Schrikt aanraking hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Novamanda

Schrikt aanraking hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:15

Ik heb een 7-jarige merrie die ik inmiddels 1,5 jaar in mijn bezit heb. Sinds ongeveer een maand vertoont ze echter opvallend en voor mij onbekend gedrag, en ik hoop dat iemand dit misschien herkent.

Vorige maand begon het ermee dat ze zich ineens niet meer op haar hoofd liet aaien, terwijl dat daarvoor nooit een probleem was. Sterker nog, ze was daar altijd juist heel makkelijk in vergeleken met veel andere paarden. Ook werd ze plots onzeker van het aannemen van een snoepje uit mijn hand en zelfs uit haar slobberbak eten vond ze spannend.

Wanneer ik haar aanraak, of wanneer zij ergens tegenaan komt, reageert ze soms alsof ze een schok krijgt. Ze schrikt dan enorm en vermijdt vervolgens contact. Opvallend is dat eten vanaf de grond, zoals hooi, geen enkel probleem is. Ook aanrakingen op de rest van haar lichaam accepteert ze gewoon.

Het gedrag is niet constant aanwezig. De ene dag heeft ze er duidelijk last van en de andere dag helemaal niet. Soms begint het goed en slaat het ineens om. Tijdens het longeren of rijden vertoont ze dit gedrag overigens niet. Ik kan ook zonder problemen een halster om- en afdoen. Het lijkt vooral te spelen bij aanrakingen rond haar neus en hoofd, bijvoorbeeld bij het borstelen.

Ze is inmiddels onderzocht op de kliniek: haar gebit is nagekeken en er is een endoscopie gedaan. Hier zijn geen bijzonderheden uitgekomen. Zelf heb ik het idee dat het gedrag vaker voorkomt op stal of op de poetsplaats dan buiten.

Herkent iemand dit gedrag of heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn

Century

Re: Schrikt aanraking hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:23

Is het mogelijk dat er iemand anders bij je paard geweest is waarbij iets mis is gegaan?

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Heb je stalgenoten en hoe doen zij tegen je paard?

Ik had ooit een stalgenootje die, als ze langs de stal van mijn paard liep want die van haar stond naast die van mij, bang was dat die van mij ging bijten. Totaal onnodig, onze stalgang is zo'n 4meter breed en die van mij bijt niet, maar goed. Ze joeg hem dus altijd terug te stal in. Resultaat; kopschuw paard dat meerdere malen gruwelijk z'n hoofd heeft gestoten. Het hielp niet mee dat die van mij al bang is voor onverwachte bewegingen, dus het werd een soort rampenplan.

Je hoeft niet meteen met vingers te gaan wijzen, maar wellicht wel iets om even in de gaten te houden.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:29

Stom vraagje, maar heeft ze een deken op? Want dat met die "schok" herken ik wel van een paard die enorm statisch geladen was telkens met een deken. Dus aanraken was daarna even eng --> want dan was hij bang dat hij weer een schok kreeg. Ook met borstelen merk ik soms dat hij statisch wordt en dan moet ik gewoon even stoppen, want 1 schok is weer genoeg om de rest van de dag "eng" te zijn.

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:31

Cruise schreef:
Heb je stalgenoten en hoe doen zij tegen je paard?

Ik had ooit een stalgenootje die, als ze langs de stal van mijn paard liep want die van haar stond naast die van mij, bang was dat die van mij ging bijten. Totaal onnodig, onze stalgang is zo'n 4meter breed en die van mij bijt niet, maar goed. Ze joeg hem dus altijd terug te stal in. Resultaat; kopschuw paard dat meerdere malen gruwelijk z'n hoofd heeft gestoten. Het hielp niet mee dat die van mij al bang is voor onverwachte bewegingen, dus het werd een soort rampenplan.

Je hoeft niet meteen met vingers te gaan wijzen, maar wellicht wel iets om even in de gaten te houden.

Heb ik wel over nagedacht maar het is niet dat ze altijd zo reageert. Het is af en toe en ook echt pas als ze me aanraakt. Kan ook andersom zijn. Dat ze mij aanraakt en dan enorm schrikt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Is haar zicht wellicht veranderd?

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:33

Liannetje86 schreef:
Stom vraagje, maar heeft ze een deken op? Want dat met die "schok" herken ik wel van een paard die enorm statisch geladen was telkens met een deken. Dus aanraken was daarna even eng --> want dan was hij bang dat hij weer een schok kreeg. Ook met borstelen merk ik soms dat hij statisch wordt en dan moet ik gewoon even stoppen, want 1 schok is weer genoeg om de rest van de dag "eng" te zijn.

Ze heeft een deken op! Heb ik inderdaad ook nog over nagedacht!! Het was namelijk wel zo dat het voorkwam als ik haar deken af had gedaan. Het gekke is wel dat ze dit alleen doet bij aanraking van haar hoofd. Lichaam heeft ze nooit reactie op gegeven. Verder doet ze het ook soms uit bijvoorbeeld een emmer of voerbak eten zonder contact van mens

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:34

Hutcherson schreef:
Is haar zicht wellicht veranderd?

Daar hebben ze haar op de kliniek niet op getest. Zou misschien kunnen zijn alleen zou ze het dan niet altijd moeten hebben. Nu heb ik het soms wel en soms helemaal niet..

