Neurotisch gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anose

Neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:21

Hoi, ik heb sinds februari een pony in pension staan welke sindsdien erg neurotisch gedrag vertoont. In het begin dachten we dat ze even moest wennen en later ontdekten we dat ze het hengstig was en mijn ruin erg leuk vindt. Dit is niet meer overgegaan tot heden. De situatie is dat we twee stal blokken hebben waarvan die van die pony ongeveer 10 meter opzij en naar achteren ligt ten opzichte waar die van mij staat. Zolang ze mijn ruin kan zien en ze kan eten (hooi/gras) gaat het redelijk maar zodra er iemand op stal komt en ik bijvoorbeeld ga rijden of mijn paard even uit het zicht is flipt die pony merrie helemaal uit en blijft ze lopen. Continu rondjes, je wordt er echt helemaal gek van. De dierenarts heeft een kuur van regumate gegeven maar dit doet niets. Waarschijnlijk krijgt ze as maandag zo een injectie, heeft iemand nog tips? Het is sneu voor het dier, ze overbelast zich zelf en wordt magertjes onderhand...

monsera

Re: Neurotisch gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:24

Hoeveel paarden staan er?
Alleen die van jullie en de pony?
En ze staan dus beide apart van elkaar?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:27

Weet je hoe de pony voorheen gehouden werd? Is ze gewend op stal te staan? Gewend om alleen te zijn? Mss heeft ze verlatingsangst ?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:32

Ja hier was de huisvesting voorheen.
Dat lijkt mij eerste vraag

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:42

Zelfde vraag, hoe stond ze voorheen?
Is ze gewend alleen in een box /op stal te staan? Sommige paarden kunnen niet tegen alleen zijn, soms hebben ze zelfs 24/7 de behoefte aan de mogelijkheid tot fysiek contact met soortgenoten. Dan kan een stalmaatje een oplossing bieden.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 01:14

monsera schreef:
Hoeveel paarden staan er?
Alleen die van jullie en de pony?
En ze staan dus beide apart van elkaar?

Ze stAan twee om twee

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 01:15

journee schreef:
Is ze gewend alleen in een box /op stal te staan? Sommige paarden kunnen niet tegen alleen zijn, soms hebben ze zelfs 24/7 de behoefte aan de mogelijkheid tot fysiek contact met soortgenoten. Dan kan een stalmaatje een oplossing bieden.

Ze stond op een Manege, nu staat ze naast mijn a pony op een stal met gehele dag een uitloop paddock

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:49

bij ons op stal net zo 1 dus ik lees graag mee , eerst zeiden ze de maag , nou alle middeltjes onderzoeken alles gehad , toen was het de paddock ,hier ook mee geruild , leek eerst goed te gaan maar nu weer het zelfde .
onder het zadel ook veel geklier

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:31

Het blijven kuddedieren. Als ze alleen achterblijft snap ik dat ze in paniek raakt. Een 3e paard/pony erbij lijkt me de simpelste oplossing.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:35

Het klinkt als verlatingsangst, inderdaad. Dat ga je met regumate niet oplossen ... :(

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:48

Ah sneu, ja dat is lastig ,ze is dan waarschijnlijk juist veel reuring gewend om haar heen. Neem aan dat ze daar nog meer op stal stond zonder uitloop. Misschien is het gewoon nog wennen. Een extra voerbak geven als je met maatje weg gaat, of een hooi net ofzo. Of wellicht juist de stal dicht omdat ze te weinig veiligheid ervaart van de uitloop?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:09

Vroeger eentje gekend die ook hé heftig was. Die begon al te stressen zodra ik op stap kwam want dan ging er wat gebeuren en vast 1 weg. Dat beestje scheen ook in de kudde bij de opfok te weven van de stress, zo sneu. Ik werd er zelf ook echt enorm onrustig van.

Ik heb helaas geen oplossing voor je. Klinkt als zeer heftige verlatingsangst als ze het uit zelfs als ze niet alleen achterblijft

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:40

Ter aanvulling, ze staan twee aan twee en naast die pony staat mijn a pony welke we altijd bij staat en nooit weg gaat

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Hoelang is ze al hengstig? Zijn de eierstokken al gecontroleerd? Soms blijft er een ei hangen of hebben ze tumoren op de eierstokken. Regumate zou alleen kunnen helpen als het een hormonale onbalans is.

