Welke vorm van extra eiwitten voor jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Welke vorm van extra eiwitten voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 11:09

Hoi,

Wie kan mij hierover adviseren of heeft zelf ervaring hiermee?

Ons hooi blijkt erg laag in eiwit te zijn, dus vandaar dat ik aan het bekijken ben wat ik bij wil gaan geven om dit aan te vullen. Het gaat om een bijna (over 2 weken) 3 jarige Freiberger merrie.

Ze krijgt nu een 3/4 schep rust & herstel brok van voermeesters en de aminocomplex merrie van horseflex bij voor extra eiwit/aminozuren.

Maar ik ben benieuwd voor welk voer en/of supplement jullie zouden kiezen of wat jullie zelf gebruiken als aanvulling qua eiwitten.
Laatst bijgewerkt door Gambler21 op 16-03-26 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 11:19

Misschien handig om te vermelden dat ze ook de pavo vital krijgt als balancer, 30 ml vloeibare vitamine e van Horseflex,300 gram vitalbix nutrimash, 300 gram vitalbix balance+ muesli en een paar handjes ruwvoermix. Verdeeld over 2 voerbeurten per dag. Daarnaast onbeperkt hooi.

Kidde

Re: Welke vorm van extra eiwitten voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:29

Ik geef zelf Bodybuilder van Mijten, daar zit ook extra vitamine E in.

Maar lijkt het nu zo of krijgt hij erg veel verschillende dingen :wow: Ik zie bijvoorbeeld twee balancers staan (Pavo Vital en Vitalbix)?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:31

Jeetje wat voer je veel door elkaar.
Ook de rust en herstel is dan al hoog in vitaminen mineralen en hoog in eiwit, en dan nog zoveel andere verschillende dingen.. waarom ?

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 11:38

Dat klopt inderdaad Kidde dat ze best veel verschillende dingen krijgt. Ze is een niet zo makkelijke eter, dus heb veel soorten uitgeprobeerd en dit is wat er nu goed in gaat. De vitalbix balance+ muesli krijgt ze pas sinds een paar dagen, heb de zak voor niks gekregen dus vandaar gaan voeren, maar weet niet of ik daar daarna mee door ga. Bodybuilder van Mijten zie ik veel langs komen inderdaad.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 11:42

Tja waarom? Het is eigenlijk een beetje ontstaan, omdat ze erg slecht at toen ze bij me kwam, dus van alles geprobeerd. De nutrimash geef ik eigenlijk alleen nog omdat ze dat echt heerlijk vind en daardoor ander voer/supplementen er makkelijker in krijg. De rust en herstel van voermeesters eet ze zonder de nutrimash ook minder goed bijvoorbeeld.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:47

Ik geef extra sojaschroot van het merk Mijten, van bol.com.
En het werkt super *\o/*
Ik voer 80 gram bij standaard en tot 150 bij meer arbeid/longeren.
Ook voer ik biotine/magnesium en lijnzaadolie nu voor het verharen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:47

Ik heb oude paarden staan,die krijgen gewoon simpele lucerne brok, daat zit het meeste eiwitten in ipv al die voeders met toegevoegd eiwit.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:48

Hoe zit je met je aminozuren? :) De Ton van Liebig is een mooie metafoor om de rol van aminozuren te begrijpen voor de efficiëntie van eiwit vertering. Als je eiwitten gaat bijvoeren zou ik altijd adviseren om daar ook aminozuren bij te nemen, anders riskeer je jeuk (door nierbelasting) en krijg je vooral dure poep omdat arm hooi vaak ook arm is aan de limiterende aminozuren :) methionine, threonine en lysine zijn dat. Arm hooi is vooral arm aan dat laatste. Ik heb een ouder paard, maar voor haar gebruik ik erwten eiwit isolaat van Bulk hoewel HorseFlex het ook heeft. Dat is hetzelfde maar dan met het labeltje paard haha. Dat combineer ik dan met de Amino Complex van HorseFlex waar de andere limiterende aminozuren in zitten. Mijn merrie is prachtig bijgetrokken van deze combi :D

Ik gooi het door een slobber van Agrobs Myo Flakes die ik afwissel met esparcettebrok. Vanwege de gecondenseerde tannines daarin worden de eiwitten efficiënter opgenomen. Omdat ik best veel bijvoer is esparcette redelijk prijzig (ik heb dan de biologische esparcettebrok van Natuly), daarom wissel ik het af met Agrobs dus. Overigens heeft esparcette een mooier aminozuurprofiel dan luzerne, waardoor veel ook jeuk krijgen van luzerne en niet van esparcette. Sojaschroot zou ik zelf niet adviseren.

