Hallo allemaal, ik heb afgelopen week een verwaarloosde pony overgenomen en ze leunt ontzettend schuin naar achteren. Het gaat om een 26 jaar oude merrie die tot haar overname vorige week heel intensief werd bereden (4-5x per week hogere dressuur en buitenritten van 1,5/2 uur) en hard werd aangepakt.
Ik ken haar vorige eigenaar en heb haar daar regelmatig ook zo zien staan en leunen. Ze doet dit nu ongeveer 3 maanden, ze is in diezelfde periode ontzettend afgevallen. Ze is nu bij de nieuwe stal iets rustiger maar ze loopt veel rond zonder te stoppen om te eten en ze heeft heel veel moeite met op- en afstappen bij de stal. Ze heeft ook weinig balans en struikelt vrij regelmatig over haar eigen benen. Ze is niet duidelijk kreupel maar ze lijkt haar voorbenen wel iets hoger op te trekken dan ik van haar gewend ben, ze weigert ook om te galopperen.
Ik dacht bij haar houding eerst aan hoefbevangenheid maar ze kreeg alleen suikerarm hooi te eten en een stuk of 5 wortels dus niet echt een typisch dieet voor hoefbevangenheid. Ik denk ook nog aan hoefkatrolonsteking maar ik hoor graag wat jullie hiervan denken.
Ze heeft duidelijk ergens last van maar ze weigert absoluut om de trailer op te lopen dus kan ik haar niet meenemen naar de dierenarts, de uitrijkosten van de dierenarts liggen hier erg hoog dus ik zou eerst graag een idee hebben van wat er aan de hand is. Op de momenten dat ze deze houding aanneemt is ze ook echt van de wereld en leunt ze soms zo ver terug dat ze bijna achterover valt.
Laatst bijgewerkt door YH05 op 31-03-26 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt
AnnoNiemand
Geplaatst: 31-03-26 20:20
Bevangen!!! Haal hier echt als de sodemieter een dierenarts bij. Ongelooflijk dat dit dier al 3 maanden pijn lijdt!!
Gezien haar leeftijd en het afvallen zou ze ook heel goed cushing (ppid) kunnen hebben, waarvan bevangenheid een symptoom kan zijn. Absoluut een veearts bij halen!
Jolien87
Geplaatst: 31-03-26 20:24
Hoefbevangenheid heeft verschillende oorzaken. Ik zou het zeker niet uitsluiten.
Dit klinkt hoe dan ook als een situatie waar de dierenarts aan te pas moet komen. Deze pony heeft heel duidelijk veel pijn.
YH05
Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-26 16:43
AnnoNiemand schreef:
Bevangen!!! Haal hier echt als de sodemieter een dierenarts bij. Ongelooflijk dat dit dier al 3 maanden pijn lijdt!!
De dierenarts komt morgen. Ze loopt wel heel veel rond en ze loopt ook niet kreupel, daarbij doet ze dit maar heel soms alsof ze even weg valt en loopt ze daarna weer gewoon door. Lijkt mij niet heel typisch bij hoefbevangenheid passen. Haar hoeven zijn ook niet warm, dik of gevoelig en er is geen pulsatie.