Gedragsproblemen bij poetsen en opzadelen. Wat voor iemand zoek ik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Gedragsproblemen bij poetsen en opzadelen. Wat voor iemand zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 18:31

Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen met de gedragsproblemen van mijn paard.
Het gaat om boos gedrag (dreigen te bijten of dreigen te schoppen) maar vooral heel boos kijken tijden het poetsen en opzadelen.

Ik ben hier al een tijdje mee aan het werk en hoewel het echt wel beter gaat dan een aantal weken geleden zou ik hier best wat hulp bij kunnen gebruiken. Maar ik heb geen idee naar wat voor iemand ik zou moeten zoeken.

Ik woon in omgeving venray. Als iemand een idee heeft wie of wat ik zoek hoor ik het graag!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gedragsproblemen bij poetsen en opzadelen. Wat voor iemand zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 18:39

Is je paard op maagzweren onderzocht?
Want daar past dit wel heel goed bij.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 18:51

Nee hier is hij niet op onderzocht volgens de dierenarts is het een zeer onprettig onderzoek voor het paard en volgens de DA er is verder niets dat op maagzweren wijst.

Het vermoeden is dat het dominantie is. Zo wil hij ook wel is achter me aan komen als ik buk om tussen het hek door te gaan. Maar wanneer ik hem aankijk doet hij het niet en ook als hij achter me aankomt en ik draai me naar hem toe stopt hij direct en doet hij zijn oren naar voren net als of hij wil doen als of hij NIETS deed. Dat achter me aankomen doet hij dus alleen wanneer ik niet kijk en van hem weg loop.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:01

Dominantie als je paard boos wordt met opzadelen?
Nee dit is een typische uiting van pijn. Vraag is waar van

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:25

Uiting van pijn of bijvoorbeeld onzekerheid. Probeer eens echt te focussen op wat je gaat doen, zodat ze weet oh nu word ik gepoetst. Ze wil nu mijn hoeven doen. Nu gaat ze een zadel opdoen. Duidelijk zijn in wat je wilt geeft rust. Niet teveel kijken naar het hoofd.

Misschien ook voor nu proberen om heel voorspelbaar te worden. Elke keer dezelfde volgorde aanhouden met poetsen, in dezelfde volgorde de hoeven uitkrabben, enzovoorts.

Soms helpt het ook als je ze uit de eigen stal / wei weghaalt. Soms juist niet. Dat merk je snel genoeg lijkt me.
Ik zeg niet dat je dat tot in de eeuwigheid moet volhouden, uiteindelijk zou je dat steeds meer moeten kunnen loslaten wanneer ze je gaat vertrouwen. Maar als begin.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:45

Ik neig ook echt naar pijn, ongemak of misschien eerdere onprettige ervaringen. Zijn er meerdere momenten waarop hij gedrag vertoont dat als afwijkend gezien kan worden? Hoe is hij in het werk?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:49

Dit is afwerend gedrag, het paard protesteert ergens tegen, maar tegen wat wordt een uitzoekpost. Pijn in het lijf, nare ervaringen, anticiperen op pijn tijdens het werk, het kan van alles zijn. Moeilijk!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:52

Als eerste pijn uitsluiten dus maagzweren controleren. Boos kijken bij opzadelen is toch wel echt een heel groot teken en een dierenarts die dit afdoet als gedrag zou ik geen vertrouwen in hebben. Ipv meteen een scopie zou je ook nog omeprazol kunnen geven voor een aantal dagen/weken. Maar dan moet je dierenarts daar wel in meegaan

Ik heb zelf esdr therapie bij mijn paard laten doen, ook tijdens het opzadelen omdat ze hier toch wel stress liet zien. Dit heeft goed geholpen

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 20:57

Maagzweren laten controleren.
Het onderzoek is inderdaad een beetje onprettig, maar soms moet je gewoon eens door de zure appel heen bijten. Mijn paard heeft veel minder van het onderzoek afgezien dan ik verwachtte.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 21:03

Doet je paard dit alleen bij het zadel of ook bij de longeersingel?

