Hoe houden jullie het oudere paard goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Hoe houden jullie het oudere paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:30

Gisteren ben ik op Equiday naar een lezing geweest over het oudere paard. Dat was ontzettend leerzaam. Er werd onder andere verteld over ruwvoer en gras, wat je eventueel kunt bijvoeren en waar je rekening mee moet houden naarmate paarden ouder worden en andere behoeften krijgen.

Inmiddels is mijn eigen paard ook een senior. Nog geen hoogbejaarde, maar je gaat er wel steeds meer over nadenken: hoe houd ik hem goed als hij écht ouder wordt? Sinds hij 18 jaar is, voer ik al meer bij dan in de jaren daarvoor, met name extra eiwitten. Voordroog kan hij helaas niet meer verdragen.
Ik heb niet de luxe om mijn paarden aan huis te hebben. Hij staat daarom in volpension, met alle gemakken voorzien. Ze voeren hier droog hooi, arm aan suiker, maar daardoor ook wat armer aan eiwit. Gelukkig is er op stal veel mogelijk en denken ze graag mee, wat ik erg prettig vind. In de zomer komen de paarden om de dag op de weides. Het is geen land met extreem hoog gras of grote oppervlakten.
Tijdens de lezing leerde ik dat oudere paarden eigenlijk de hele zomer op gras zouden moeten staan om goed op gewicht te blijven. Op dit moment is dat voor mijn paard nog niet direct noodzakelijk, maar als hij echt op leeftijd is, denk ik dat dit wel belangrijk gaat worden.

Mijn paard is een voormalig dekhengst, inmiddels al een aantal jaar ruin. Hij kan echter niet functioneren in gemengde groepen. Op stal staat hij wel tussen andere paarden met een draad ertussen; ook hengstige merries kunnen naast hem staan. Hij kroelt en kriebelt graag met ze, maar echt samen in één groep is geen optie. Dat is in het verleden geprobeerd, maar was geen succes.
Nu ben ik benieuwd: zijn er mensen die ervaring hebben met een vergelijkbare situatie? En hoe houden jullie je paard op gewicht wanneer hij of zij echt ouder wordt? Wat voeren jullie bij? En wat doen jullie als er weinig land is met (voldoende) hoog gras?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:45

Ik zag jouw bericht net ook in de Facebook groep.

Maar gras kun je ook in brok vorm geven :j

Hartog heeft gewone grasbrok.
Maar ik geef zelf een wat dikkere brok met wat groffere structuur.
Mijn merrie kan geen gras of hooi meer kauwen en moet het volledig op slobber doen, en daarom geef ik dus grasbrok.

xLiez

Re: Hoe houden jullie het oudere paard goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:57

Ik heb ook een oudje, hij is momenteel 24 jaar. Ik heb eigenlijk nog niks hoeven te veranderen in zijn voedingspatroon. Hij eet nog goed hooi, brokjes etc. Is ook echt niet mager gelukkig.

We voeren hem nu wel eiwitten in de vorm van esparcette. Hij staat niet op het gras. Grasbrok zou voor die van jou wel een goede optie zijn!

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:09

Hier oma van rond de 30 idd jaar rond op gras helpt en priores er bij tegen en brok.. en dan zijn we weer jaartje verder...Afbeelding
Afbeelding
Ze doet niks meer ivm bult op voor been en niet zuiver dus

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Bij mijn oudje zijn vorig jaar alle tanden getrokken ivm EOTRH. Vanaf de diagnose krijgt hij meer bijgevoerd. Een eiwitrijke muesli en Agrobs Myo Proteïne.

Hopelijk snel het land op, dat doet hem ook altijd goed.

Afbeelding

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 33 min geleden

marleen_88 schreef:
Bij mijn oudje zijn vorig jaar alle tanden getrokken ivm EOTRH. Vanaf de diagnose krijgt hij meer bijgevoerd. Een eiwitrijke muesli en Agrobs Myo Proteïne.

Hopelijk snel het land op, dat doet hem ook altijd goed.

[ Afbeelding ]

Lukt het gras eten nog? Binnenkort worden er bij de mijne fotos gemaakt om te bepalen wat er uit moet.

Ik heb een 25 jarige. Springt om de week nog in de les. Wordt 3 á 4x per week gereden. Mist alleen 3 kiezen en een voortand.
Op gewicht blijven is lastig. Maar de All in Soup en soms wat extra weightlift gaat het goed.

Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Gras eten gaat verbazingwekkend goed. Zelfs korte sprietjes weet hij te pakken te krijgen. Echt heel blij mee.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Mijn senior van bijna 21 staat op een pensioenstal. Beweging vind ik belangrijk, dus ze gaan dagelijks van zonsopkomst tot schemer naar buiten. Hooi aangepast aan ieder dier, in de paddock in de winter voornamelijk buikvulling, zodat paarden allemaal kunnen eten, zonder dat sommigen dan moddervet worden en gereguleerde voeding op stal. Mijn paard krijgt dieetmix en devils relief. Verder in de winter altijd een deken op. Buiten lopen ze inmiddels weer op de wei in een kudde. Met regelmaat de hoefsmid, ontwormingen en tandarts :D Veel meer kan je niet doen.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 3 min geleden

Vorig jaar een shet van 28 jaar opgevangen, ondertussen is mevrouw 29 geworden. Ze leeft op hooi in de winter en zomers gras.
Ze krijgt 2 keer per dag basis brok van pavo. Ze wil ook niks anders :+

Van de winter toen het echt koud was wou ze wel seniors priores, maar moest wel op de juiste temperatuur zijn (stomend warm en niet te nat). Anders at ze het niet...

Nu het weer warmer is wil ze weer alleen basis brok en wil ze niks meer van de seniors weten. (Dus zit nu met ongeveer 3 kwart zak seniors)

Gelukkig blijft ze redelijk goed op gewicht, iets schraal maar met zo kieskeurige eter is het gewoon lastig -O-