Ervaringen beschadigde achterste kruisband paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Ervaringen beschadigde achterste kruisband paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 19:21

Hoi allen,

Ik ben op zoek eigenaren met ervaring met een paard met een beschadigde achterste kruisband.
Mijn jonge merrie (word volgende maand 5) is hier meer gediagnostiseerd. Wanneer deze blessure is ontstaan is helaas onbekend maar lijkt minimaal vanaf juli aanwezig te zijn.

Al sinds ze terug is uit de begrazing had ik af en toe het idee dat ze niet helemaal lekker liep achter op sommige momenten, maar het is ook een jonge ijslander dus taktfouten maken die wel vaker. Als ik haar dan monsterde liep ze eigenlijk altijd goed. Altijd ook erg vrolijk en rende zonder problemen door de wei.
In de zomer heb ik haar rustig aan beleerd, wat eigenlijk vrij voorspoedig ging. Echter was ze in de bak nooit voorwaarts te rijden. In het bos was daar eigenlijk nooit een probleem mee en was het een enorm werkwillig paard. Echter begon ze in januari ineens te staken, bokken bij het vragen van draf.
Ik heb haar de week erna naar de kliniek gebracht, waar ze helemaal nagekeken is. Reactie op de buigproef en licht kreupel links achter op de rechtervolte. Bij uitverdoven minimale verbetering op de knie.
Vervolgens is er een CT gemaakt, beschadigde achterste kruisband. Niets meer aan te doen.
Met heel veel gelukt is de prognose dat ze mogelijk nog wat stapritjes kan gaan maken onder het zadel. Fokmerrie is wel een optie aangezien het pure pech is en niet genetisch.

Ik ben nu een revalidatietraject ingegaan om te kijken hoe ver we haar kunnen revalideren.
Ik ben vooral benieuwd of er hier mensen zijn met ervaringen met deze blessure? Hebben jullie het paard er toch nog bovenop gekregen?

0000

Re: Ervaringen beschadigde achterste kruisband paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 19:59

Als je er iets nog mee wil, zou ik nu inderdaad volle bak inzetten op revalidatie. Bijvoorbeeld een combinatie van High power laser, Nano cellcare therapie en vitafloor oid. Voeding, doorbloeding en activatie om het lichaam toch de nodige impulsen te geven om wél te gaan herstellen. In de basis wil het lichaam namelijk altijd terug naar 'originele staat' dwz blessure vrij. Maar dan moet er voeding en impuls/stimulatie zijn en dan alsnog blijven kruisbanden wel een lastige en vaak langdurig traject.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 21:21

We zijn inderdaad bezig met revalideren. Laser gaat er helaas niet bij komen, wat we nu doen is elektrostimulatie en stappen met weerstandsbanden. Oefeningen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 21:58

Is dan het idee dat de andere spieren en banden het overnemen? Want zolang die kruisband beschadigd is, is méér druk daarop zetten niet perse altijd helpend...

Edit; maar het kan natuurlijk wel een weg zijn om de proberen juist alles eromheen sterker te maken. Dan zou ik wel heel specifiek kijken naar bewegingen die dus exact dat doen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 22:05

Ja klopt, we zijn nu bezig de romp te versterken, dus helemaal nog niet met de knie zelf. Alles onder goede begeleiding overigens :)