Spit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Spit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 20:24

Ik wil niet echt dom overkomen hoor. Maar vorige week zaterdag is het vriendinnetje van mijn verzorgpony een maand op proef weggegaan, om vervolgens te worden verkocht. Maar dit gaat nu waarschijnlijk niet door omdat de dierenarts bij de 2e keuring spit heeft geconstanteerd?

Ik wil graag wel wat meer hierover weten...

Maar indien ik er niks op forum over kan vinden, ga ik twijfelen over het begrip spit...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:28

spat denk ik,kijk even bij de zoekfunctie,daar is genoeg te vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:38

Haha oh ja, dat was het, dom dom dom, spit is bij mensen...pffff Lachen

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:44

spat is niet zo leuk om te hebben als pony.. mijn pony heeft het ook.. opzich, tjah, bij mijn pony is het nogal ernstig en kan niet meer bereden worden,.. spat is artrose in het spronggewricht,. maar je zal er wel al genoeg over gevonden hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:44

muiszje schreef:
spat is niet zo leuk om te hebben als pony.. mijn pony heeft het ook.. opzich, tjah, bij mijn pony is het nogal ernstig en kan niet meer bereden worden,.. spat is artrose in het spronggewricht,. maar je zal er wel al genoeg over gevonden hebben


Klopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:48

Maar het vreemde was eigenlijk...

De dierenarts ging haar bij de keuring oprekken...vervolgens liep ze ontzettend kreupel...en de volgende dag was haar been ineens inmens dik. Het is toch niet zo dat de spit er in schiet, zo gezegd?

Het is trouwens wel dat ze altijd moeite heeft gehad met warmlopen, altijd was stijfjes, maar nooit kreupel, echt nooit..

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 13:14

ja het is dan spat, hij heeft waarschijnlijk de spatproef of de buigproef gedaan,.. daarbij word het gewricht extreem geduurende een tijdje gebogen waardoor je duidelijk kan zien of ze er kreupel op loopt of niet,.. en tjah het is pijnlijk waardoor het waarschijnlijk dikker is geworden
dat warmlopen is typisch voor spat en artrose. opzich als het in lichte mate is kan je er nog rustig mee rijden, maar wel heel gecontroleerd en veel rechte stukken (dus buiten en niet in de bak ofzo, en springen echt uit je hoofd zetten!). wat er gebeurd is dat als het dier gaat lopen het gewricht "spatwarm" word.. dan komt er een soort vloeistof vrij dat je botten "smeert" (als olie voor een fiets) (ik kan het niet nog simpeler uitleggen) het gewricht doet minder pijn en daaron loopt het paard wat soepeler. het best wou zijn om hem dag en nacht op de wei te zetten, waardoor hij "hapje stapje" zijn gewricht beweegt n dus bijna constant "spatwarm" is. ook kan je er speciaal hoefbeslag onderleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 16:25

muiszje schreef:
ja het is dan spat, hij heeft waarschijnlijk de spatproef of de buigproef gedaan,.. daarbij word het gewricht extreem geduurende een tijdje gebogen waardoor je duidelijk kan zien of ze er kreupel op loopt of niet,.. en tjah het is pijnlijk waardoor het waarschijnlijk dikker is geworden
dat warmlopen is typisch voor spat en artrose. opzich als het in lichte mate is kan je er nog rustig mee rijden, maar wel heel gecontroleerd en veel rechte stukken (dus buiten en niet in de bak ofzo, en springen echt uit je hoofd zetten!). wat er gebeurd is dat als het dier gaat lopen het gewricht "spatwarm" word.. dan komt er een soort vloeistof vrij dat je botten "smeert" (als olie voor een fiets) (ik kan het niet nog simpeler uitleggen) het gewricht doet minder pijn en daaron loopt het paard wat soepeler. het best wou zijn om hem dag en nacht op de wei te zetten, waardoor hij "hapje stapje" zijn gewricht beweegt n dus bijna constant "spatwarm" is. ook kan je er speciaal hoefbeslag onderleggen.


That makes a clear sence to me, thank you!

Maar hij is nu nog bij een meisje die hem op proef heeft, maar ik verwacht dat ze terugkomt...dus ze kan nog wel licht recreatief werk aan, nou dat is mooi natuurlijk...en ingespannen?Kan dat ook?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:36

het hangt er af van de graad van de verwoekeringen en de slijtage (als die er zijn ) ik zou gewoon de dierenarts een prognose laten stellen wat je wel en niet kan met dit paardje