Artrose kootgewricht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaawm

Artrose kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 17:48

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een eerste eigen paard en dacht deze eindelijk gevonden te hebben. Nu heb ik een keuring uit laten voeren en deze was helaas niet positief. Klinisch geen bijzonderheden, maar artrose in het kootgewricht en nog een 'zeer klein' fragment in het kootgewricht linksachter. Ik zou heel graag advies willen van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, de dierenarts zei dat het nog 5 jaar goed zou kunnen gaan maar dat dat niet gegarandeerd is. Tijdens het rijden heeft zij moeite met galop aan 1 kant en buiging gaat lastig (bokken als er te veel gevraagd wordt), hierdoor had ik al een klein vermoeden maar helaas is dit dus waarheid geworden. Op het rapport staat voor kootgewricht nu een 3. Ik kreeg een negatief koopadvies van de dierenarts en daardoor weet ik het eigenlijk al...maar wil toch graag weten of iemand hier ervaring mee heeft, zeker omdat er klinisch niks mankeert.

Marije_97

Re: Artrose kootgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:52

Mijn paard heb ik gekocht met artrose in de kogel. Door ondersteuning, inspuiten en goed management en beslag is het altijd onder controle geweest.

Nu heeft hij een andere blessure opgelopen en gaat eerder met pensioen dan verwacht.

Als je van te voren weet dat er artrose is, en je geen investering wil doen in bijv orthopedisch beslag, inspuiten ondersteunende supplementen, aangepaste training etc mijn advies, niet kopen. Klinisch is er misschien niets zichtbaar op dit moment, maar dat kan in het najaar best wel eens veranderen. Paarden met artrose worden dan vaak toch wel slechter.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:49

Als het paard nu al moeite heeft met galop en buiging heeft het kennelijk pijn. Ik zou er absoluut niet aan beginnen.

Ik heb er 1 gehad met artrose in beide voorkogels en die heb ik laten inslapen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:53

Problemen hoef je niet te kopen, die krijg je er vanzelf wel bij

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:15

Mijn paard heeft dit ook , maar nog geen artrose gelukkig. Ze krijgt binnenkort een operatie met revalidatie. Ik heb haar nooit echt goed doorgereden en fanatiek opgepakt waardoor het nog rustig is gebleven.

Ze vertrekt daarna naar een nieuw huis als alles goed is gegaan. Anders blijft ze bij mij. Maar ik lees al niet hele hoop gevende verhalen als het niet goed is.

Ik laat het fragment verwijderen. Ook omdat de kans gewoon te groot is dat het mis gaat bij niks doen. De dierenarts die kwam keuren was wel positief over de operatie en de garantie dat het daarna goed zou zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:21

Er mankeert klinisch wel iets en dat geeft het paard duidelijk aan. Natuurlijk zijn er van allerlei opties om de klachten te verminderen en als je zo'n paard al (lang) hebt is dat ook zeker de moeite maar daar wil je echt niet meteen mee starten als nieuwe eigenaar. Extra kosten, onderschat de extra zorgen en stress ook niet!

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:26

0000 schreef:
Er mankeert klinisch wel iets en dat geeft het paard duidelijk aan. Natuurlijk zijn er van allerlei opties om de klachten te verminderen en als je zo'n paard al (lang) hebt is dat ook zeker de moeite maar daar wil je echt niet meteen mee starten als nieuwe eigenaar. Extra kosten, onderschat de extra zorgen en stress ook niet!

Tell me about it. Ik heb al zon 7 jaar zorgen en soms hele slechte nachten om mn paard. Tot nu toe is de artrose "stabiel" maar verwacht niet dat dit zo blijft. En dan nog niet eens te spreken over de kosten. Beslag rontgen inspuiten supplementen de juiste stalling etc. En dan nog de winters. Altijd stijf s ochtends, net een oude opa.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:57

In combi moeite met buigen en galop, en dan ook de rx bevinding (zit dit achter?)
Zou ik het dier laten staan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:44

0000 schreef:

Dit wilde ik ook schrijven. :j

Klinisch geeft het dier wel duidelijk aan dat zij last heeft.

Niet doen TS, tenzij je alleen een weidemaatje zoekt..

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Gezien jouw beschrijving dat ie moeite heeft met buigen is de kans aanwezig dat hij last heeft van z’n Si gewrichten. deze paarden compenseren door op de voorhand te lopen en dit leidt tot artrose voor.
Ik heb zo’n paard en had ooit zo’n paard. Mijn huidige verbrengt z’n dagen als weide sierraad en met veel stappen (in de molen en aan de hand)
Ik zou dit paard mooi laten staan.