Ik plaats nooit zo veel maar lees altijd graag de ervaringen. Er zijn op bokt zoveel mensen met zo veel paarden dat er naar mijn idee altijd wel iemand is die ergens al ervaring heeft verkregen voor mij.
Even lang verhaal in het zo kort mogelijk.
Bij mijn paard is een synovitis in de hals en een rughernia geconstateerd.
Over de synovitis heb ik al een topic gevonden maar niet over een rughernia bij paarden.
Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met een rughernia bij paarden.
(Graag geen berichten dat een rughernia niet kan oid het is vastgesteld door een kliniek. Puur ervaringen gezocht!)
janneke584
Geplaatst: 17-03-26 10:24
Mijn paard had ter hoogte van het si gewricht een hernia met artrose. Waarschijnlijk ontstaan door een trauma. Hiervoor behandeld met vochtafdrijvende pijnstillers? Ze heeft nu een wat aparte manier van lopen. Mag nog gewoon recreatief bereden worden.
Mikkee
Geplaatst: 17-03-26 10:37
Mijn merrie heeft toen ze 4 was (waarschijnlijk) een nare schuiver gemaakt en trof ik in de wei aan met uitval van het rechterachterbeen (slepen). Volgens de fysio was het probleem een verschoven tussenwervelschijf net voor het SI-gewricht die op de zenuw drukte, maar dit mag je bij paarden blijkbaar geen hernia noemen. Paar keer behandeld en ik mocht na een aantal weken weer langzaam opbouwen.
Omdat ze toen pas 4 was, was de fysio wel positief. Hij zei dat het belangrijkste het krachtig houden van de spieren bij de ruggengraat was en dat er mogelijk wel eens slechtere perioden konden zijn bij haar. Dan was het advies even rustig aandoen. Ook adviseerde hij in de winter een deken te gebruiken om de rug warm te houden en er vooral geen stalpaard van te maken. Vrije beweging wanneer zij het wil, is het best.
Mijn merrie is inmiddels 17, heeft 3 veulens gehad en doet het prima. Maar geen idee of haar blessure ook tot artrose heeft geleid. Daar zijn nu nog geen tekenen van.
FaMaLo
Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-26 13:35
Bedankt voor de reacties, dit geeft mij iets meer hoop voor de toekomst!