Hoop dat je er wat aan hebt :D

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:50

Ik zou het ook allemaal wat vereenvoudigen...
Een jong gezond paard dat nog niet gewerkt wordt, heeft in principe geen supplementen nodig tenzij bloedonderzoek iets anders laat zien. Heel veel extra eiwit is niet nodig en als ze niet werken ook niet nuttig + belastend voor het lichaam. Net zoals aminozuren ea...

Vitalibix breed & grow is hoog in eiwitten tov veel andere voeders en graagvrij wat voor mij belangrijk was. Daar heb ik mijn jong paard goed groot mee gekregen. Samen met een balancer en onbeperkt hooi.

Wat supplementen betreft geef ik vitamine E van Goldmedics omdat dat de enige vloeibare vitamine E is die effectief natuurlijke Vit E bevat. Horseflex zet dat wel vanvoor op de verpakking maar de ingrediëntenlijst zegt iets anders... Ook geef ik dit omdat het vastgesteld is door bloedonderzoek. Zou het anders niet standaard geven.

Het kost allemaal al geld genoeg en veel bedrijven profiteren van het feit dat je als eigenaar het beste wilt voor je paard. Ze proberen je zo alle mogelijke dingen aan te praten door je te laten denken dat je paard dit effectief nodig heeft.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:52

Ik voer Fibra body booster, heel tevreden over hoog in eiwit en laag in suiker.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:06

Xandyandme schreef:
Ik zou het ook allemaal wat vereenvoudigen...
Een jong gezond paard dat nog niet gewerkt wordt, heeft in principe geen supplementen nodig tenzij bloedonderzoek iets anders laat zien. Heel veel extra eiwit is niet nodig en als ze niet werken ook niet nuttig + belastend voor het lichaam. Net zoals aminozuren ea...

Vitalibix breed & grow is hoog in eiwitten tov veel andere voeders en graagvrij wat voor mij belangrijk was. Daar heb ik mijn jong paard goed groot mee gekregen. Samen met een balancer en onbeperkt hooi.

Wat supplementen betreft geef ik vitamine E van Goldmedics omdat dat de enige vloeibare vitamine E is die effectief natuurlijke Vit E bevat. Horseflex zet dat wel vanvoor op de verpakking maar de ingrediëntenlijst zegt iets anders... Ook geef ik dit omdat het vastgesteld is door bloedonderzoek. Zou het anders niet standaard geven.

Het kost allemaal al geld genoeg en veel bedrijven profiteren van het feit dat je als eigenaar het beste wilt voor je paard. Ze proberen je zo alle mogelijke dingen aan te praten door je te laten denken dat je paard dit effectief nodig heeft.

Ik zou op het stuk over vitamine E nog wel even in willen haken :)
RRR-Alpha-Tocopherol is weldegelijk de natuurlijke vorm van vitamine E volgens mij. DL-Alpha-Tocopherol is de niet natuurlijke vorm. Hoewel vitamine E zonder acetaatgroep wel sneller oxideert en dus wat minder stabiel is dan de -acetaatvorm van Goldmedics, is het wel gewoon de natuurlijke en dus goed opneembare vorm. De acetaatvorm moet eerst omgezet worden in de darm naar RRR-Alpha-Tocopherol, waar de vitamine E waar geen acetaatgroep aan toegevoegd is, direct biologisch actief is.
Maargoed, ik gebruik dan ook de poedervorm in plaats van de vloeibare vorm. En zorg dat ik geen grote verpakkingen aanschaf ivm oxideren, in poedervorm oxideert minder snel dus dan heb je t over maanden. Mijn paard gaat niet goed op die hoeveelheid olie in supplementen :) en ook dat is dan weer belasting. Daarom gecombineerd met een kleine hoeveelheid olie uit gemalen lijnzaad.

