Wond die maar niet geneest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shivatjuh01

Wond die maar niet geneest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:09

Een stalgenootje van mij heeft een tinker merrie met een wond. Deze geneest maar niet mede door de plek waar het zit. De dierenarts heeft niet echt een oplossing.

Maar deze wond zorgt steeds weer voor ontstekingen en een dik been.

Misschien zijn er hier bokkers die soortgelijke situatie hebben meegemaakt en tips of een andere dierenarts kunnen aanraden.

Zie foto:

Afbeelding

Kidde

Re: Wond die maar niet geneest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Wat heeft de dierenarts nu gedaan?

Hier werkt honingzalf goed en hij heeft ook een keer antibiotica gehad voor een wond die maar niet overging.

Is het al een wat ouder paard? Bij die van ons kwam het door PPID dat het wondje langzamer genas.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

Zou het vasculitis kunnen zijn?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

Qua zalf is de honing/zilver zalf heel fijn. Er loopt een topic op bokt waar het gebruikt is en heb het zelf op stal ook gezien.
https://hypostore.nl/absorbine-silver-honey-zalf.html

Maar als het niet geneest vraag ik me af of er iets anders aan de hand is. Zou er bijvoorbeeld iets in de wond kunnen zitten?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

Kan het zijn dat er iets in de wond is achtergebleven? Materiaal dat er niet hoort, een splinter oid?

Hier ook goede ervaringen met honingzalf.
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op Gisteren, 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

High power laser of MLS laser…..sommige dierenartesn en klinieken hebben er eentje, fysiotherapeut vaak ook.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

Dit zit in de knieholte ( woord klopt niet helemaal,maar kan t niet anders uitleggen)van het achterbeen?
Ik herken dat wel van mijn tinker :j

Google even op sallenders/mallenders.
Of ook wel hyperkeratose….

Dit is iets wat bij Tinkers helaas veel voor komt.
Behandelen tegen mijt en hier helpt een dikke klodder zinkzalf er op en vooral afblijven.
Want anders stimuleer je de huid juist meer.
Maar op Google staat best veel info over hyperkeratose bij tinkers

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Ik zou sowieso de haren om de wond even wegscheren met een scheermesje. Dan heb je er beter zicht op en als er haren in/tegen de wond schuren komt er makkelijker vuil in.
Hoe ziet jullie wondplan er nu uit?
Is het een oppervlakkige wond of dieper?
Heeft ze stalrust?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:50

Idd paard van mijn man (Belgisch trekpaard) had ook van die wonden. Ik zou die nooit dicht krijgen. Ik heb 2 a 3x per week het een jaar lang elke keer na zee of was of betadine scrub het in klodder zinkzalf (sudocrem) gezet en het is gewoon keurig dicht al een jaar lang. Nooit de hoop opgeven maar ook niet overmatig aan prutsen. Sudocrem overleeft regenbuien en al en zit prima meerdere dagen. Wel deed ik regelmatig dus betadine scrub of ander ontsteking remmend iets erop.