Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
cjb schreef:https://www.volkskrant.nl/politiek/landelijk-verbod-veetransporten-bij-temperaturen-boven-de-30-graden~b398e8d5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Heeft dit besluit ook invloed op het vervoer van paarden van, naar en tijdens wedstrijden?

Citaat:De beleidsregel heeft consequenties voor iedereen die dieren vervoert, dus ook voor de vervoerders van hobbymatig gehouden dieren. Dit betekent dat deze dieren voor wedstrijden en shows pas kunnen worden aan- en afgevoerd als de temperatuur in de trailer 30 graden of minder bedraagt. Een temperatuur van 30 graden is een uiterste grens, aldus Adema.
verootjoo schreef:Ik dacht dat dit allang zo was
Maar ik snap ook niet waarom je bij 30+ een wedstrijd zo willen rijden
cjb schreef:verootjoo schreef:Ik dacht dat dit allang zo was
Ik kan me vinden in je mening. Maar roept bij mij ook vragen op.
Een vereniging maakt vooraf kosten aan een wedstrijd in de zomermaanden.
Inschrijven moet weken voorafgaande aan de wedstrijd.
Op de wedstrijddag zelf wordt 31gr voorspelt.
De organisatie kijken naast dierenwelzijn ook naar gemaakte kosten.
En als een organisatie het door laat gaan, maar je als ruiter anders beslist, ben je wel het inschrijfgeld verschuldigd.
Daarnaast hebben sommige regio's selectiewedstrijden om je te kwalificeren voor de kampioenschappen wat ook een afweging kan zijn om toch te rijden.
Mijn vraag is dan ook wie moet het besluit nemen?
Is dat de vereniging?
De ruiter
overkoepelend (KNHS?)
anders...
En is het financiële risico nog wel te dragen voor verenigingen?
daantjuhhh schreef:Ik vindt dat eigenlijk dit al bij 25+ graden zou mogen. Een paardentrailer is misschien nog te doen bij die temperatuur. Maar met z’n allen in zn vrachtwagen gestouwd kont aan kop (bijvoorbeeld varkens of kippen in die kratjes)
cjb schreef:verootjoo schreef:Ik dacht dat dit allang zo was
Ik kan me vinden in je mening. Maar roept bij mij ook vragen op.
Een vereniging maakt vooraf kosten aan een wedstrijd in de zomermaanden.
Inschrijven moet weken voorafgaande aan de wedstrijd.
Op de wedstrijddag zelf wordt 31gr voorspelt.
De organisatie kijken naast dierenwelzijn ook naar gemaakte kosten.
En als een organisatie het door laat gaan, maar je als ruiter anders beslist, ben je wel het inschrijfgeld verschuldigd.
Daarnaast hebben sommige regio's selectiewedstrijden om je te kwalificeren voor de kampioenschappen wat ook een afweging kan zijn om toch te rijden.
Mijn vraag is dan ook wie moet het besluit nemen?
Is dat de vereniging?
De ruiter
overkoepelend (KNHS?)
anders...
En is het financiële risico nog wel te dragen voor verenigingen?
996981 schreef:daantjuhhh schreef:Ik vindt dat eigenlijk dit al bij 25+ graden zou mogen. Een paardentrailer is misschien nog te doen bij die temperatuur. Maar met z’n allen in zn vrachtwagen gestouwd kont aan kop (bijvoorbeeld varkens of kippen in die kratjes)
Hebben die geen ventilatoren? Modern paardenwagens hebben in ieder geval wel airco/ventilatoren
Marjo schreef:996981 schreef:Hebben die geen ventilatoren? Modern paardenwagens hebben in ieder geval wel airco/ventilatoren
Veel van die transportwagens hebben inderdaad airco en/of ventilatie.
Persoonlijk vind ik ook dat er bij de grens van 25 graden al maatregelen moeten komen. Ik vind het namelijk bizar dat je inschrijfgeld kwijt bent op het moment dat je terugtrekt in het welzijn van het paard. En als jij een mooie trailer/vrachtwagen hebt met airco dan kun je prima gaan, maar voor degene die dat niet heeft moet er een mogelijkheid zijn om kosteloos af te melden vind ik.
verootjoo schreef:Marjo schreef:Veel van die transportwagens hebben inderdaad airco en/of ventilatie.
Persoonlijk vind ik ook dat er bij de grens van 25 graden al maatregelen moeten komen. Ik vind het namelijk bizar dat je inschrijfgeld kwijt bent op het moment dat je terugtrekt in het welzijn van het paard. En als jij een mooie trailer/vrachtwagen hebt met airco dan kun je prima gaan, maar voor degene die dat niet heeft moet er een mogelijkheid zijn om kosteloos af te melden vind ik.
Natuurlijk kun je met een trailer met airco ook niet gaan. Je gaat toch ook niet rijden in 30graden![]()
Ik vind dat bizar, maar misschien vinden anderen dat niet? Ook mensenwedstrijden gaan door, ook al is het zwaar ongezond om te rennen in 30graden.
daantjuhhh schreef:Ik vindt dat eigenlijk dit al bij 25+ graden zou mogen. Een paardentrailer is misschien nog te doen bij die temperatuur. Maar met z’n allen in zn vrachtwagen gestouwd kont aan kop (bijvoorbeeld varkens of kippen in die kratjes)
Marjo schreef:Persoonlijk vind ik ook dat er bij de grens van 25 graden al maatregelen moeten komen. Ik vind het namelijk bizar dat je inschrijfgeld kwijt bent op het moment dat je terugtrekt in het welzijn van het paard. En als jij een mooie trailer/vrachtwagen hebt met airco dan kun je prima gaan, maar voor degene die dat niet heeft moet er een mogelijkheid zijn om kosteloos af te melden vind ik.
DuoPenotti schreef:Heel veel is geconditioneerd transport.
Ik zie erg weinig vrachtwagens nog rijden met die open zijkanten.
Maar allemaal dicht zodat juist de temperatuur geregeld kan worden.