Maar dat is best off topic :D Vitamine E is trouwens wel aan te raden als er geen weidegang is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:17

Ik zou inderdaad uitkijken met alles door elkaar te geven, omdat je het risico loopt dat de mineralenbalans verstoord raakt (bv fosfor-calcium). En de nieren van je paard moet ook hard werken om alles wat teveel is weer uit te scheiden. Als je bang bent voor tekorten is een bloedonderzoek beslist aan te raden.

Wij geven onze jonge paarden en drachtige merries extra lucerne. Alleen als er een duidelijk tekort is geven we ze puur eiwit erbij: https://www.bulk.com/nl/proteine

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 12:42

Dank voor jullie reacties! Zitten zeker interessante dingen tussen en ik heb wat om over na te denken en me in te verdiepen. Ik wil het graag goed doen, maar zoals je hier ook al terug ziet in de reacties zijn er zoveel soorten voer en supplementen, maar ook zoveel meningen en inzichten, dat het nog zo makkelijk niet is.

De vitamine e wil ik wel graag blijven geven, omdat ze maar beperkt op het gras staat.

De aminozuren van horseflex twijfelde ik wat over, maar als ik dan de reactie van Nynke lees is het zo verkeerd nog niet, dus daar zou ik graag meer over willen weten en me in verdiepen.

Het vereenvoudigen is denk ik goed gezegd. Nu nog even goed bekijken welk voer ik dan wel blijf geven en wat ik ga weg laten.

En even bedenken of ik toch een bloedonderzoek ga laten doen om meer zekerheid te hebben over eventuele tekorten.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:53

Je bent hartstikke goed bezig ts, het feit dat je je wilt verdiepen maakt je al bewuster dan menig eigenaar :j

Succes!

Mijn paard is echt van ver gekomen met altijd veel jeuk en koliek en gedonder en daar zijn we nu geheel vanaf, ben geen professional maar wil gerust met je mee denken mocht je daar behoefte aan hebben.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 12:59

_Nynke, zou het heel fijn vinden als je mee wil denken!

Ik loop overigens niet tegen problemen aan, ze heeft geen klachten gelukkig en ziet er goed uit. Het is vooral omdat er na ruwvoeranalyse is gebleken dat het hooi echt heel weinig eiwit bevat dat ik het voeren even beter wil bekijken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:10

Ik geef ook sojaschroot bij, maar dan gehaald bij de plaatselijk voerhandel. Was geloof ik iets van 16 euro voor 20kg. Ik geef zo'n 75gr per dag volgens mij,

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:29

Rustig aan met een Freiberger. Zijn sobere dieren. Mensen zijn als de dood voor suiker, maar een overdosis vitamines/ mineralen / kruiden kan net zo schadelijk en zelfs schadelijker zijn dan suiker en zetmeel. Ik zou alle extra's die je geeft dan ook volledig schrappen.

Eiwitarm hooi is niet erg, je brok (rust en herstel) is eiwitrijk in vergelijking met de gemiddelde brok. Dat zou moeten volstaan.

Hoe groot / zwaar is je paard inmiddels? Ik zou 1 schep 's ochtends geven en 1 's avonds, dat moet dan echt voldoende zijn. En omdat het een hoog gedoseerde brok is, echt geen extra's geven.

Binnenkort ook weer het gras op?

