Westnijl virus, vaccineer jij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Westnijl virus, vaccineer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:47

Nav een bericht van een paarden kliniek op facebook vroeg ik me af of er bokkers hier hun paarden (willen) vaccineren voor het west nijl virus? Zoja, waarom wel of waarom niet?

Hier nog niet over nagedacht.

Paardenkliniek venlo
Citaat:
Wilt u uw paard deze zomer beter beschermen? Begin op tijd!

Het west-nijlvirus is vorig jaar voor het eerst in Nederland vastgesteld en wordt verspreid door besmette muggen. Er is geen gerichte behandeling. Sommige paarden herstellen volledig, anderen houden klachten. In zeldzame gevallen kan de infectie fataal zijn. Vaccinatie is daarom belangrijk.

Door verdere verspreiding onder muggen wordt verwacht dat het virus vaker voorkomt. Elk paard loopt risico, ook zonder direct contact met andere paarden.

Vaccineren wordt aangeraden in het voorjaar, vóórdat muggen actief worden. De basisvaccinatie bestaat uit twee doses met 3–5 weken tussentijd. Daarna is een jaarlijkse vaccinatie nodig.

swatch

Re: Westnijl virus, vaccineer jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:12

Wij doen dit al sinds 2009. Het is niet de vraag of het in Nederland voor gaat komen, maar wanneer het komt. En dan ben je te laat met enten. En i.t.t. influenza heb je geen groepsbescherming als andere paarden wel geënt zijn in de buurt.
Elk paard afzonderlijk kan het krijgen. En omdat ze me allemaal lief zijn, worden ze allemaal geënt en dat is wel een duur grapje.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

1 april wordt de mijne weer geënt. :j

Dat is dan al het 6e jaar op rij. Toen ik hem net had stond ik op een stal waarbij ze het collectief gingen doen na overleg met de kliniek toentertijd. Meegedaan en nooit meer mee gestopt. Zeker nu ik op een stal sta waar heel veel muggen zitten (vlak bij een meer en bij heel slootjes) vindt mijn huidige dierenarts het nog steeds heel verstandig. Hij reageert ook nooit op entingen, dus financieel zou de enige reden zijn dat het me zou tegen houden. Ik blijf het dus netjes doen voorlopig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25

Jup, al 5 jaar nu.
In 2020 waren er in mijn regio mensen besmet met Westnijlvirus, die zelf niet in het buitenland geweest waren. Dat betekent dus dat zij in Nederland besmet zijn en dus dat, omdat het in mijn woonregio was, mijn paard ook een risico zou kunnen lopen.
Dus ik ben vanaf voorjaar 2021 gaan vaccineren.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:39

Ja, vandaag! Dit jaar voor het eerst. Met het veranderende klimaat zie ik het risico alleen maar groeien.

Paardenarts adviseerde het. Het blijft natuurlijk een gok. Klein risico dat ze blootgesteld worden, en dan klein risico op verschijnselen. Maar als ze er zijn, zijn ze niet mals.

Dus ja - voor de zekerheid vaccinatie.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:47

Ja, ik laat mijn paard ook al een aantal jaar er tegen vaccineren.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:45

Ja ik heb mijn 3 pony’s ook geënt. Wel kostbaar spuitje :(

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 05:47

Ja, ik ent sinds 4 jaar. Toentertijd begonnen op advies van de dierenarts en inmiddels ook mijn huidige merries meegenomen. Ze hebben er gelukkig geen last van, mijn portemonnee iets meer want ik vind het een dure enting.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:15

Nee ik vaccineer alleen influenza en tetanus. Vaccinatie is toch altijd een belasting voor het systeem, dus is voor mij altijd een afweging.

Na zojuist opnieuw inlezen vind ik het risico nog steeds wel erg klein. Zeker omdat ik mijn paarden zo mug- en teekvrij probeer te houden. Als ze al geprikt worden, moet de mug besmet zijn, moet die mug het virus doorgeven, en moeten de paarden ook nog bij die 10% met verschijnselen horen, waarvan ook nog eens meer dan 70% gewoon herstelt.

Het aantal besmette muggen in Nederland is op dit moment laag, en pas bij 28+ graden is de overdracht serieus (1 op 3 besmette muggen geeft het virus dan door, bij een lagere temperatuur is dit getal vele malen lager).

Wel interessant om te melden; vanaf dit jaar kunnen de mensen die in Duitsland wonen (Noordrijn-Westfalen) subsidie krijgen voor deze enting, net als voor de Rhino enting.

Mensen hebben 20% kans op klachten bij een besmette beet, maar een vaccin is er (nog) niet eens. En andere dieren, zoals koeien en schapen, maar ook honden en katten, kunnen eveneens besmet raken (maar zoogdieren hebben een te laag virusgehalte om het verder door te geven).

Vooralsnog, en misschien ben ik naïef, vind ik het meer marketing dan een serieus risico.

Ik bezuinig echt niet op mijn paarden als iets zinvol is, dan geef ik gerust duizenden euro’s uit. Maar met 4 paarden zou basis vaccinatie mij 700 euro kosten, dat vind ik best heftig :=

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:41

Dit jaar voor het eerst bij de merrie die 24/7 buiten staat. Ik zou niet weten hoe ik die mugvrij zou kunnen houden :)
Het is inderdaad niet goedkoop.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:43

Ik heb de helft geënt (en nee, niet mijn favorieten wel en andere niet :') ), de twee oudsten zijn geënt omdat ik toen in het midden van het land woonde en mijn veearts aangaf dat het interessant begon te worden om het te doen.

