Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki5353

Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:57

Hallo allemaal, ik zit met een dilemma. Het gaat om een ​​4-jarige KWPN dressuur ruin. Hij vertoont explosief gedrag onder het zadel. Hij was bij een trainer die zijn gedrag onder controle kon houden, totdat ze hem vroeg om zijn rug meer te gebruiken. Er zijn röntgenfoto's gemaakt. Grade 4 kissing spine, heel erg.
Wat moet ik nu doen? Ik kan hem niet weggeven, want de revalidatie is duur en zijn gedrag is extreem. Ik vind het erg moeilijk om te beslissen wat het beste is voor zijn welzijn... is hem laten inslapen de juiste beslissing? Ik kan hem de juiste zorg, behandeling of operatie niet bieden, ik heb daar de financiële middelen niet voor. Ik heb andere dierenartsen en professionals geraadpleegd en de prognose is niet goed. Humane euthanasie is een optie gezien zijn extreme gedrag en jonge leeftijd. De kans is groot dat als ik hem weggeef als revalidatiepaard, hij van handelaar naar handelaar gaat als projectpaard. Ik heb ook geen andere optie dan hem de rest van zijn leven in de wei te laten staan, want dat zijn kosten die ik me niet kan veroorloven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:59

Zo'n paard moet je niet weggeven of verkopen. Ik denk dat inslapen in deze situatie niet verkeerd is. Wel enorm triest, zo'n jong dier. :\

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:00

Ik vind dat altijd heel bijzonder.
Als hij gezond had geweest had je dan wel de middelen om het te houden?

Maar goed, verkopen of weggeven zou ik sowieso niet doet. Dat gaat vaker fout dan goed, dan zou ik voor inslapen kiezen :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:02

Je geeft het eigenlijk al aan het arme dier is al van handelaar naar handelaar gegaan vanwege zijn gedrag wat dus van deze aandoening komt.
Weggeven is bijna niet te doen want je weet niet wat ermee gebeurt!
Humaan euthanaseren is dus de meest logische en beste oplossing gezien je geen financiële middelen hebt om hem te laten opereren.
Heel veel sterkte gewenst met je beslissing want het is enorm triest dat zo’n jong dier al kapot is.
Laatst bijgewerkt door kally op Vandaag, 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

zelf houden als weide paard en anders inslapen , anders heb je nog wel eens kans dat die de handel ingaat

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:17

Je kunt 2 dingen doen. Laten opereren of laten hemelen.

Sterkte er mee

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Michelle_ schreef:
Ik vind dat altijd heel bijzonder.
Als hij gezond had geweest had je dan wel de middelen om het te houden?

Exact.

Inslapen is in dit geval niet verkeerd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Het is geen schande om een paard met een ernstige blessure en een slechte prognose te laten inslapen.

Het is ook geen schande om dat te doen als dat paard door er heel veel geld tegenaan te gooien misschien wél nog kan functioneren. Zelfs niet als je dat geld wél hebt, laat staan als je dat geld niet hebt. De afweging: wat kost het, hoe groot is de kans dát een operatie slaagt, hoe lang duurt de revalidatie, wat kost dat en hoe goed moet ik rijtechnisch kunnen rijden om het dier na de operatie heel te houden is een afweging die je echt goed moet maken. Ook met een geldboom in de tuin.

Het is ook écht geen schande om te zeggen: ik wil mijn geld niet misschien wel 20 jaar lang aan een weidepaard uitgeven, want dan kan ik die 20 jaar lang geen rijpaard betalen. Die keuze mag je 'gewoon' ook maken - al zal half bokt mogelijk zeggen: "foei, je houd een paard dat onbruikbaar is gewoon aan. Dan maar geen rijpaard."
Jouw geld, dat kan je maar 1x uitgeven, en jouw hobby. Mag je best keuzes in maken. Bovendien, je hebt alsnog áltijd die zorg: "hoe gaat het vandaag met 'm." Dat vreet aan een mens.

Bovendien, wie zegt dat dat paard als weidepaard alsnog niet 24/7 met rugpijn rondloopt?

Wat je niet moet doen is je verantwoordelijkheden ontlopen door zo'n dier te verkopen of weg te geven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Helemaal eens met Ibbel.

Euthanasie is niet zielig, paard heeft er geen besef van, die weet niet dat hij een toekomst heeft. Paarden leven in het nu. Hij gaat slapen en wordt niet meer wakker.
Erg verdrietig voor de eigenaar, maar niet voor het dier.

Sterkte ermee!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Ibbel schreef:
Het is geen schande om een paard met een ernstige blessure en een slechte prognose te laten inslapen.

