Welke eczeem deken voor de echte warme dagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Welke eczeem deken voor de echte warme dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:13

Mijn 3 jarige fjord schuurt een beetje. Ik denk voor zover nog niet dat het eczeem is, maar meer irritatie van de knutten. Hij schuurt niet de gehele dag en ook niet tot kaal of bloedens toe. Maar zo af en toe eens. Ik merk dat geirriteerd is als de knutjes meest actief zijn.
Nu heb ik hem onder de Rambo hoody sweet itch staan, maar is deze niet te warm als het echt zomer gaat worden? Welke hebben jullie dan om?

DubbelFun

Re: Welke eczeem deken voor de echte warme dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:30

IMO zijn die dekens allemaal warm als het echt zomer is, maar je hebt het dichte materiaal nu eenmaal nodig om de knutten buiten te houden.
Wat helpt is een lichte kleur deken die reflecteert het licht het meest en dus het minst warm.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:32

De rambo die ik nu heb is licht, maar redelijk dik...dus vraag me af of er toch wat luchtere dekens zijn voor boven de 20 graden zeg maar. Een gewone vliegendeken laten knutjes door en denk dat ie dan inderdaad nog erger gaat schuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:37

Die van mij staat op de warme dagen onder de dunste eczeemdeken; zo'n bruine pyjama van pagony/qhp/ej/etc. Ook beschikbaar in grijs of zebra, verschilt een beetje per merk.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:38

Die is wel goedkoop ja, alleen moet je deze over het hoofd doen, heb liever dat je dat niet hoeft....ok ik ben veel eisend geloof ik :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Waarom niet over het hoofd?? OK sommige paarden kunnen wat hyper reageren, maar ze wennen snel genoeg en je kunt de dekens meteen opgevouwen weghangen en weer omdoen indien nodig.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

Ik gebruikte de Rambo Protector, ooit gekocht voor hete dagen en om de Hoody te wassen. Maar vind hem veel fijner dan de hoody ook met regen. Dus had uiteindelijk altijd de Protector op en alleen voor het wassen de Hoody :D ze zijn duur, maar hebben ook een fijne garantie móchten ze stuk gaan. Heb geen eczemer meer maar heb ze nog steeds onder deze deken staan.
Laatst bijgewerkt door Zighenya op Vandaag, 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:46

DubbelFun schreef:
Waarom niet over het hoofd?? OK sommige paarden kunnen wat hyper reageren, maar ze wennen snel genoeg en je kunt de dekens meteen opgevouwen weghangen en weer omdoen indien nodig.

Ze drogen ook supersnel als het een keertje regent, ook een voordeel. De deken opdoen is in het begin even wennen voor jullie beide, maar voor de prijs is het op zich wel het proberen waard. Mijn merrie steekt haar hoofd er zelf doorheen als ik met de deken aan kom.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Cinnepin schreef:
Die is wel goedkoop ja, alleen moet je deze over het hoofd doen, heb liever dat je dat niet hoeft....ok ik ben veel eisend geloof ik :)

Paar keer oefenen met wat stukjes appel zal vast helpen :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Shires Sweet Itch Plus of de WeatherBeeta ConfiTec Sweet Tich Combo Wit/Charcoal

Beide vergelijkbaar qua dikte. De WeatherBeeta is heeeeeel wit (en heeft een beetje lastige buiksluiting, gaan niet zo heel soepel). De Shires heb ik al jaren, maar was niet verkrijgbaar eventjes en daarom heb ik die andere genomen.

