Normaal ben ik veel actief op Instagram, maar ik vond het fijn om op deze manier ervaringen te verzamelen en bij te houden. Aangezien er relatief weinig over te vinden is.
Het lange verhaal start:
Op 23-01- 2026 heb ik mijn paard van bijna 4 jaar jong met spoed naar de kliniek gebracht, ze kon niet meer lopen en enkel hinken. Zelfs steunen op dat been in rust wou ze niet. Daar haar op stal gezet en ‘s middags hebben de dierenartsen naar haar gekeken. Ze dachten toen aan bot trauma doordat er ook van buitenaf een beste bult aanwezig was op haar linker voorbeen koot en ze daar allerlei veranderingen op zagen botremodellatie met milde osteolyse. Advies was (optioneel) Shockwave om verdere botremodellatie te beperken en het herstel te ondersteunen, 3 sessies en na 6 weken controle. Uiteraard alles gedaan voor herstel.
Mijn merrie is nog maar bijna 4 en verder eigenlijk harstikke gezond, ja ze heeft een bokhoefje maar deze wordt vakkundig bijgehouden elke 6 weken in de kliniek en is geen belemmering. Van binnen heeft deze er ook altijd goed uitgezien (nog steeds). Het is mij en ook de dierenartsen een raadsel hoe ze hieraan gekomen is want ze heeft door haar bokhoefje regelmatig op de röntgen gestaan en daardoor was er ook veel vergelijkingsmateriaal.
Op 06-03-2026 zijn we voor controle geweest. Na het klinische beeld mochten we zelfs weer opbouwen. Tot schrik van iedereen bleek bij de controle foto’s dat er toch een scheur/fissuur in haar kootbeen zat, maar deze zat op een andere plek dan haar eerdere bot trauma. Deze fissuur was niet zichtbaar bij de eerdere foto’s.
Nu staan we voor de volgende opties:
- Jaar lang rust geven en daarna weer eens kijken met een röntgen foto hoe het hersteld.
- CT Scan om te kijken of het operabel is en de fissuur beter in kaart te brengen
-Eventueel opereren / stabiliseren met schroeven, dit moet nog uit de CT blijken
-Extra optie vanuit een andere kliniek was nog gips verband of een Robert Jones spalk
Goed om te benoemen, ik heb haar momenteel in een afgezette paddock staan want haar 6 weken op stal houden is eigenlijk geen optie, ze trapt echt ontzettend hard met al haar benen tegen alle wanden/deuren aan. Mocht na een operatie dit wel echt moeten dan ga ik kijken naar bijvoorbeeld rubberen matten of een soort kussen ofzo op in ieder geval die deur, lijkt mij dat ze anders haar eigen scheur verder aan gort helpt
. Op de kleine paddock staat ze over het algemeen erg rustig, ‘s ochtends met harde wind heus wel een keertje een bokje maar geen ren partijen oid. Hele dag een beetje eten, drinken en slapen.Ik vraag me af of er mensen ervaringen hebben met een fissuur/haarscheur in de Koot en de operatie gedaan hebben of gegaan zijn voor de rust of een andere optie? Volgens de dierenarts lopen er zelfs paarden in de top sport met schroeven. Ik kan er alleen echt niks over vinden dus ik hoop zo ervaringen te vinden.
Hopend op ervaring
Eerste foto is op 23-01 en tweede op 06-03