Ik woon nu in het noorden, hier heerst het gevoel helemaal niet bij dierenartsen dat het nodig is en daarnaast heb ik de laatste jaren steeds gedoe met reacties op enten (vooral bij tet inf, maar ook in lichte mate bij wn). Ik vind het zonde om de boel te laten verlopen bij degenen die al op schema zitten, maar ik pak de andere twee er dus niet bij voor nu.
Het is inderdaad wel een pittige wbt prijs, ik heb er dus net weer 2 laten doen en ik was 223 euro kwijt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:47

Ik doe het wel al vier jaar :j Ik heb toen geïnformeerd bij de dierenarts en de bijwerkingen waren nog minder als bij de influenza/tetanusenting. Hier merken we ook niets van de enting eigenlijk. In de VS is het echt plotseling grootschalig uitgebroken, dus ik ben altijd liever safe then sorry. Vier jaar geleden dacht ik nog dat het voor niets zou zijn, maar ik ben er nu blij mee nu het toch steeds dichterbij komt. Inderdaad wel prijzig, hier ook drie paarden :$ Maar goed dat blijft altijd een afweging

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:00

Wij gaan volgende maand ook vaccineren. Mijn man is hoefsmid en paard van een klant van hem heeft het helaas opgelopen en is erg ziek geworden, na 3 maanden nog steeds niet volledig opknapt.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:21

swatch schreef:
Wij doen dit al sinds 2009. Het is niet de vraag of het in Nederland voor gaat komen, maar wanneer het komt. En dan ben je te laat met enten.

Dit zei mijn DA destijds ook en het komt inderdaad steeds dichterbij.
Ik heb m'n vorige merrie geënt tegen WNV en ben daar met m'n huidige ruin mee doorgegaan. Hij staat van de zomer, deels 24/7, op het weiland wat omringd is met slootjes en ik wil ook het risico niet lopen dat hij ziek wordt.
Omdat ik al jaren ent, zijn de jaarlijkse kosten niet enorm hoog.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:28

Ik heb t een paar jaar gedaan maar toen ook weer mee gestopt. Misschien dat ik het toch weer wil oppakken maar de dames zijn al oud, moet ik ze wel belasten met extra entstoffen?

En waarschijnlijk moeten ze dan ook weer een booster zeker? Kan mij herinneren dat t een kostbare enting is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:40

Hier niet

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:48

Sinds er op een vorige stal een paard is overleden aan hersenvliesontsteking ben ik gaan enten. Jaartje of 5 nu. Laatst nog nagevraagd aan een dierenarts hoe paarden aan hersenvliesontsteking, want ik meende me te herinneren dat dat alleen vanuit Westnijl kan komen bij volwassen paarden. Die gaf aan dat dat inderdaad zo is. Bij die stal heb ik dat destijds ook aangegeven, maar daar was allemaal niks van waar. Net als de rhino en droes die daar altijd verzwegen werden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:01

Altijd lastig, vind ik, zo’n risicoafweging. Met de huidige stand van zaken en bij mijn jonge, fitte paard (8 jaar) ga ik voorlopig niet enten. Afweging is gebaseerd op wat de Sectorraad Paarden zegt:

Citaat:
De meeste besmette paarden hebben geen klachten. Wanneer paarden klachten vertonen, zijn deze
meestal mild van ernst. Paarden met neurologische verschijnselen kunnen echter ernstig ziek
worden.

Ik ent ook niet tegen rhino, wel influenza en tetanus. Wel goed om in de gaten te houden, als het aantal gevallen groeit wil ik de Westnijlvaccinatie zeker overwegen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

Vanaf dit jaar, ik twijfelde al een paar jaar (want het is ook een belasting voor het lichaam en afgelopen zomer is het in de buurt opgedoken. Mijn paard is echt een muggenmagneet helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Toen eens bij telling in het midden van het land, bleek dat er opeens meer besmette muggen werden geteld, heb ik laten vaccineren. Mijn paarden waren al oud en zijn inmiddels overleden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:15

Hier ook vanaf dit jaar, ze hebben pas hun eerste gehad, over 2 weken de volgende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:22

Ik ent al jaren. Ze zijn volgende week weer aan de beurt.
Ja, het is een dure enting, maar een ziek paard is nog veel duurder.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

Ik doe dit al een aantal jaar. Alleen afgelopen jaar kon de da er niet aankomen dus dit jaar moest de hele enting opnieuw. Een van mijn paarden reageert erg op entingen maar deze gaat prima. Rhino ent ik niet tegen, die enting gaat niet goed bij mijn paard.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

Hier vanaf dit jaar ook geënt, over 3 weken moet hij nog een keer.
Zit in het westen, stilstaand water om ons heen en hebben de laatste dagen met dat warme weer alweer onwijs veel muggen gehad. Overleg met de dierenarts gehad en die raadde het enorm aan.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Ik ben wel benieuwd wat dan de kosten zijn van de prik, ik heb er zelf nog nooit voor geent maar de dierenarts is er dan ook nog nooit zelf over begonnen. Ik zal eens informeren daar we aan de rand van het bos staan met veel muggen en 24/7 buiten.