Wat doen jullie als je merrie behoorlijk hengstig is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Wat doen jullie als je merrie behoorlijk hengstig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 14:49

Sinds kort heb ik er een hele leuke merrie bij.
Ze heeft twee veulens gehad en dit wordt het tweede jaar zonder veulen.

Ze is behoorlijk henstig. Veel plassen, zoekt ruinen op. Met poetsen heel gevoelig en tijdens het rijden staakt ze soms.

Eerst gaf ik haar Monnikspeper, maar dat doet wat te weinig. Nu geef ik haar Moody mare. Nog maar kort, dus dat is even afwachten. Had wel veel goede reviews.

Maandag heb ik een afspraak met de dierenarts, maar ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Groetjes Annemiek

s6801881

Re: Wat doen jullie als je merrie behoorlijk hengstig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 15:21

Mijn merrie was ook altijd heel heftig hengstig. Moody mare hielp een beetje, maar in mijn ervaring hoef je er geen wonderen van te verwachten. Ik kreeg haar ook niet drachtig, ze was echt ontregeld.

Het meeste effect had het om haar 24/7 buiten te zetten (ritme van de zon), en krachtvoer te stoppen. Ze kreeg voortdurend goed, arm hooi. En ik voerde haar supplement met vitamine/mineraalbrok. Zo was het voor ons te managen.

Wat voor haar veel heeft gedaan is gewichtsmanagement. Na mij is ze op een stal komen te staan waar ze eigenlijk te weinig voerden, maar ze kregen haar wel drachtig.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 17:24

Bij mij staat ze ook 24/7 buiten al kan ze wel zelf in de schuilstal gaan staan.
Ze krijgt ook onbeperkt hooi en ik voer haar wel een balancer bij en Coolstance Copra. Ze valt wat snel af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 17:25

Ik gebruik monnikspeper, dat maakt het voor de mijne net wat stabieler en fijner voor haar zelf. Eerder met de hengstigheid was ze vaak heel gasserig en niet vooruit te branden.