Supplement dat helpt bij pijn/ongemak hengstigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Supplement dat helpt bij pijn/ongemak hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-26 15:59

Hallo,

Vandaag met mijn merrie naar de kliniek geweest vanwege wat vage koliek klachten. Nu hebben ze niks kunnen vinden wat op koliek wijst. Maar met opvoelen voelde ze wel een wat vergoote baarmoeder en verdikte eierstok. Vermoedelijk heeft ze dus buikpijn door haar hengstigheid. Het gaat om een bijna 3 jarige merrie. Is sinds 10 maanden hengstig, netjes qua cyclus, maar wel echt heel flink hengstig steeds, maar niet eerder er pijnklachten van gehad. Voor nu krijgt ze een aantal dagen novacam. Graag wil ik haar gaan ondersteunen met een supplement. Kan monnikspeper ook bij pijnklachten door hengstigheid helpen? Of een ander supplement? Of heeft iemand hier ervaring mee en hoe ondersteunen jullie?

Duhelo

Re: Supplement dat helpt bij pijn/ongemak hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 16:26

Ik ben nu gestart met monnikspeper. Mijn paard toont geen pijnklachten, maar verandert van een super sensibel, enigszins heet paard naar een blok beton ...

Mijn andere merrie, die ik aan het inrijden ben, was de laatste keer énorm tegendraads (tot met de mond open bijten achter mijn been), een paar dagen later werd ze hengstig.
Dus de oorzaak heb ik wel min of meer gevonden dus denk ik. Die wordt normaal dit jaar gedekt, maar vliegt na het veulen ook op de peper om te zien of dat verschil maakt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 16:36

Gambler21 schreef:
Hallo,

Vandaag met mijn merrie naar de kliniek geweest vanwege wat vage koliek klachten. Nu hebben ze niks kunnen vinden wat op koliek wijst. Maar met opvoelen voelde ze wel een wat vergoote baarmoeder en verdikte eierstok. Vermoedelijk heeft ze dus buikpijn door haar hengstigheid. Het gaat om een bijna 3 jarige merrie. Is sinds 10 maanden hengstig, netjes qua cyclus, maar wel echt heel flink hengstig steeds, maar niet eerder er pijnklachten van gehad. Voor nu krijgt ze een aantal dagen novacam. Graag wil ik haar gaan ondersteunen met een supplement. Kan monnikspeper ook bij pijnklachten door hengstigheid helpen? Of een ander supplement? Of heeft iemand hier ervaring mee en hoe ondersteunen jullie?

Hebben ze na het opvoelen geen echo gemaakt? Kan vergroot zijn tijdens de hengstigheid, maar dit kan ook wijzen op een cyste etc, wat extra pijn veroorzaakt tijdens de hengstigheid.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 18:20

c_alsemgeest schreef:
Gambler21 schreef:
Hallo,

Hebben ze na het opvoelen geen echo gemaakt? Kan vergroot zijn tijdens de hengstigheid, maar dit kan ook wijzen op een cyste etc, wat extra pijn veroorzaakt tijdens de hengstigheid.

Dezelfde vraag hier. Toen mijn merrie de kliniek in ging voor een tumor aan haar eierstok, zeiden de artsen dat ze er vaak pas achterkomen na een koliek. Ik zou dus zeker ff scannen voor je aan de supplementen gaat als dat niet gebeurd is

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 18:47

Mijn merrie (geboren 2022) was had rond haar 3 jaar ook vaak last van krampen tijdens de hengstigheid.
Gelukkig was het niet zo erg dat ze pijnstillers nodig had, ook was er met het opvoelen en de echo er niks geks te zien/voelen.
Maar ze had er wel zichtbaar last van.
Sindsdien geven we i.o.m de dierenarts in het voorjaar/zomer oestress van naf. Wij hebben hier veel baat bij gehad.

Ook hebben we haar tegelijkertijd met het starten van de oestress met acupunctuur laten behandelen.
Onze fysiotherapeut is ook acupuncturist, dus meestal pakken we die punten tijdens de routine behandeling even mee.
Sindsdien laat zij rond de hengstigheid geen ongemak meer zien.

Dit heeft voor ons goed geholpen, maar er waren natuurlijk geen verdikkingen. Mogelijk is het in dit geval toch wijs om eens uit te zoeken of er niet iets meer aan de hand is.
Heel veel succes, ik hoop dat je snel iets vind waardoor de merrie zich beter voelt!