Maagzweren kan maar soms is het ook algemene buikpijn. Krijgt hij hooi of kuil?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 21:20

DDDara schreef:
Nee hier is hij niet op onderzocht volgens de dierenarts is het een zeer onprettig onderzoek voor het paard en volgens de DA er is verder niets dat op maagzweren wijst.

Het vermoeden is dat het dominantie is. Zo wil hij ook wel is achter me aan komen als ik buk om tussen het hek door te gaan. Maar wanneer ik hem aankijk doet hij het niet en ook als hij achter me aankomt en ik draai me naar hem toe stopt hij direct en doet hij zijn oren naar voren net als of hij wil doen als of hij NIETS deed. Dat achter me aankomen doet hij dus alleen wanneer ik niet kijk en van hem weg loop.

Zou maagzweren toch echt eerst uitsluiten, boos gedrag op andere momenten kan ook prima komen door pijn. Het wordt altijd vrij makkelijk op dominantie afgeschoven.

Je kan ook behandelen op zweren zonder scopie, dat scheelt weer de scopie, maar dan heb je wel een kans dat je voor niks behandeld of met de verkeerde lengte of middelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 21:22

Ik twijfel ook over gedrag hoor. Er zijn maar heel weinig paarden die dit gedrag tonen zonder dat ze ergens last van hebben. Jonge dieren kunnen het nog weleens uit angst doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 21:22

Een goede instructeur kan je daar prima mee helpen en ook lezen of het gedrag of pijn is.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 21:38

Rugpijn ?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 22:54

Is het zadel nagekeken? En zijn rug? Wat gebeurt er met rijden?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-26 08:08

Het is ontstaan na een slechte ervaring waarbij ik hem steeds pijn heb moeten doen (uitereaard voor zijn eigen bestwil maar dat maak je hem natuurlijk niet wijs)

Daarbij is het opzadelen juist het geen wat het meest verbeterd. Terwijl het poetsen en in doen van het hoofdstel juist lastig gaat.
Op het moment poets ik hem dagelijks dus er zit wel iets van vooruitgang in, stiekem staat hij wel is te flemen of met een tril lipje. Maar ik moet gewoon steeds op blijven letten omdat het lijkt alsof hij het niet fijn wil vinden.

Zodra ik opstap is het een voorbeeldig paard en is hij direct ontspannen. Zadel past perfect en wordt ongeveer om de 2 a 3 maanden gecontroleerd. Als de zadelmaker hem opzadelt is hij overigens nooit boos. Dus ik denk wel dat het gedrag echt op mij gericht is. Als hij gewoon los loopt en ik er bij ben is hij mijn beste vriend is hij totaal niet dominant tijdens het werk ook niet maar puur bij poetsen en opzadelen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 08:34

Als het echt gedrag is, dan vooral aan het werk met een stuk respect en grondwerk. Maar er zijn ook paarden die gewoon gevoelig zijn op hun lijf en niet overal het poetsen even prettig vinden. Wellicht ook andere borstels of zachter poetsen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 08:41

Echt flemen kan ook wijzen op pijn.. ik zou dit dier eerst door de molen halen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:00

Ik denk idd dat wie je zoekt, een dierenarts is. Rug en buik (ook maag) laten nakijken op z'n minst. Wat voor reactie geeft je paard als je met je handen over zijn lichaam gaat? Zijn er lichaamsdelen waar je paard meer of minder boos bij kijkt? Dat kan een aanleiding zijn voor waar je je onderzoek kunt starten.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:11

Is er een verschil als je poetst/zadelt aan de linker of rechterkant?
Verder is het duidelijk voor een dierenarts. Als hij dit gedrag niet toont wanneer de DA er is, film het dan eens en laat het dan aan de DA zien? Lijkt me nogal vreemd dat die niet meteen aan maagzweren denkt hierbij.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:25

Als het medische echt helemaal is uitgesloten kan Natascha van Warnaarhoeve denk ik heel goed iets betekenen.

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 09:34

Ik zou ook een DA laten kijken. Dan weet je in ieder geval zeker of het iets medisch is of niet voordat je van alles probeert. Het klinkt als ongemak of pijn.