Het is ook geen schande om dat te doen als dat paard door er heel veel geld tegenaan te gooien misschien wél nog kan functioneren. Zelfs niet als je dat geld wél hebt, laat staan als je dat geld niet hebt. De afweging: wat kost het, hoe groot is de kans dát een operatie slaagt, hoe lang duurt de revalidatie, wat kost dat en hoe goed moet ik rijtechnisch kunnen rijden om het dier na de operatie heel te houden is een afweging die je echt goed moet maken. Ook met een geldboom in de tuin.

Het is ook écht geen schande om te zeggen: ik wil mijn geld niet misschien wel 20 jaar lang aan een weidepaard uitgeven, want dan kan ik die 20 jaar lang geen rijpaard betalen. Die keuze mag je 'gewoon' ook maken - al zal half bokt mogelijk zeggen: "foei, je houd een paard dat onbruikbaar is gewoon aan. Dan maar geen rijpaard."
Jouw geld, dat kan je maar 1x uitgeven, en jouw hobby. Mag je best keuzes in maken. Bovendien, je hebt alsnog áltijd die zorg: "hoe gaat het vandaag met 'm." Dat vreet aan een mens.

Bovendien, wie zegt dat dat paard als weidepaard alsnog niet 24/7 met rugpijn rondloopt?

Wat je niet moet doen is je verantwoordelijkheden ontlopen door zo'n dier te verkopen of weg te geven.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Ik ben van mening dat je verplicht bent je verantwoordelijkheid te nemen voor een paard waarvan je weet dat het kapot is, en daarin zijn dan twee opties: houden of inslapen.

Dus inderdaad niet mee leuren en het andermans probleem maken, maar dat had je zelf ook al bedacht zie ik. Dat vind ik heel knap van je, al is dat vast een schrale troost in deze zaak.

Veel sterkte, je had je de toekomst met je jonge paard ongetwijfeld heel anders voorgesteld. :knuffel:

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:39

Ook helemaal eens met Ibbel. Ja, als het paard gezond was geweest had TS waarschijnlijk wel de financiële middelen gehad om het te houden. Maar, even heel cru gezegd, dan krijg je er ook iets voor terug. TS heeft het volste recht om geen twintig jaar een dure grasmaaier te willen onderhouden, die wellicht ook nog niet eens pijnvrij is.

Er zijn mensen die dat wel doen, en dat is natuurlijk hardstikke nobel. Maar dat betekent niet dat iedereen dat moet doen, kunnen of willen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:47

Een dier dat zo jong is, en nu al zo'n heftige diagnose heeft zou ik laten gaan.... het is immers lastig te zeggen hoe dit zich zal ontwikkelen, en welke klachten hij hier mogelijk nog van krijgt.

Ik zou wel zorgvuldig overwegen of een nieuw paard verstandig is met beperkte middelen.
Er gebeurt altijd immers wel iets, en dat is zelden goedkoop.
En anders in ieder geval het dier röntgenologisch laten doorlichten voor aankoop en dan verzekeren.

Veel sterkte!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Heftig, sterkte gewenst. Eens met Ibbel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:50

Paard groeit tot 6 de hoogte in, dan sluiten de groeischijven in de rug. Paard dat al zo stuk is en nog niet uitgegroeid heeft slechte kansen op pijnvrij functioneren, laat staan bruikbaar paard zijn. Omdat ze nog groeien willen problemen op dat gebied zich nog wel een sneller ontwikkelen omdat die zeg maar meegroeien.
Net als hierboven al aangegeven : inslapen is hier eigenlijk juist omdat dit paard jong is een verantwoorde optie. Verkoop in elk geval niet en de kans dat hij zonder belasting pijnvrij genoeg kan zijn is ook een groot vraagteken, zeker als jonge, speelse? (in elk geval dat zou zo'n dier moeten zijn) ruin.
Je geeft aan dat behandelen problematisch is en houden zonder behandelen ook. Dan blijft dood uit handen over, of via slacht of via euthanasie aan huis (of op kliniek) via DA.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Ninx schreef:
Een dier dat zo jong is, en nu al zo'n heftige diagnose heeft zou ik laten gaan.... het is immers lastig te zeggen hoe dit zich zal ontwikkelen, en welke klachten hij hier mogelijk nog van krijgt.

Ik zou wel zorgvuldig overwegen of een nieuw paard verstandig is met beperkte middelen.
En anders in ieder geval het dier röntgenologisch laten doorlichten voor aankoop en dan verzekeren.

Veel sterkte!

Dit dus. Heb je beperkte middelen, vraag je af of een nieuw paard verstandig is.