Scheelt mega veel tov de Sweet Itch Hoody en ik ben er meer dan tevreden over, ook over de kwaliteit qua beschadigen ed.
De WeatherBeeta heeft mooie vulling langs de schoft aan de binnenkant, is hier heel fijn, pony heeft een behoorlijke schoft en holle rug. Hij valt iets minder lang dan de Shires.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Op echt hele hete dagen haal ik z’n eczeemdeken eraf en gaat hij onder een vliegendeken. Heb het over als het richting de 30 graden gaat. Ik kom dan in de ochtend om hem af te doen en ga terug in de avond voor de schemering om weer op te leggen…

Heb ook een fjord en normaal de bucas eczeemdeken, die is echt te heet met hitte…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Imre schreef:
Mijn merrie steekt haar hoofd er zelf doorheen als ik met de deken aan kom.
Die van mij dus ook, direct aangeleerd als er een nieuwe kwam :)

Tijdje terug een kennis geholpen met opzadelen. Zij zette de spullen klaar en ik deed (onnadenkend) op mijn manier alvast de deken af (2x vanaf de kont dubbel vouwen over de rug en hup over het hoofd afdoen).
Zij kreeg haast een hartverzakking en paard knipperde 1x met zijn ogen :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Heeft iemand ervaring met de Dominick Eczeemdeken?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:28

Boett is een echt heel fijne, niet van dat plastikerige, veel minder zweterig. Maar als het warm is, is het warm, en zweten paarden snel. Dat is ook niet erg, dat kunnen ze goed. Als er maar drinkwater is en liefst een deel van de dag ergens schaduw.
Over het hoofd aantrekken wennen bijna alle paarden heel snel aan, daar moet je je keus niet van laten afhangen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

Ik vind de lemieux eczeemdeken niet mega dik, maar ik heb ook de LeMieux Vliegendeken Kudos AeroGuard als reserve of bij hete dagen. Deze heeft ook een buikflap en is erg luchtig.

sandranbr

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:38

Mijn 20 jaar oude paard van 175 cm is weg als ik ook maar iets over zijn hoofd wil aandoen..
Hier werkt de rambo protector field Safe met een liner super , alleen onder de buik bij het geslachtsdeel is Vaak een ramp, Ik het daar zelf wat voor gemaakt met klitteband en een onderdeel van een ander deken, maar is nog niet ideaal omdat de urine niet makkelijk door de mazen heen loopt.. als iemand hier een idee voor heeft hoor ik het graag.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:42

Ik heb voor mijn (zwarte) shetlander een witte (eczeem)deken. Ook wil ik nog weleens op de allerwarmste dagen een vliegendeken op leggen. Niet ideaal maar ze heeft het anders echt veel te warm met haar lange manen en zwarte vachtje. Ze heeft gelukkig niet zodanig ernstige klachten dat ze één of twee dagen met een vliegendeken wel overleefd.

Mijn eerste paard had echt ernstige klachten. Die had dan gewoon pech. Ga maar in de schaduw staan ;-)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:49

Hier ook fjord met eczeem.
Hij loopt al jaren onder een Rambo Sweet itch hoody. En willen niet anders. Hij staat met hel hete dagen met de deken op in de zon en zweet amper eronder. We hebben genoeg schaduw in onze wei maar meneer gaat dus gewoon in de knallende zon staan. En ook heeft hij hele lange dikke manen die los hangen onder de deken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:05

Bedankt voor jullie antwoorden

En waarom ik liever geen deken wil die over het hoofd moet, is omdat ik dat zelf niet fijn werken vind :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Ik heb ook een hekel aan de over-het-hoofd dekens.

Die van mij heeft de Epplejeck eczeemdeken Itch Free (de zilveren met oranje) op als het echt héél warm is, maar staat echt het allergrootste deel van de zomer gewoon onder de Rambo.
Ik heb de Lemieux Kudos ook een tijdje gehad, die leek ook wat minder warm. Nooit op hele hete dagen gebruikt want hij lag op die van mij niet lekker.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 0 min geleden

Die dekens die over het hoofd gaan zijn vaak wel lekker luchtig. Je kunt de hals ook open knippen en er klitteband in naaien. Dan kan je hem dicht doen met klitteband ipv over het hoofd.

Ik heb nu de lemieux eczeemdeken. En voor de warme dagen de Bucas sweet itch light. Deze deken is aan de zijkant luchtiger en op de eczeemplekken (staart en manen) dicht. Zelf heb ik daar ook nog een uierflap aan genaaid.