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Ziet ze wel goed? Ik herken dit wel van mijn slechtziende paard.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Novamanda schreef:
Liannetje86 schreef:

Ze heeft een deken op! Heb ik inderdaad ook nog over nagedacht!! Het was namelijk wel zo dat het voorkwam als ik haar deken af had gedaan. Het gekke is wel dat ze dit alleen doet bij aanraking van haar hoofd. Lichaam heeft ze nooit reactie op gegeven. Verder doet ze het ook soms uit bijvoorbeeld een emmer of voerbak eten zonder contact van mens

Dat paard had het dus ook! En die was sowieso heel gevoelig voor dit soort schokjes, maar zo heb ik ook (per ongeluk natuurlijk) hem een paar keer stroom op zijn neus gegeven. Klein schokje maar, maar op een neus is dat natuurlijk een stuk heftiger dan... Die blijft dan echt even heel schuw wachten.

Ook was het zo, dat toen ik natte sokken had (anders voel ik het ook niet ;)), ik op de ene plek waar hij kon eten (tegen de stal aan die natgeregeld was) stroom voelde, hij at ook niet uit dat net, terwijl de andere ponies er wel gewoon uit aten. Dus denk ook dat er per paard wel een bepaalde gevoeligheid in zit. Stel ze voelt al heel snel een klein licht schokje....

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:48

pommetje1 schreef:
Ziet ze wel goed? Ik herken dit wel van mijn slechtziende paard.

Heb niet het idee dat ze slecht ziet..

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Kan ze ergens van schrikken in stal en dan hard haar hoofd stoten ?
Je heb de tastharen toch niet afgeknipt ?
Vervelend klinkt als angst.Merk je verschil met weers veranderingen dus wind of juist felle zon ?

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:24

Bieden schreef:
Kan ze ergens van schrikken in stal en dan hard haar hoofd stoten ?
Je heb de tastharen toch niet afgeknipt ?
Vervelend klinkt als angst.Merk je verschil met weers veranderingen dus wind of juist felle zon ?

Nee heb niks geknipt!! Probeer het nu wel in de gaten te houden maar tot nu toe merk ik nog niet echt duidelijk verschil met weersverandering..

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Zijn er röntgenfoto's gemaakt op de kliniek van het gebit? Of is er alleen gekeken?

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:26

MissyNr1 schreef:
Zijn er röntgenfoto's gemaakt op de kliniek van het gebit? Of is er alleen gekeken?

Ze hebben ook foto’s gemaakt! Was niks op te zien

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Moeilijk vraagstuk. Het lijkt wel of er sensorisch iets niet helemaal goed is. Of dat nou op de huid is of met de ogen, het is wel lastig. Aantal opties:

- Ogen. Maar die heb je al gecheckt begrijp ik. Soms kan licht ook veel verschil brengen.
- Neurologisch vanuit de hals. Ontsteking oid.
- Neurologisch vanuit de hersenen. Tia oid.
- Sensorisch, pijn of abnormaliteit in de schedel, maar dan zou je dat op de röntgen wel gezien moeten hebben.
- Gedrag door andere mensen, maar dit zou ook weer moeten afnemen lijkt me. (Tenzij iemand haar elke dag een paar meppen op haar hoofd verkoopt.)

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:43

Heeft ze voernijd ?
Kan ze door de tralies bij de buurpaarden komen met haar hoofd ?
Of heeft ze mogelijk een keer “ gehangen “ aan het halster dat ze haar nek bezeerd kan hebben ?Het kan zo zijn dat een bepaalde beweging met haar hoofd/ hals zenuw pijn veroorzaakt en dan lijkt dat alsof het een soort kopschuwheid is.

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:11

Mijn merrie heeft dit ook een tijdje gehad. Niets te merken met rijden of hoofdstel omdoen maar aanraken aan het hoofd was vervelend.
Een behandeling van de atlas heeft dit verholpen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:49

Bij mijn merrie was een keer een stroomdraad 'verzakt' en tegen de waterbak aangekomen, in de paddock. Toen kregen de paarden een schok als ze wilden drinken. Misschien is het bij jullie ook zoiets?

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:35

Lieser schreef:
Bij mijn merrie was een keer een stroomdraad 'verzakt' en tegen de waterbak aangekomen, in de paddock. Toen kregen de paarden een schok als ze wilden drinken. Misschien is het bij jullie ook zoiets?

Ze staat op stal op het moment en daar is geen stroom dus dat zou het niet kunnen zijn

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:37

Kimberley_ schreef:
Mijn merrie heeft dit ook een tijdje gehad. Niets te merken met rijden of hoofdstel omdoen maar aanraken aan het hoofd was vervelend.
Een behandeling van de atlas heeft dit verholpen.

Die van mij schrikt zich echt kapot als ik haar al een klein beetje aanraak. Maar niet altijd. Als ze bijvoorbeeld aan het grazen is kan ik haar gewoon aaien over haar hoofd en is er niks aan de hand…

Novamanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:39

Bieden schreef:
Heeft ze voernijd ?
Kan ze door de tralies bij de buurpaarden komen met haar hoofd ?
Of heeft ze mogelijk een keer “ gehangen “ aan het halster dat ze haar nek bezeerd kan hebben ?Het kan zo zijn dat een bepaalde beweging met haar hoofd/ hals zenuw pijn veroorzaakt en dan lijkt dat alsof het een soort kopschuwheid is.

Ze heeft tralies en wel wat voernijd. Het gekke is dat ze wel wil komen maar het mega spannend vind als ze aangeraakt wordt op haar hoofd.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 49 min geleden

Novamanda schreef:
Die van mij schrikt zich echt kapot als ik haar al een klein beetje aanraak. Maar niet altijd. Als ze bijvoorbeeld aan het grazen is kan ik haar gewoon aaien over haar hoofd en is er niks aan de hand…

Is het dan afhankelijk van waar je paard is? Het is niet zo in de wei, maar wel op stal?