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-26 19:22

Echo vond de dierenarts niet nodig, het voelde volgens haar niet afwijkend maar passend bij de hengstigheid. Echt pijn lijkt ze ook niet te hebben, meer ongemakkelijk zeg maar, ze doet gelukkig wel gewoon haar ding en eet goed. Uiteraard als dit blijft rondom de hengstigheid dat ik verder ga laten kijken. Voor nu even een paar dagen ondersteunen met wat pijnstillers en hopelijk is dan weer de oude.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 20:10

Mijn merrie had toen ze jonger was ook erg veel last van haar hengstigheid, boos zijn, niet willen eten, eigenlijk wou ze gewoon helemaal niet aangeraakt worden :+ Ze kon ook in d'r eentje op stal staan en gillen (naar zichzelf). In het werk wel even fijn en voorwaarts als altijd, en na een rit was ze ook altijd weer even helemaal afgekoeld dus dat deed haar juist goed.

Nu ze ouder word (ze word dit jaar 7) is haar hengstigheid duidelijk een stuk minder. Ik heb haar gok ik twee jaar bijna jaarrond op de monnikspeper gehad, ze werd echt nog wel hengstig, maar het hielp wel om de scherpe randjes er vanaf te halen en om het voor voornamelijk haarzelf allemaal wat makkelijker te maken. Daarna eerst in de winter zonder kunnen doen, en vorig jaar zelfs een heel groot deel van de zomer eigenlijk geen last gehad van haar hengstigheid zelfs zonder monnikspeper. Ze staat nu zelfs in de wei met twee ruinen :D Waarvan er een helemaal verliefd op haar is maar dat gaat hartstikke goed. Nu de lente weer is opgestart is het weer duidelijk daar haar hormonen weer aan staan, ze kan soms wat uithalen naar haar weidemaatje en ze toont heel veel intresse in de andere ruinen op stal om daarna heel hard te gillen en te slaan. Maar gelukkig is ze naar mensen toe niet meer zo gevoelig en lijkt ze er verder ook niet meer zo veel last van te hebben.

Ik was in het begin ook heel bang dat ze voor altijd zo ontzettend gevoelig zou zijn rond haar hengstigheid, ze was sowieso echt een pismerrie .... Maar dat is met de leeftijd gelukkig wat bijgetrokken. Ik heb haar verder nooit laten scannen oid. Vooral omdat ze dus van zichzelf al ontzettend gevoelig is / was en ze echt een 'blijf van mijn lijf' merrie is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 20:40

Gambler21 schreef:
Echo vond de dierenarts niet nodig, het voelde volgens haar niet afwijkend maar passend bij de hengstigheid. Echt pijn lijkt ze ook niet te hebben, meer ongemakkelijk zeg maar, ze doet gelukkig wel gewoon haar ding en eet goed. Uiteraard als dit blijft rondom de hengstigheid dat ik verder ga laten kijken. Voor nu even een paar dagen ondersteunen met wat pijnstillers en hopelijk is dan weer de oude.

Cystes en tumoren kan je met opvoelen vaak niet voelen, omdat er best wat weefsel tussen zit en het klein kan zijn.
Dus vind het wel een beetje apart advies eigenlijk van je VA.
Persoonlijk zou ik eerst een echo willen en als daar niks uit komt pas met supplementen gaan kijken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 08:32

Wat sneu voor je merrie!

Ik geef monnikspeper, dat heeft wel de scherpe randjes er af gehaald maar ik twijfel nog of er niet meer nodig is. Mijn merrie wil echt niet meer lopen tijdens de hengstigheid en wordt dan heel gasserig. Het kan wel zo zijn dat de hengstigheid in het voorjaar erger is, dat speelt wellicht een rol bij jouw merrie.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:16

Mijn pony is 23 en heeft sinds een jaar of vier vergelijkbare klachten.
Ik ben benieuwd of je opgemerkt hebt dat de koliek achtige klachten tijdens de hengstigheid zijn. Dat is bij mijn pony wel het geval.

Ik heb drie jaar geleden een echo laten maken maar kwam niets uit. Ik geef nu Cycle 'o Calm van Paskacheval. Heb de aanvallen niet meer teruggezien of enkel in hele lichte mate.
Ze krijgt ook wel Monnikspeper, maar niet doorlopend (steeds een periode van 6 tot 8 weken).

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:23

Mijn dochter had hiervoor, ze heeft nu een hengstenveulen, een merrie en die stond ook op monnikspeper anders kon ze echt niet rijden en was ze amper te benaderen door anderen.
Het scheelde heel veel kan ik zeggen.