Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ibbel schreef:Het is geen schande om een paard met een ernstige blessure en een slechte prognose te laten inslapen.
Het is ook geen schande om dat te doen als dat paard door er heel veel geld tegenaan te gooien misschien wél nog kan functioneren. Zelfs niet als je dat geld wél hebt, laat staan als je dat geld niet hebt. De afweging: wat kost het, hoe groot is de kans dát een operatie slaagt, hoe lang duurt de revalidatie, wat kost dat en hoe goed moet ik rijtechnisch kunnen rijden om het dier na de operatie heel te houden is een afweging die je echt goed moet maken. Ook met een geldboom in de tuin.
Het is ook écht geen schande om te zeggen: ik wil mijn geld niet misschien wel 20 jaar lang aan een weidepaard uitgeven, want dan kan ik die 20 jaar lang geen rijpaard betalen. Die keuze mag je 'gewoon' ook maken - al zal half bokt mogelijk zeggen: "foei, je houd een paard dat onbruikbaar is gewoon aan. Dan maar geen rijpaard."
Jouw geld, dat kan je maar 1x uitgeven, en jouw hobby. Mag je best keuzes in maken. Bovendien, je hebt alsnog áltijd die zorg: "hoe gaat het vandaag met 'm." Dat vreet aan een mens.
Bovendien, wie zegt dat dat paard als weidepaard alsnog niet 24/7 met rugpijn rondloopt?
Wat je niet moet doen is je verantwoordelijkheden ontlopen door zo'n dier te verkopen of weg te geven.
Ninx schreef:Een dier dat zo jong is, en nu al zo'n heftige diagnose heeft zou ik laten gaan.... het is immers lastig te zeggen hoe dit zich zal ontwikkelen, en welke klachten hij hier mogelijk nog van krijgt.
Ik zou wel zorgvuldig overwegen of een nieuw paard verstandig is met beperkte middelen.
Er gebeurt altijd immers wel iets, en dat is zelden goedkoop.
En anders in ieder geval het dier röntgenologisch laten doorlichten voor aankoop en dan verzekeren.
Veel sterkte!
Konstantine schreef:Ik ben van mening dat je verplicht bent je verantwoordelijkheid te nemen voor een paard waarvan je weet dat het kapot is, en daarin zijn dan twee opties: houden of inslapen.
Dus inderdaad niet mee leuren en het andermans probleem maken, maar dat had je zelf ook al bedacht zie ik. Dat vind ik heel knap van je, al is dat vast een schrale troost in deze zaak.
Veel sterkte, je had je de toekomst met je jonge paard ongetwijfeld heel anders voorgesteld.

Zoolgangster schreef:Ninx schreef:Een dier dat zo jong is, en nu al zo'n heftige diagnose heeft zou ik laten gaan.... het is immers lastig te zeggen hoe dit zich zal ontwikkelen, en welke klachten hij hier mogelijk nog van krijgt.
Ik zou wel zorgvuldig overwegen of een nieuw paard verstandig is met beperkte middelen.
Er gebeurt altijd immers wel iets, en dat is zelden goedkoop.
En anders in ieder geval het dier röntgenologisch laten doorlichten voor aankoop en dan verzekeren.
Veel sterkte!
Dit dus. Heb je beperkte middelen, vraag je af of een nieuw paard verstandig is.
Als het dier iets minder complex krijgt dan kissing spines, kun je dan wèl een ingreep betalen? Of als het dier ineens een wond oploopt die speciale verzorging nodig heeft? Loopt op Bokt een topic van, paard verwondde zich aan een hoekpaal...
Ibbel schreef:Het is geen schande om een paard met een ernstige blessure en een slechte prognose te laten inslapen.
Het is ook geen schande om dat te doen als dat paard door er heel veel geld tegenaan te gooien misschien wél nog kan functioneren. Zelfs niet als je dat geld wél hebt, laat staan als je dat geld niet hebt. De afweging: wat kost het, hoe groot is de kans dát een operatie slaagt, hoe lang duurt de revalidatie, wat kost dat en hoe goed moet ik rijtechnisch kunnen rijden om het dier na de operatie heel te houden is een afweging die je echt goed moet maken. Ook met een geldboom in de tuin.
Het is ook écht geen schande om te zeggen: ik wil mijn geld niet misschien wel 20 jaar lang aan een weidepaard uitgeven, want dan kan ik die 20 jaar lang geen rijpaard betalen. Die keuze mag je 'gewoon' ook maken - al zal half bokt mogelijk zeggen: "foei, je houd een paard dat onbruikbaar is gewoon aan. Dan maar geen rijpaard."
Jouw geld, dat kan je maar 1x uitgeven, en jouw hobby. Mag je best keuzes in maken. Bovendien, je hebt alsnog áltijd die zorg: "hoe gaat het vandaag met 'm." Dat vreet aan een mens.
Bovendien, wie zegt dat dat paard als weidepaard alsnog niet 24/7 met rugpijn rondloopt?
Wat je niet moet doen is je verantwoordelijkheden ontlopen door zo'n dier te verkopen of weg te geven.