Tie-back paard in binnenpaddock: veilig met stof/zaagsel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doef

Tie-back paard in binnenpaddock: veilig met stof/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:59

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag over een paard dat een aantal jaren geleden een tie-back operatie heeft gehad. Zou dit paard zonder problemen gestald kunnen worden in een (binnen)paddock (voormalige kas) met vrij stoffig zand en zaagsel? Het gaat om een situatie waarin tijdens het rollen, rennen of lopen wel stof en zaagsel omhoog komt.

Zomers staan de deuren overdag open, zodat het paard zelf kan kiezen of hij binnen of buiten wil zijn. ’s Winters staat hij uiteraard wat meer binnen.

De ene zegt dat het helemaal niks uit maakt, de ander zegt niet doen, binnen no-time longontstekingen of astma.

Heeft iemand ervaring met tie-back paarden in een dergelijke omgeving, of advies over mogelijke risico’s?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Elisa2

Re: Tie-back paard in binnenpaddock: veilig met stof/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Tie back is een cornage operatie, cornage is verlamming van de stembanden en heeft dus niets met de luchtwegen te maken. Ik denk dus dat het an sich geen probleem is maar dat het wel belangrijk is om je af te vragen of dit uberhaupt een gezonde omgeving is voor een paard.

Ir111

Re: Tie-back paard in binnenpaddock: veilig met stof/zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Zoals je het beschrijft (behoorlijk stoffige omgeving) zou ik daar geen enkel paard neerzetten.