Ik zou eerst medisch laten uitsluiten en verlatingsangst kan inderdaad ook een rol spelen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:49

Of zou de pony reuring op stal, of bepaalde geluiden of iets dergelijks associeren met ‘moeten lopen’ zoals het misschien op de manege was? Is het lang een manege pony geweest?
Als het niet een medische oorzaak heeft is denk ik het opdoen van nieuwe associaties dan helpend. Bijv haar nu afschermen voor prikkels die haar gedrag aanwakkeren, nieuwe gewoontes veel herhaling.
Wordt de pony ook gereden door de eigenaar of staat ze met pensioen?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:15

Ik heb hier een oude pony die 15 jaar manege pony is geweest. Zij heeft echt maanden nodig gehad om te wennen hier. Heel onrustig en gestrest.
Zij wordt ook erg onrustig als 1 van de andere paarden de wei uit gaan/het terrein af gaan. Vooral als mijn dravermerrie eruit gaat.
Ze staan met 6 in een groep en ze blijft nooit alleen achter.
Ik kan haar ook niet alleen meenemen, ze heeft echt enorme verlatingsangst.
Ik oefen met haar alleen in een afgezet stuk weiland, dat is al enorm lastig voor haar.
Ik doe gewoon mijn ding met de ander paarden, ze breekt niet uit ofzo.
En verder hoeft ze niet zoveel, ze is hier met pensioen, dus ik laat het verder zo. Ik poets haar meestal gewoon in het land, daar geniet ze enorm van.

Anose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:15

Marigold schreef:
Of zou de pony reuring op stal, of bepaalde geluiden of iets dergelijks associeren met ‘moeten lopen’ zoals het misschien op de manege was? Is het lang een manege pony geweest?
Als het niet een medische oorzaak heeft is denk ik het opdoen van nieuwe associaties dan helpend. Bijv haar nu afschermen voor prikkels die haar gedrag aanwakkeren, nieuwe gewoontes veel herhaling.
Wordt de pony ook gereden door de eigenaar of staat ze met pensioen?

Het is geen manegepony geweest maar heeft daar in pension gestaan ze wordt gereden dagelijks

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:42

Anose schreef:
journee schreef:

Ze stond op een Manege, nu staat ze naast mijn a pony op een stal met gehele dag een uitloop paddock

Maar staan ze dan ook samen in de paddock? Ik heb een paard gehad wat niet buiten fysiek contact met soortgenoten kon, anders raakte hij in de stress en verbouwde letterlijk de boel. Hij stond dan ook altijd met een maatje (ook op stal in de box). Alleen met hem op pad gaan was dan weer geen probleem, dan vertrouwde hij volledig op zijn begeleider.

Bij mij stonden merries en ruinen altijd samen in een groepje en lieten de merries eigenlijk nooit hengstigheid zien. Maar op het moment dat ik met een merrie langs een 'vreemde' ruin liep, dus bijvoorbeeld wel op dezelfde stal, maar dus niet uit haar groepje, dan kon ze per direct enorm hengstig gedrag vertonen.

Blijkbaar waren de paarden die ze alleen op afstand konden zien dus veel aantrekkelijker. Gras aan de overkant blijft waarschijnlijk altijd groener. :+

Wat ik wil zeggen, als je de mogelijkheid om de paarden samen in een groep te laten lopen, dan zou dat misschien wel eens kunnen helpen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:05

Klinkt als verlatingsangst. Als je de mogelijkheid nog hebt ze helemaal van elkaar te scheiden, zou ik dat doen.
Heb je al eens een calming mask geprobeerd? Zou kunnen helpen,

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:32

Het klinkt zeker als verlatingsangst. Het kan zijn dat de nieuwe stalling niet bij haar past en te veel stress geeft.
Het 'even moeten wennen' gaat lang niet voor alle paarden op; sommige hebben veel moeite met verhuizen en voelen zich nog heel lang ontheemd. Kan soms wel een half jaar of langer duren...
Hoe was het leven op de vorige pensionstal dan? Op menig manege-pensionstallingen staan ze niet zo heel veel buiten...
Het is heel sneu dat ze zo ontheemd is. Ik zou haar dan liever bij of naast de ruin zetten; blijkbaar heeft ze daar veel steun aan, en als die gereden wordt haar tijdelijk op stal zetten met een verse zak hooi. Juist door het scheiden krijgt ze veel stress.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Lindsey_99 schreef:
Juist door het scheiden krijgt ze veel stress.

En houd je het in stand iedere x dat er de ruin wordt weggehaald omdat er gereden wordt.
Echt het is beter om het paard waarop ze zo gefixeerd is er niet bij te zetten.