Senior meer energie geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Senior meer energie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:39

Ik snap dat er al vele onderwerpen zijn over seniors op gewicht houden etc, maar ik ben specifiek op zoek naar iets om mijn senior meer energie te geven.
Hij is bijna 21 en wordt 3x per week gereden(of voor de sulky) met minimaal 1 rustdag ertussen. Dat heeft hij ook wel nodig merk ik.

Hij is niet meer zo fit en sneller moe dan hij vroeger geweest is. Ik probeer dit langzaam te accepteren maar hoop ook dat ik hem wat kan geven dat hem wat meer pit geeft.

Hij staat helaas niet op gras. Op onze stal hebben we niet zoveel wei dus ze hebben ongeveer 3 maanden per jaar maar gras, en dat is aan het eind van de zomer..

Wel krijgen ze onbeperkt hooi en staan ze 24/7 buiten.

Hij krijgt nu 18+ van Pavo met wat grasbeik van havens. Daarbij nog cavalor fibreforce en zijn supplementen.
Ik zoek iets wat ik erbij kan doen of juist een vervangend voer voor iets wat ik nu geef.

Wie heeft er tips?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:55

Natuurlijk kunnen de klachten komen doordat het paard ouder wordt, maar als je toch duidelijk wat achteruit merkt, kan het ook fijn zijn om een keer bloed te prikken om te kijken of je paard geen tekort heeft opgelopen. Naarmate ze ouder worden, kan de opname van bijv vit E minder worden. Als alles goed is, weet je dat je voeding qua voedingswaarde voldoende is. Maar als er ergens een tekort is, kun je dat beter gericht bijvoeren en kijken wat dat doet.
Dan zijn er verschillende opties en wat werkt zal per paard verschillen.
Je kunt een halve kilo sportbrok bijvoeren, bijv havens draversbrok. Vaak willen we zoveel mogelijk suikervrij voeren. Wat voor sommige paarden nodig is, maar voor een beetje pit is suiker juist wel nodig. De rest van je rantsoen is vrij laag in zetmeel en suikers. Maar ik ken de voorgeschiedenis van je paard niet.
Haver wordt ook wel gebruikt voor meer pit. Kan ook een optie zijn.
Of een topping voor erbij, pavo topsport bijv. Daar geef je niet zoveel van, maar kan wel helpen in een beetje extra. Is je paard ook wat armer bespierd, kun je kijken naar iets van esparcette, lucerne of sojaschroot voor wat extra eiwit.

Celebi

Re: Senior meer energie geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:03

Misschien een voedingsanalyse laten doen? Ik ben via Bokt bij Equi-Xcel gekomen en daaruit bleek dat mijn senior een hoopte vitamines en mineralen miste. Ik kreeg als advies haar senioren balancer omdat die speciaal ontwikkeld is om zo ongeveer alle vitamines en mineralen aan te vullen, in tegenstelling wat veel andere balancers doen.

Sinds hij dat krijgt is hij weer enorm energiek. Verder bestond mijn advies uit Fibrebeet en de Pavo Ease & Excel als aanvulling en om de vieze supplementen voor zijn artrose in te verbloemen. Ben heel erg tevreden!

Maar goed dit is voor ieder paard anders dus lijkt me goed om het op deze manier te laten bekijken. Haar voedingsanalyses zijn trouwens nu gratis!

Oh en tot slot: zijn er nog symptomen van PPID die je herkent? Sneller moe en minder looplust kunnen daar wel bij passen en dan is misschien een pilletje de manier waarop je paard weer helemaal fit en fruitig wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:25

Citaat:
Hij krijgt nu 18+ van Pavo met wat grasbeik van havens. Daarbij nog cavalor fibreforce en zijn supplementen.
Ik zoek iets wat ik erbij kan doen of juist een vervangend voer voor iets wat ik nu geef.

Hoeveel krijgt hij hiervan?
En wat voor supplementen?