Om op je vraag te antwoorden i.v.m. gelijkaardige ervaring:

Mijn bijna 2-jarige KWPN krijgt dagelijks 2 scheppen veulenbrok + onbeperkt (gemiddeld in eiwit-)hooi en zit mooi in de bespiering en op gewicht:

Afbeelding

De (senior) freiberger krijgt 1/2 schep brok en 1 schep arme muesli per dag. Ons hooi is voor hem momenteel net wat te rijk voor het goede.
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 16-03-26 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 14:32

Ik geef Bodybuilder van Mijten, extra vitamine E. Ik merk dat hij hier echt baadt bij heeft in de winterperiode. Ik geef niet de volle hoeveelheid. In mijn geval gaat het om een wat ouder paard, maar ik denk dat je dit prima kan geven aan een jonger paard. Ik ben geen fan van sojaschroot. Lucerne pellets is ook een goed product met veel eiwit (20%).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:07

haha1995 schreef:
Ik heb oude paarden staan,die krijgen gewoon simpele lucerne brok, daat zit het meeste eiwitten in ipv al die voeders met toegevoegd eiwit.

Daar heb ik ook 3 van de 4 paarden op staan. Hartog luzerne brokjes.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:09

Rust en herstel zit al hoog in eiwit, aminozuren en vitamines/mineralen. Een kilo dekt echt ruim wat een paard nodig hebt (volgens mij mag je zelfs niet meer dan 2 kilo voeren) enkel is de energiewaarde laag. Wat niet erg is, tenzij je paard wat tekort komt in het werk of te dun is.
Ik vind dat je echt veel teveel voert :o.
Alleen de rust en herstel zou ruim voldoende moeten zijn. Je "weet" nu dat je ruwvoer laag is in eiwit, maar ziet je paard er verder goed uit, dan heeft hij daar dus genoeg aan. Bij rust en herstel zou ik zelf nooit nog extra een balancer voeren. Ook geen extra vitamine E trouwens, want ook dat zit er al extra in (bijna dubbele van normale brok). Je paard werkt nog niet eens, groeit enkel.

Mijn advies: je hooi, daarbij een jonge paardenbrok. En aanvullen met bijv een grasbrok/lucernebrok/iets anders met eiwit wat naar ruwvoer nijgt en verder niks. Je voert hem nu echt over de top en qua vitamines/mineralen 3 of 4x wat hij nodig heeft, dat kan niet de bedoeling zijn. Olie ook alleen bijvoeren als hij te dun is of echt niet door de vacht kom, maar hij is 3, het lijkt me dat hij daar geen moeite mee moet hebben.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 15:24

Het klopt dat ik veel verschillende dingen voer, daar ga ik zeker naar kijken en wat schrappen, maar qua hoeveelheid valt het wel mee, wat ze zonder supplementen puur aan voer krijgt per dag is 3/4 schep rust&herstel brok, 300 gram muesli, 300 gram(droog gewogen) slobber en een paar handen ruwvoermix en 80 gram balancer. Dit wordt verdeeld over 2 voerbeurten. 1x per dag de muesli met de ruwvoermix en balancer en 1 x per dag de slobber met de rust&herstel brok.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 15:30

Afbeelding

Zo is ze nu

Afbeelding

En dit was bijna een jaar geleden bij aankomst

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:40

Super mooi verschil. Toch vind ik het echt teveel van het goede. Die balancer o.a. is totaal overbodig. Een overdodis aan mineralen en vitamines uit zich niet in gewicht. Dus daar helpt een foto niet bij.

Als je zo graag wil afwisselen, geef dan 's ochtends een correcte hoeveelheid muesli en 's avonds een correcte hoeveelheid van je brok (wat ik overigens een goede keuze brok vind gezien je arme hooi) of omgekeerd.

Slobber af en toe als traktatie. Ik zou niet weten waarom je je paard dagelijks slobber wil geven, tenzij het een oudje met slechte tanden of een slokdarmverstopping is.

Less is more, geldt écht voor het voerbeleid van je paard.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:47

Ze ziet er nu prima uit, "ondanks" het hoofdvoer; het hooi met laag eiwit.
Vergeet niet dat een tweejarige groeit met horten en stoten.
Het mag allemaal wat Beemsterkaas aangeeft, wat meer terug naar de basis: hooi en een goede aanvulling.
Bovendien verschilt het hooi van jaar tot jaar, en is het minder erg dat ze een tijdje wat 'schraler' hooi krijgen met een keer per dag een normale portie muesli, en 's avonds brok.
Zodra het hooi van dit jaar eraan komt zal e.e.a. wellicht weer wijzigen.