Als het dier iets minder complex krijgt dan kissing spines, kun je dan wèl een ingreep betalen? Of als het dier ineens een wond oploopt die speciale verzorging nodig heeft? Loopt op Bokt een topic van, paard verwondde zich aan een hoekpaal...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:53

Persoonlijk zou ik een 2e opinie vragen en/of hem een jaar op het land zetten.
Daarna weer laten keuren en bij geen verbetering of te kleine verbetering (zodat het niet steeds niet bereden kan worden) laten inslapen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:57

Zoolgangster, dat is natuurlijk geen goede vergelijking, want dat paard met die verwonding kan gewoon helemaal beter worden en daarvan is de prognose gewoon 100%. In dit geval is dat heel anders. Ik heb nog weinig gelezen op bokt van succesvolle KS operaties etc. En dat kost je dan ook echt duizenden euro's voor iets waarvan je niet zeker weet of het ook goed komt.

Dubbeldun KS wordt niet beter, alleen maar slechter dus een jaar weg zetten zou ik niet zo snel doen...

Wel verdrietig dat hij zo jong is. Sterkte met de beslissing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Zou hij nog onbelast voor de wagen kunnen lopen? Bij sommige paarden met KS gaat dat wel goed.

Zo niet dan zou ik ook denken aan inslapen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Ik lees net dat gradatie 4 de hoogste (slechtste) gradatie is.
In dat geval zou ik voor mijn eigen gemoedsrust toch een 2e opinie willen vóór ik de moeilijke beslissing zou nemen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Konstantine schreef:
Ik ben van mening dat je verplicht bent je verantwoordelijkheid te nemen voor een paard waarvan je weet dat het kapot is, en daarin zijn dan twee opties: houden of inslapen.

Dus inderdaad niet mee leuren en het andermans probleem maken, maar dat had je zelf ook al bedacht zie ik. Dat vind ik heel knap van je, al is dat vast een schrale troost in deze zaak.

Veel sterkte, je had je de toekomst met je jonge paard ongetwijfeld heel anders voorgesteld. :knuffel:

Eens.

Dat zijn mijn inziens ook de enige 2 opties.
Maar verkopen, weggeven of wat ook is een paard de ellende in sturen. Die gaat gegarandeerd met veel pijn dan door de handel in van de een naar de ander die het wel even op gaat lossen.

Ts, jij bent al goed bezig door zijn gedrag te laten onderzoeken.
Helaas is het een hele verdrietige uitslag ;(

En dan is inslapen helemaal geen slechte keuze.
Zo weet je zeker dat hij nooit meer hoeft te exploderen om aan te geven dat het niet gaat.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

Ik zou ook een andere dierenarts vragen om de foto's nog een keer te beoordelen, dus second opinion.

Is de uitslag daarvan hetzelfde, dan hou het alsjeblieft zelf in de hand en kies dus voor houden als dure grasmaaier of hemelen. Inslapen is niet zielig in mijn ogen.
Dier is kapot van binnen en jij wilt aan zo'n dier niet de komende 25 jaar kosten hebben. Snap ik, is een keuze en dan is inslapen toch echt kiezen voor het dier, geef hem alsjeblieft niet weg als project.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Zoolgangster schreef:
Ninx schreef:

Veel sterkte!

Dit dus. Heb je beperkte middelen, vraag je af of een nieuw paard verstandig is.

Als het dier iets minder complex krijgt dan kissing spines, kun je dan wèl een ingreep betalen? Of als het dier ineens een wond oploopt die speciale verzorging nodig heeft? Loopt op Bokt een topic van, paard verwondde zich aan een hoekpaal...

Hoezo beperkte middelen?

KS operatie is zover ik weet niet perse een die slaagt en inderdaad erg duur.
Een paard grasmaaier houden, nou kan me voorstellen met de huidige prijzen niet iedereen voor kiest.
Plus wie zegt dat het paard met zulke erbstige ks echt pijn vrij is?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:25

Zijn er daadwerkelijk botafwijkingen/vervormingen gezien? Bij kissing spines bij jonge paarden kan het ook zijn dat de m. Latissimus dorso extreem gespannen (hypertoon) is (en vaak dan de m mulitifidi ook) die zorgen dat de compressie op de wervelkolom verhoogt en de ruimte tussen de spinozi (de doornuitsteeksels) verkleint waardoor het effectief elkaar raakt zonder dat er botafwijkingen zijn. Dan zit het puur in de musculatuur en neurologie en is het zaak dit op te lossen. Een spier wordt nooit vanzelf gespannen, dat wordt altijd neurologisch aangestuurd.

Wellicht is dit nog een optie?

Giuliet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:30

Ibbel schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Veel sterkte en succes met het nemen van het besluit TS. Wat een verdrietige situatie.