonnen met opbouwen, wel een stuk rustiger dan toen. Hij staat nu ongeveer 3 uur per dag op de wei met vrij lang gras.

Hij is een echte veelvraat en mag op ook echt wat aankomen (26 jarige warmbloed en moeilijk op gewicht te houden) maar hij staat echt continu te schrokken en drinkt daarbij nauwelijks. Buiten de weide om heeft hij wel 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking.
Toch vind ik het énorm spannend. Ik weet niet precies wat voor koliek hij vorig jaar had (gas of verstopping), maar hij moest toen van de dierenarts mesten en dat lukte pas de volgende dag. We hebben er toen uren bij gezeten en is tevens ook behandeld met paraffine.
Ik wil er alles aan doen om dit te voorkomen zonder dat ik zijn weidegang van hem af moet pakken, hij vind het namelijk echt he-le-maal het einde :Y) . De bedoeling is om het verder op te bouwen naar hele dagen op de wei en ’s nachts weer de paddock in. Apart zetten is geen optie, want hij raakt in paniek zonder zijn kudde.

Zijn er dingen zoals supplementen of bijvoorbeeld een graasmasker die kunnen helpen om het risico op koliek te verkleinen, ondanks dat hij juist mag aankomen? Wij hebben standaard Colosan in de kast maar voorkomen is beter dan genezen natuurlijk.

boedjang

Re: Weideseizoen! Gaskoliek voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:27

Voor t grazen eerst hooi voeren jan helpen. Brandnetel, kleefkruid paardenstekken plukken en bijgeven een optie?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:39

Ik zou als de gehele groep niet aan kan passen een graasmasker op doen. Iig in het begin nu :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:40

Beter iets langer bezig zijn met opbouwen, om koliek te voorkomen waardoor ze meer gewicht inleveren.
Als het met de kudde kan zou ik proberen om meer korte momentjes op te bouwen als hij zo blijft door eten. Wellicht aan de hand anders nog halve uurtjes?

Graasmasker kan wel, maar geeft vaak ook frustratie eten. Echt stap voor stap opbouwen is vaak wel de oplossing. Dat hij nauwelijks drinkt tijdens het grazen is dan weer niet zo gek. In sappig gras zit veel meer vocht dan in hooi.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25 min geleden

En zorg voor het geval hij toch met gaskoliek staat, je colosan in huis hebt. En dit geven bij de eerste verdenking van gaskoliek.
Bij gebrek aan colosan kun je altijd 30cc voor een paard een kruidenbitter, zoals beerenburg geven.