Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik zie bijvoorbeeld twee balancers staan (Pavo Vital en Vitalbix)?
De Ton van Liebig is een mooie metafoor om de rol van aminozuren te begrijpen voor de efficiëntie van eiwit vertering. Als je eiwitten gaat bijvoeren zou ik altijd adviseren om daar ook aminozuren bij te nemen, anders riskeer je jeuk (door nierbelasting) en krijg je vooral dure poep omdat arm hooi vaak ook arm is aan de limiterende aminozuren
methionine, threonine en lysine zijn dat. Arm hooi is vooral arm aan dat laatste. Ik heb een ouder paard, maar voor haar gebruik ik erwten eiwit isolaat van Bulk hoewel HorseFlex het ook heeft. Dat is hetzelfde maar dan met het labeltje paard haha. Dat combineer ik dan met de Amino Complex van HorseFlex waar de andere limiterende aminozuren in zitten. Mijn merrie is prachtig bijgetrokken van deze combi
Xandyandme schreef:Ik zou het ook allemaal wat vereenvoudigen...
Een jong gezond paard dat nog niet gewerkt wordt, heeft in principe geen supplementen nodig tenzij bloedonderzoek iets anders laat zien. Heel veel extra eiwit is niet nodig en als ze niet werken ook niet nuttig + belastend voor het lichaam. Net zoals aminozuren ea...
Vitalibix breed & grow is hoog in eiwitten tov veel andere voeders en graagvrij wat voor mij belangrijk was. Daar heb ik mijn jong paard goed groot mee gekregen. Samen met een balancer en onbeperkt hooi.
Wat supplementen betreft geef ik vitamine E van Goldmedics omdat dat de enige vloeibare vitamine E is die effectief natuurlijke Vit E bevat. Horseflex zet dat wel vanvoor op de verpakking maar de ingrediëntenlijst zegt iets anders... Ook geef ik dit omdat het vastgesteld is door bloedonderzoek. Zou het anders niet standaard geven.
Het kost allemaal al geld genoeg en veel bedrijven profiteren van het feit dat je als eigenaar het beste wilt voor je paard. Ze proberen je zo alle mogelijke dingen aan te praten door je te laten denken dat je paard dit effectief nodig heeft.
en ook dat is dan weer belasting. Daarom gecombineerd met een kleine hoeveelheid olie uit gemalen lijnzaad.
Vitamine E is trouwens wel aan te raden als er geen weidegang is.

.